Weer spierbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Weer spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:30

Ik ben het zo zat allemaal, alsof de ellende nog niet genoeg was werd Omar gisteren ineens weer spierbevangen Ik snap het eigenlijk niet hoe dat zomaar kan. Mijn bijrijdster heeft Omar gisteren een beetje gereden en daar zat ik bij, dat ging heel ontspannen en goed, hij was wel behoorlijk heet zei ze. Ze heeft een paar min. gedraafd met hem en toen weer uitgestapt. Hij is namelijk 2 weken geleden tijdens een fotoshoot uitgegleden op het asfalt omdat hij heel druk deed en is toen gevallen. Van de fysio moest ik 2 weken rustig aandoen omdat er wat vocht in zijn achterbeen zat (hij had ook allemaal schaafwonden op zijn benen). Ik mocht maar 5 min. draven per dag en 40 min. in totaal stappen.

Na het rijden heeft mijn bijrijdster Omar wat slobber gegeven, wat appels en wortels en zijn deken omgedaan. Omdat het warm was heb ik later zijn deken afgedaan en gaf hem een appel, hij ging heel raar staan opeens toen ik die appel gaf... strekte zijn hals en deed alleen zijn voorbenen naar voren (soort plasstand).... bij mij ging opeens de alarmbel af... ik ging het even checken en ging weer een appel pakken met de deur open, normaal staat hij dan bijna buiten en te brommen naar me maar nu keek hij alleen om de hoek zonder dat hij zich bewoog. Ik heb hem uit stal gehaald maar hij wou er niet uit : en toen liep hij als een oud paard... zijn ogen helemaal duf, het was gewoon Omar niet, hij liep of hij veel pijn had in zijn lijf. Veearts dus gebeld die meteen bloed kwam prikken en dacht meteen dat mijn conclusie juist was. Ze belde me na 2 uur, die heel erg lang leken op en zei dat hij idd spierbevangen was en dat het net daarvoor gebeurd was, dat kunnen ze uit de waarden van het bloed lezen.

De enige verklaring die ik kan vinden is dat ik ben vergeten hem terug te zetten in het voer, nu hij sinds 1 week rustig aan moest doen van de fysio vanwege zijn achterbeen, waar wat vocht inzat door de val op het asfalt tijdens de fotoshoot. Ik mocht in totaal maar 5 min. draven per dag en hij is dus qua training flink achteruit gegaan omdat hij 3 wkn geleden de endurance van Katwijk nog heeft gelopen. Ik heb hem dus op hetzelfde voer gehouden en op stal hadden we erg eiwitrijk kuilgras wat ze op hem moment kregen.

Omdat het zo'n 2,5 jaar geleden is dat Omar voor het eerst bij mij spierbevangen werd ben ik qua voer wat nonchalanter geworden. Ik voel me zo stom nu en ben zo verdrietig want hij moet van de DA een week boxrust :shock: ik heb tranquigel gekregen en betacam ofzo en vitamine E met selenium. Over een week komt ze weer bloedprikken. Arme Omar ik vind het echt vreselijk om hem boxrust te geven.

Omar zit dus weer flink in de lappenmand en ik ben best bang voor de toekomst... ik ben zo voorzichtig met hem en nu na 2,5 jaar krijgt hij het weer terug. De vorige keer begrijp ik dat hij het heeft gekregen want toen deed ik dingen verkeerd met hem. Zou het dan toch door dat voer komen : kan hij de endurance lichamelijk dan toch niet aan : Dat zou ik zo erg vinden want daar genieten we samen zo van. Mijn fysio neemt maandag contact op met mijn DA om samen een plan te maken voor Omar en ze komt hem maandag masseren en samen gaan we kijken of de endurance misschien te veel is. Ik kan het me bijna niet voorstellen want Kootwijkerbroek was in augustus en na die endurance is hij alleen maar beter gaan lopen en vooruit gegaan in de dressuurtraining. Hij had nog nooit zo fijn gelopen, na Katwijk ook. Ik hoop maar dat hij weer helemaal beter wordt.

