wolfstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janinetjjj

wolfstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:13

Wie kan mij eens goed uitleggen wat wolfstanden zijn ?

Groetjes Janine

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:41

Wolfstanden zijn kleine tandjes die vlak voor de kiezen van het gebit kunnen groeien. Niet te verwarren met de hengstentanden, deze liggen tussen de snijtanden en kiezen in.
Wolfstandjes hoeven niet bij ieder paard voor te komen.

Soms moet je ze laten trekken. Mijn paard had er erge last van met rijden en ze raakten ontstoken.
Heb ze laten trekken en in een hanger laten plaatsen, erg mooi.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:19

(Niemand) Meer ?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:18

Klopt! Soms komen ze niet door en blijven ze onder het tandvlees, maar ook dan kunnen ze irriteren als het bit er tegenaan komt.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:53

Kun je merken dat ze evt. last hebben van wolfstanden?

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:00

Vroeger (1000den jaren geleden) had een paard op die plek nog een echte kies zitten. Na verloop van al die jaren is dat eruit gegroeid (evolutie) Maar bij sommige paarden zie je er nog een overblijfstel van en dat is dan dus dat kleine tandje voor de kiezenrij wat de wolfstand genoemd wordt.

In de regel hebben paarden die niet bereden worden hier geen last van.
Paarden die wel bereden worden kunnen hier last van krijgen door het harde bit wat tegen die kiesjes aankomt.
Wanneer je paard wolfstanden heeft en tijdens het rijden erg opstandig is met het hoofd (schudden, slaan) dan kan je er bijna wel zeker van zijn dat hij er last van heeft. dan zou je eventueel een rubber bit kunnen proberen om te kijken of het daadwerkelijk daar aan ligt. want dat zou het minder moeten zijn, rubber is niet of nauwelijks pijnlijk wanneer het tegen die kiesjes aankomt.

ellepel

Re: wolfstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:17

mijn pony van 15 heeft zijn wolfstandjes nog, ze zijn heel klein en zitten strak tegen zijn 1e keizen aan...

kijk dus goed naar waar de kiesjes zitten, zitten ze verder naar voren dan kan het irriterend zijn met een bit in.

zijn bit komt er niet tegenaan, en hij heeft er echt totaal geen last van, ik merk nooit wat met rijden, ik gebruik zelf een dubbel gebroken onderlegtrensje, mijn pony heeft ook nog een superklein mondje, vandaar dat dat voor hem de beste keus is

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:18

je kan het merken als hij er last van heeft, bijv. dat hij moeilijker nagevelijk wordt met rijden.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 18:06

Dat is nl. zo ..
Een jaar terug hoefde ik alleen maar mn handen te onspannen en hij liep, en nu moet ik er heel erg aan werken ! Ik heb de ptandarts al gebeld !

radoszin

Re: wolfstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:13

Mijn merrie van 2 jaar heeft ook wolftanden en mij is geadviseerd door de paardentandarts ( Mariele van de Berg ) ze wel eruit te laten halen voordat ik met haar ga rijden.
Alleen al om verdere problemen te voorkomen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:20

Mijn merrie had ook wolfstanden, ze kwam veel in protest bij het rijden. Ik heb de DA laten komen en deze heeft ze verwijderd
Het gaat super nu

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:54

mijn merrei heeft ook wolfstanden maar de paarden tandarts heeft mij geadviseerd ze te laten zitten zolang ze er geen last van heeft omdat ze bij haar redelijk groot zijn en als ze er uit moeten moeten ze gesneden worden vanwege de omvang. ik laat de tandarts minimaal een keer per jaar komen en dan kijkt ze gelijk de wolfstanden na. een paard hoeft er geen problemem mee te krijgen maar meestal wel. die van mij is vijfen ene half en nu twee en een half jaar onder heet zadel en ze heeft er nog nooit last van gehad. wel van haar andere tanden en kiezen die los zaten en die zijn getrokken bij haar. vandaar dat de controle heel belangrijk is.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:06

Ja dan heb ik ook even een vraagje kan mijn pony bloed hebben gehad in der mond vanwege dat het wolfs tandje komt...

Ze had opeens bloed in haar mond... misschien dat iemand het weet ze is nu 11(en krijgt hem nu door)

Maar ff voor jou Ze hoeven niet bij elk paard te komen geloof ik...?toch..of was dat met die andere tand..

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:03

Wolfstanden zijn vaak de excuus-truus voor allerlei rijtechnische problemen. Meestal is de ruiter zelf het probleem en niet die kiesjes.
Als ik Marielle van de Berg was zou ik ook iedereen aanraden ze eruit te laten halen, zo blijf je tenminste een beetje bezig. Ik rij al járen paarden aan, inmiddels wel een stuk of honderd zadelmak gemaakt en de meeste doorgereden tot L of M nivo, maar heb nog nooit een wolfstandje hoeven laten trekken.