paard(schimmel) van bijna 25 jaar wie weet raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daaf4ever

paard(schimmel) van bijna 25 jaar wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:44

hallo allemaal
ik zit met een probleem..
mijn schimmelruin van bijna 25 jaar heeft een aantal kanker gezwellen.
waarvan 1 (bijna zo groot als een tennisbal)tussen zijn rechteroog en oor. ook zit er een gezwel(kleintje) achter zijn rechteroor. hij heeft ook melanomen onder zijn staart en er zit een groot gezwel aan zijn penis. dat laatste zit nog met een kleine verbinding vast. zou dat er zo af kunnen vallen?
nog een vraag..
ik was op vakantie geweest en toen heeft iemand anders een week voor hem gezorgd. (af en toe eventjes met hem gestapt aan de hand enzo,uitmesten ed.) ik kwam terug en haalde hem uit de wei. hij keek heel afwezig en had totaal geen zin om te lopen. ik moest hem zowat mee trekken. hij ging telkens door zijn benen(zakte ff in zeg maar).
ik zadelde hem op en leidde hem naar de bak. ik zat erop en ging rondjes stappen. hij ging telkens door zijn benen. na een tijdje ging het goed en ging hij niet meer door zijn benen. ik dacht...even kijken wat hij in de draf doet, dus ik zet hem aan in de draf.gewoon zijn eigen tempo, liet hem zelf even wat lopen. het gaat 4 rondjes goed..en toen in 1 x totaal onverwachts laat zijn linkervoorbeen het afweten en valt er met zijn andere voorbeen overheen. hij smakte met zijn hoofd op de grond. en het enge was dat hij achter gewoon door draafde het was zo eng...het leek wel of er voor "kortsluiting" in zijn hersenen was. we zijn niet over de kop gegaan ofzo. na een paar passen kon hij weer overeind komen. maar het was wel even schrikken nu is mijn vraag; wie heeft er ervaring met dit soort situaties? zou dit komen door de tumoren? en wie heeft er tips voor mij? ik vind het zo sneu
bij voorbaat dank.
daaf4ever!!

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:51

als ik jou was, liet ik je paardje lekker van zn oude dag genieten. ga er mee wandelen en vertroetel hem. maar wanneer hij begint te struikelen over zijn eigen benen is dat een teken dat het met rijden gewoon genoeg is geweest!

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:54

ja, het is zo moeilijk:'(je weet niet wanneer de tijd daar is...hij heeft dagen dat je denkt van.."huh die is helemaal geen 25" dan raced hij door de wei enzo. rijden was ik zoiezo al niet meer van plan. ik stap nu lekker met hem enzo, ook leuk:) maar voor hoe lang nog..:'(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:05

Wat zegt je veearts ervan? Ik kan alleen uit je verhaal opmaken dat je het einde ziet naderen. Dat is natuurlijk vreselijk maar je zult een keer de knoop moeten doorhakken. Moeilijk blijft het toch en ik kan vanaf hier niet zien hoe je paard er aan toe is. Op het moment dat het dier geen plezier meer heeft in het leven zou ik er toch voor kiezen om hem verder lijden te besparen.

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:13

me lieveling staat nu lekker in de wei te grazen met ze vriendjes:)..
op het moment lijkt hij geen pijn te hebben. dit was de eerste keer dat ik zoiets mee maak met hem...dierenarts zegt dat we het moeten aankijken. kijken waar het schip strand....

briandylan

Re: paard(schimmel) van bijna 25 jaar wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:44

Ik zou je paard gewoon van zijn oude dag laten genieten.Zodra je echt het idee hebt dat hij pijn heeft of dat hij de weg kwijt is kan je die moeilijke beslissing alsnog nemen.Ik zou er alleen niet meer op gaan rijden.Voor je paard zelf niet maar ook niet meer voor jou eigen veiligheid,als hij af en toe echt de controle kwijt is over zijn benen,kan hij ook zo over jou heen walsen als hij struikelt zonder dat hij het bewust doet.Ik wens je veel sterkte

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:49

ja, dat was ik ook van plan. dankjullie allemaal voor jullie reacties:)
hij staat lekker van ze oude dag te genieten in de wei...voor zolang als het gaat...

paars

Re: paard(schimmel) van bijna 25 jaar wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:00

daaf4ever schreef:
hij keek heel afwezig en had totaal geen zin om te lopen. ik moest hem zowat mee trekken. hij ging telkens door zijn benen(zakte ff in zeg maar).

Als je dat al merkt bij het uit de wei halen moet je er toch niet óp gaan zitten... Je merkt het snel genoeg of het op een dag wél of niet kan. Kijk en luister goed naar je paard, en pas je aan aan zijn mogelijkheden, dan heeft je paard een fijne ouwedag bij je.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:15