Iemand nog wat tips misschien, het is voor mij 2,5 jaar geleden en weet niet meer precies wat ik toen allemaam moest doen.

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:59

Een vriendin van me, silenkai hier op bokt, haar paard is geloof ik een tijd spierbevangen geweest en daarbij kwam het ook steeds terug. Misschien kun je haar eens pb'en?
Ik heb helemaal geen verstand van spierbevangenheid, zelf nog nooit mee te maken gehad, maar in ieder geval heel veel beterschap voor je paard..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:23

Wat vervelend! Denk dat het idd met het voer te maken heeft. Hij kreeg de hoeveelheid die hij normaal bij 'hard' werken kreeg terwijl hij bijna niets deed. Als paarden daar gevoelig voor zijn, kunnen ze het snel terugkrijgen. Wel fijn dat je er zo snel bij was, nu is de schade vast beperkt en kan je over een tijdje weer heerlijk met hem rijden.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:01

Paarden die eenmaal spierbevangen zijn geweest blijven er gevoelig voor. Mijn paard is ook eens ernstig bevangen geraakt voordat hij van mij was. Ik heb een keer na een blessure waarbij hij 2 weken moest stappen gewandeld onder het zadel, ging uit zijn dak en was acuut weer bevangen.

Mijn tip is om hem nooit helemaal stil te zetten (tenzij hij geblesseerd is natuurlijk) en als hij eens stil moet staan dan uitgebreid de tijd nemen om weer voorzichtig op te bouwen en ook het voer tot een minimum terug te brengen en zo te houden tot hij weer in volledig werk staat.

Mijn paard krijgt een dag of twee nadat hij weer hard werkt pas zijn normale hoeveelheid eten, wel hooi.
Verder krijgt hij nooit echt vrij... na een endurance (klasse 1) krijgt hij eerst licht werk 2 a 3 dagen, dan pas een paar dagen vrij (op de wei, paddock en wandelingen) en dan weer voorzichtig aan het werk.

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:09

Jeetje, dat is erg Annemieke!! Hij heeft er dus ook heel erg last van gekregen omdat hij ineens helemaal niet meer wilde bewegen!

Ik heb zelf geen verstand van spierbevangenheid, hoop maar dat het snel beter gaat met het ventje!

Geef hem maar een dikke pakkerd van mij, vind het heel zielig voor hem en uiteraard ook voor jou!

Maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:08

Jeetje... wat sneu zeg... Helaas weet ik er ook weinig vanaf om je tips te geven, maar ik wens jullie veel sterkte toe.

AnneOmie

Re: Weer spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:34

Omar was vanavond gelukkig weer een klein beetje zichzelf, op mij letten, bedelen en weer wat happen en mij pesten enzo. Ik heb lekker meer dan een uur bij hem in zijn box gezeten met een emmer water, hij moet veel drinken van de fysio zodat hij de giftige stoffen sneller uitplast. Hij vond het wel gezellig, hapje hooi, slokje water en ondertussen aan mijn schoenen snuffelen. Het hooi onder mijn benen was natuurlijk het allerlekkerst :wink: Hij krijgt tranquigel en is dus wel vrij rustig nu en hij krijgt metacam (ontstekingsremmer en pijnstiller).

De fysio heeft Omar vandaag gemasseert en ze heeft contact met mijn DA gehad. Omar moet echt nog 1 week boxrust, het is voor zijn eigen bestwil want de waardes in zijn bloed waren heel erg hoog, wel was het net gebeurd dus het kan zijn dat ze nu misschien nog hoger zijn. Het moet straks wel weer gaan zakken en op deze manier kunnen zijn spieren niet verder beschadigen. Gelukkig merk ik niet aan Omar dat hij het vreselijk vindt en hij maakt ook niet echt aanstalten om zijn stal uit te willen. Volgende week maandag komt de DA weer bloed prikken en als de waardes in zijn bloed dan goed zijn dan mag hij langzaam aan weer een beetje gaan wandelen en dat dan langzaam gaan opbouwen.

