Osteopaat of acupunctuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Osteopaat of acupunctuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:22

Mijn paard heeft momenteel rugproblemen, ze had haar heiligbeen vast zitten (is door osteopaat behandeld). Daar heeft ze waarschijnlijk best lang mee gelopen en daardoor zijn nu haar rugspieren verkrampt en loopt ze onregelmatig.
Na de eerste behandeling van de osteopaat liep ze weer goed, maar na een week trainen kreeg ze opnieuw dezelfde klachten en was ze erg onregelmatig. Toen heb ik haar op de kliniek laten nakijken. Zij constateerden dus dat ze het SI-gewricht (heiligbeen dus weer volgens mij) niet goed gebruikt en dat haar spieren dus behoorlijk verkrampt waren. Ook had ze te weinig spieropbouw. Maar op de kliniek raadden ze mij een behandeling aan van iemand die acupunctuur doet, diegene komt daar regelmatig behandelen. Zij hadden daar heel goede ervaringen mee en het kon haar helpen van die spierspanning af te komen. Maar nu zit ik te twijfelen of ik dat moet doen, ik heb ook nog een vervolgafspraak met de osteopaat staan. En ik hoor verschillende dingen over die acupunctuurbehandelingen, volgens mij komt daar dan ook manuele therapie bij kijken en dat schijnt dan weer ruiger te zijn dan osteopatie.

Wat zijn jullie ervaringen met deze behandelmethoden?

Dorien66

Re: Osteopaat of acupunctuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:51

WowAmigo schreef:
Mijn paard heeft momenteel rugproblemen, ze had haar heiligbeen vast zitten (is door osteopaat behandeld). Daar heeft ze waarschijnlijk best lang mee gelopen en daardoor zijn nu haar rugspieren verkrampt en loopt ze onregelmatig.
Na de eerste behandeling van de osteopaat liep ze weer goed, maar na een week trainen kreeg ze opnieuw dezelfde klachten en was ze erg onregelmatig. Toen heb ik haar op de kliniek laten nakijken. Zij constateerden dus dat ze het SI-gewricht (heiligbeen dus weer volgens mij) niet goed gebruikt en dat haar spieren dus behoorlijk verkrampt waren. Ook had ze te weinig spieropbouw. Maar op de kliniek raadden ze mij een behandeling aan van iemand die acupunctuur doet, diegene komt daar regelmatig behandelen. Zij hadden daar heel goede ervaringen mee en het kon haar helpen van die spierspanning af te komen. Maar nu zit ik te twijfelen of ik dat moet doen, ik heb ook nog een vervolgafspraak met de osteopaat staan. En ik hoor verschillende dingen over die acupunctuurbehandelingen, volgens mij komt daar dan ook manuele therapie bij kijken en dat schijnt dan weer ruiger te zijn dan osteopatie.

Wat zijn jullie ervaringen met deze behandelmethoden?

Hoi!
Ik had al meegekregen dat je naar de kliniek zou gaan, wat ontiegelijk vervelend dat dit de diagnose is...
Mijn bescheiden mening is dat je beter eerst de vervolgafspraak met Martine kunt afwachten, het lijkt me niet zo verstandig verschillende behandelmethoden door elkaar te gebruiken, je weet dan achteraf niet wat geholpen heeft.
Is er overigens ook wat gezegd over hoe dit probleem rijtechnisch aan te vliegen? Niet dat ik denk dat het veroorzaakt is door een rijtechnisch iets, maar misschien is er wel een manier om de spieren weer mooi los te werken zonder te overvragen.
Enne, SI-gewricht en heiligbeen zijn volgens mij weldegelijk verschillende onderdelen, maar dat zou Martine je moeten kunnen vertellen.
Je weet wie ik ben, neem ik aan En je weet ook dat ik na meerdere positieve ervaringen zweer bij osteopathie

Succes ermee en groeten,
Dorien

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 14:46

He Dorien,

Is you Dorien ehh je weetwel??? Wat grappig! (als dat zo is dan he)

Maarreh, ja daar zat ik dus ook mee in de maag, die 2 dingen door elkaar leek me ook niet helemaal verstandig, maar bij Beekvliet waren ze helemaal lyrisch over die behandeling.