Ik moet iig in de toekomst nóg voorzichtiger met hem doen want hij is nu al 2x spierbevangen geweest en iedere keer is het schadelijker voor de spieren.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:35

Tallie1979 schreef:
Jeetje, dat is erg Annemieke!! Hij heeft er dus ook heel erg last van gekregen omdat hij ineens helemaal niet meer wilde bewegen!

Ik heb zelf geen verstand van spierbevangenheid, hoop maar dat het snel beter gaat met het ventje!

Geef hem maar een dikke pakkerd van mij, vind het heel zielig voor hem en uiteraard ook voor jou!

Thanx Tal en Maarten hoop dat hij snel weer de oude is!

xRONINIx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:45

hoi
echt heel vervelend
ik ken het probleem mijn paardje is al twee keer spierbevangen geweest
mijn va adviseerde mij het volgende
geen kuilgras meer maar hooi ivm de eiwitten in kuilgras en verder krijgt hij elke dag een schepje vitamine e en verder inderdaad heel rustig opbouwen ik wens je veel sterkte met het herstel van je paardje
en ik zou ook uitkijken met evt bijvoeren of er niet te veel eiwitten in zitten

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:36

Ik denk inderdaad dat het aan het voer ligt. Mijn fjord is deze winter ook spierbevangen geweest en ik pas het voer echt iedere dag aan aan de hoeveelheid werk die hij de volgende dag gaat doen. Ik leer nu uit jouw verhaal dat ook ik als het een paar jaar weg is geweest( ik hoop het) ook dus niet wat makkelijker ga worden, wat jij ook zegt.

Verder erg goede tip van Elcamino hoe zij dat doet. Dit zal ik zeker onthouden.

Hou ons op de hoogte en ik blijf je verhaal volgen zodat ook ik hier iets van kan leren.

veel sterkte

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:02

Hoi, hier een stukje dat ik ook al in een ander topic had gezet, misschien heb je er wat aan. Voor vragen kun je een pb sturen.
( je moet wel op het voer letten hoor ).

Groetjes Pharlap.

Acute spierbevangenheid: Maandagziekte. Het ontstaat nadat een dier 1 vrije dag heeft gehad maar wel zijn normale aantal voer heeft gekregen. Deze energie raken ze niet kwijt en kan kristalvorming op de spieren veroorzaken, waardoor deze verzuren.
Elektolytentekorten door het dieet kunnen eveneens een oorzaak zijn. Elektrolyten zijn onmisbaar voor het functioneren van spieren.

Chronische spierbevangenheid: dit kan je opsplitsen in 2 subtypen
Rer ( Recurrent Exertional Rhabdomyolosis ), dit is erfelijk en komt voor bij engels volbloeden en arabisch volbloeden. 5% van de volbloeden heeft dit, en is voornamelijk bij merries zichtbaar. Het lijkt erop dat naast een granenrijk dieet, ook opwinding en zenuwen deze vorm oproepen.

PSSM ( Polysaccharide Storage Myopathy ), is ook erfelijk. Deze vorm ontstaat door een extreme opslag van koolhydraten in de spiervezels.
Dit komt bij veel quarter horses, warmbloeden en volbloeden voor.
Rust roept het op doordat dan veel koolhydraten in de spieren kunnen worden opgeslagen. ( zie ook acute vorm ).

Voeradvies: bij RER: Zetmeelniveau laag houden. Geef weinig granen i.v.m het vrijkomen van zetmeel en suikers. Geef wel vezelrijkvoer met een hoog oliegehalte. Vermijd opwinding en stress.

Voeradvies: bij PSSM: Voorkom opslag van koolhydraten door korte rustperiodes te geven en geef een vezelrijk dieet. Dieren die werken mogen een dieet met een hoog vezelgehalte met olie, en dus een laag zetmeel en suiker gehalte. Pas op met gras, dat is nl rijk aan suikers.

Acute spierbevangenheid kan je voorkomen door goed het eten in de gaten te houden. Dus bij rust voer terugschroeven!.