Ik heb nog niks rijtechnisch meegekregen (behalve van de staleigenaar dus --> DIEP RIJDEN! --> staat wel in een ander topic). Maar vorig jaar is ze van de trailerklep gevallen en daar heeft ze toen wel een poos last van gehad. Martine denkt ook dat dat van dat heiligbeen daarvan komt en dat ze zolang haar best heeft gedaan om er mee te kunnen lopen. Nu we in de M2 waren kon ze dat natuurlijk helemaal niet meer voor elkaar krijgen, ik denk dat het daar mis is gegaan. Vandaar ook mijn problemen met de contra en het aangalopperen natuurlijk.

Ik ga morgen even met Martine overleggen (kan ik gelijk vragen hoe dat zit met dat SI-gewricht/heiligbeen). Verder heb ik onmiddelijk een pessoa longeerteugel besteld en heb ik bedacht dat ik net zolang ga stappen en longeren en weet ikwatnodig is tot ze weer helemaal los is. Ze krijgt straks ook nog een middeltje om de spieropbouw te helpen versterken. Het was mij zelf eigenlijk niet opgevallen maar ze was veel te arm bespierd op sommige plekken volgens de DA. Die heeft natuurlijk vanalles uitgehaald om maar mee te kunnen komen, arm ding.

Ik reken erop dat ik het komende half jaar wel bezig ben, want volgens mij is het veel erger dan ik vorige week nog dacht! Dat kan natuurlijk ook nooit in een weekje goedkomen dan, maar ik had van Martine ook eigenlijk niet begrepen dat ze zulke verkrampte spieren had.

Maar we hebben nu twee dagen gewandeld en ze vindt het keigezellig geloof ik. Gaan we maar even mee door..

Dorien66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:12

WowAmigo schreef:
Is you Dorien ehh je weetwel??? Wat grappig! (als dat zo is dan he)

Ja, ik ben het! Dorien van Linde. En je mag mijn achternaam ook wel noemen hoor (misschien weet je die niet eens hij staat namelijk ook op de site waar ik naar link in mijn handtekening dus hij is niet geheim.

WowAmigo schreef:
Maarreh, ja daar zat ik dus ook mee in de maag, die 2 dingen door elkaar leek me ook niet helemaal verstandig, maar bij Beekvliet waren ze helemaal lyrisch over die behandeling.

Da's ook prima, en zeker het proberen waard, maar pas wanneer je 'klaar' bent met Martine (omdat het
of

niet helpt, of omdat je zelf daaraan twijfelt of omdat Martine het niet 'aan kan').

WowAmigo schreef:
Ik heb nog niks rijtechnisch meegekregen (behalve van de staleigenaar dus --> DIEP RIJDEN! --> staat wel in een ander topic).

Welke?

WowAmigo schreef:
Maar vorig jaar is ze van de trailerklep gevallen en daar heeft ze toen wel een poos last van gehad. Martine denkt ook dat dat van dat heiligbeen daarvan komt en dat ze zolang haar best heeft gedaan om er mee te kunnen lopen. Nu we in de M2 waren kon ze dat natuurlijk helemaal niet meer voor elkaar krijgen, ik denk dat het daar mis is gegaan. Vandaar ook mijn problemen met de contra en het aangalopperen natuurlijk.

Aha! Klinkt zeer plausibel.

WowAmigo schreef:
Ik ga morgen even met Martine overleggen (kan ik gelijk vragen hoe dat zit met dat SI-gewricht/heiligbeen). Verder heb ik onmiddelijk een pessoa longeerteugel besteld en heb ik bedacht dat ik net zolang ga stappen en longeren en weet ikwatnodig is tot ze weer helemaal los is. Ze krijgt straks ook nog een middeltje om de spieropbouw te helpen versterken. Het was mij zelf eigenlijk niet opgevallen maar ze was veel te arm bespierd op sommige plekken volgens de DA. Die heeft natuurlijk vanalles uitgehaald om maar mee te kunnen komen, arm ding.

Je weet dat ik indertijd ook 6 maanden naast Linde heb gelopen en gefietst (zij in Pessoa)? En dat ik in die 6 maanden opbouwend ben gaan longeren? Ook n.a.v. een rugblessure, ook omdat de spieropbouw zeer minimaal was door de problemen waar ze al meer dan 2 jaar mee kampte (dus van voor ik haar kocht).
Pffff, vertel mij wat over de revalidatie van een serieuze rugblessure.

WowAmigo schreef:
Ik reken erop dat ik het komende half jaar wel bezig ben, want volgens mij is het veel erger dan ik vorige week nog dacht! Dat kan natuurlijk ook nooit in een weekje goedkomen dan, maar ik had van Martine ook eigenlijk niet begrepen dat ze zulke verkrampte spieren had.

Het zou me niks verbazen als Martine hier ook van schrikt (lijkt me ook wel logisch).

WowAmigo schreef:
Maar we hebben nu twee dagen gewandeld en ze vindt het keigezellig geloof ik. Gaan we maar even mee door..

Ik wens je heel veel succes, en mocht je eens willen doorbomen over dit onderwerp mag je me ook prive emailen. Helaas heb ik dus een bult ervaring (maar dat heeft me ook veel goeds gebracht, kan ik niet ontkennen).

Groeten,
Dorien

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:14

Ik heb het probleem bij mij opgelost door iemand te nemen die de opleiding Osteopatie en fysioterapie gevolgd heeft. Dan heb je ineens de twee behandelwijze. Ze heeft mijn paardje ook met een laser behandeld op de acepuntuur punten. Gevolg een kerngezond paard dat plots wel kan bokken en goed kan galoperen (lees al veel minder achteraan verspringt) Ander gevolg is dat ik er nu schrik op heb. Best grappig of eigenlijk toch niet. maar das een ander probleem.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:06

geef de osteopaat eerst de kans. Een rugprobleem kan niet altijd in 1 keer opgelost worden, zeker niet als het er al langer zit. Het SI-gewricht wordt gevormd door het sacrum (heiligbeen) en het ilium (bekken). Dus inderdaad ook het heiligbeen waar je hierboven al over sprak.
Laat Martine er nog eens naar kijken, komt vast wel goed. Succes!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 09:37

Ja jullie hebben gelijk. Ik ga eerst met Martine verder en mocht het nodig zijn dan kan ik altijd dat andere nog proberen.

En Dorien, ik wist niet dat je dat met Linde ook had gehad, maar jouw ervaring komt vast nog van pas! Wil ik wel met je over doorbomen, ik vraag Karin je adres wel even!

Dorien66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:49

Is goed.

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:39

Ik denk dat je eerst wat meer met die osteopaat moet doen. Accupunctuur kan niet het SI gewricht 'goed zetten', het kan echter wel de behandeling helpen.
Mijn paard is een tijd terug behandeld voor een scheef bekken, hij is behandeld door een manueel therapeut/osteopaat die tevens accupunctuur op hem heeft toegepast na de behandeling.
Zeer tevreden over het resultaat! Het is een totaal ander paard geworden
Succes!

Dorien66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:53

Overigens, even kort door de bocht: Linde haar rugblessure is in eerste instantie behandeld door een paardenfysio en die gaf op een gegeven moment aan dat ze aan het eind van haar 'ritje' was maar dat ik voor de laatste puntjes op de i een osteopaat nodig had. En dat klopte als een bus. M.a.w. ik heb 5 maanden in samenwerking met een fysio gerevalideerd en het is 'afgemaakt' door de osteopaat.