Nog enkele tips:
A) Houd het ruwvoergehalte t.o.z van de inspanningen zo hoog mogelijk.
B) Gebruik voer dat gebasseerd is op vezels en olie met een laag zetmeel gehalte.
C) Beperk de opname van granen, want deze hebben een hoog zetmeel gehalte en bevatten weinig mineralen en vitaminen.
D) Vergroot eerst het hoeveelheid werk voordat je meer voer geeft, zo verklein je de opslag van koolhydraten. Dus eerst weer opbouwen en daar het voer aan aanpassen.
E ) Beperk het krachtvoer tot 50% minder van het normale dieet, tijdens rustdagen.
F ) zorg voor een goede warming up en cooling down, en houd de spieren warm op stal.
G ) Haal het paard zo vaak mogelijk uit stal.

Vaak wordt er bij een paard wat spierbevangen is Vitamine E met Selenium gegeven.
Let op bij selenium, aan krachtvoer wordt dit vaak toegevoegt.
Paarden hebben behoeften aan 0,15mg selenium per kilo voer.
Selenium is een sporenelement die bij een lage overdosering van 10 keer schadelijk is.
Vergiftigings veschijnselen zijn: uitvallen van manen en staarthaar, afbrokkelen van de hoef, kreupelheid en misvorming van de beenderen bij veulens.
Dus als je paard gezond is, en je voert normaal hoef je dit niet als preventie te bij te geven. Als hij spierbevangen is, is het heel goed voor het herstel van de spieren.

Het opbouwen met een paard wat spierbevangen is geweest, moet geleidelijk aan gebeuren. Stel een schema op met je veearts.

Om aan te tonen dat een paard spierbevangen is moet je bloed laten prikken, en ook om te kijken of het over is. Tevens worden dan de nieren e.d gecontroleerd om te kijken of er verdere beschadigingen zijn.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:28

Dikke kussen van mij en Fuego voor jullie!!!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:47

Ik heb van een kennis de tip gehoord om een hand zout over het (natte) hooi te geven, zodat ze meer gaan drinken, waardoor ze dan weer sneller gifstoffen uit plassen.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 12:55

MirandaFuego schreef:
Dikke kussen van mij en Fuego voor jullie!!!!

Dank je Miranda

@ Pharlap, dank je voor je info! Hier kan ik zeker wat mee. Ik begreep idd dat het niet alleen om het eiwitgehalte gaat maar ook om de zetmeel e.d. die omgezet worden in suikers. Ik hoop maar dat Omar geen RER is... ik weet wel zeker dat het bij hem nooit meer echt helemaal goed zal worden maar dat wist ik 2,5 jaar geleden al toen hij het bij mij voor de 1e keer kreeg. Hij is en blijft gevoelig op zijn spieren en stress en opwinding maken het bij hem idd ook erger. Ik heb ook een goede masseuse die hem regelmatig behandeld en daar heeft hij veel baat bij. Ik moet nu ook maar naar zijn voeding gaan kijken.

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:36

Hoe gaat het nou met hem? Zit er al verbetering in?

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:01

Wat vervelend voor je paardje en jou dat hij spier bevangen is.

Ik heb een vriendin die haar paard was ook regelmatig spier bevangen, meerdere keren door de dierenarts onderzocht en behandeld. Ze kon hem geen dagje rust geven want dan was ze gelijk weer spierbevangen. Nu hebben wij allebei les van iemand die ook homeopatisch is onderlegd en die zei het komt van de nieren vandaan. Die kunnen het lichaam niet meer goed zuiveren waardoor dit steeds terugkomt. Ze heeft dit paard toen een homeopatische kuur gegeven voor de nieren. En NOOIT meer is het paard spierbevangen geweest. Onlangs hadden we bij ons op stal ook een paard wat spierbevangen was geraakt deze heeft de kuur ook gehad en is ook weer op en top in orde maar bij dit paard was het ook de eerste keer dat die het had. Die van mijn vriendin had het regelmatig. Maar nu nergens meer last van.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 12:24

Tallie1979 schreef:
Hoe gaat het nou met hem? Zit er al verbetering in?

Ik weet het niet, hij heeft nog steeds boxrust tot maandag a.s. dan komt de DA weer bloed prikken.

Hij staat er gelukkig wel goed bij en is weer redelijk zichzelf. Hij roept me weer voor eten en is weer aan pesten, knuffelen en aandacht vragen Hij lijkt het niet erg te vinden dat hij boxrust heeft gelukkig want daar zag ik vreselijk tegenop.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:52

Hoe ging het vandaag en is de DA nog geweest om weer bloed te prikken ?
We hopen maar dat het snel weer de goede kant opgaat met je ventje !

Geef hem nog een dikke knuffel van Tommy.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:44

Hmmm...

Ook ik weet wat je door maakt...!

Mijn pony is het ook heel erg geweest al 3 keer zelfs de laatste ker heellllll erg ...

Ze is er wel sneller vatbaar door geworden maar als ik gewoon altijd een zelfde ritme volg gaat eht goed...

Bijv..: Elke dag 1 uur rijden
: 10 min in stappen en 10 min uit (soms meer)
: niet te veel gras
: 4 handjes muesli per dag en veel hooi...

Maar mischien is ze het gewoorden door het plotselingen stil staan ..

Sterkte..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:41

UPDATE

De DA is geweest en ik kreeg 2,5 uur later de uitslag. Op zich is ze wel tevreden maar het is nog niet goed.

Het LDH is bijna normaal dus dat is van over de 2000 gezakt naar 481 (moet zijn 412), CPK was over de 2000 en is nu 688 (moet zijn 269) GOT was 705 en is nu 1000 (moet zijn 488) maar dat was normaal omdat het net was gebeurd toen ze de 1e keer bloed kwam prikken. De DA had goede hoop dat het weer helemaal goed komt omdat het LDH zo goed was gezakt en die is erg belangrijk ofzo : ik weet het fijne er ook niet van.

Ik mag nu 2 x 5 min. maximaal met hem stappen.... dat is dus op en neer op het erf en dan zijn de 5 min. al voorbij :cryhard: maarja.. ben al lang blij dat hij zijn benen mag strekken. Hij wou ook graag zijn box uit maar toen ik de hoek om was schrok hij al ergens van en eindje verder gingen een paar paarden uit hun dak en toen begon Omar natuurlijk ook te stuiteren die had meteen mooie aanleiding. Ben toen gauw naar zijn box gegaan en tranquigel erin gespoten en na half uur met hoofdstel en hengstenketting weer geprobeerd en toen was hij gelukkig heel rustig en mak. Hij mag zich absoluut niet opwinden en geen stress... nou is dat voor een paard als Omar erg moeilijk!
Hij liep wel vrij goed gelukkig en niet echt stijf ondanks 10 dagen boxrust!

Ik heb de Neutradex voor het eerst gegeven vandaag, had ik vandaag van de DA gekregen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 07:41

Wat een nare situatie met je paardje zeg.
Ik denk dat er met endurance geen probleem is hoor, als jij zegt, jij die je paard feilloos kent, ze loopt goed enzo.. dan zit het ook goed. Als het teveel van een paard zou vragen gaat ie ook echt niet zo 'fris' lopen. Het zou wel kunnen dat je paard, die nu blijkbaar een beetje kwakkelt met z'n gezondheid, teveel van zichzelf vraagt. Doe het rustig aan dan.
Oh, ik lees net je update.. Nouja, even doorbijten met je paardje, doe wat moet en doe het goed en wie weet zit je, zoals in je onderschrift met groot geluk op de rug van je arabisch volbloed paard Sterkte meis

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:56

Dank je Miirthe

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:16

UPDATE

De DA is afgelopen dinsdag voor de 3e keer weer bloed wezen prikken.

CPK is 269 en dus normaal! Dat was goed nieuws!

LDH was weer wat gestegen t.o.v. vorige week en is nu 567 (moet 412 zijn). Van de veearts moest ik me daar niet te veel zorgen om maken want LDH schijnt vaak te schommelen.

SGOT is gezakt t.o.v. vorige week en is nu 772 (moet 488 zijn).

De DA was wel tevreden en ik mag het stappen nu gaan opbouwen in 2 weken tijd naar 2x25 min. Ik mag ook onder het zadel stappen maar ik denk dat hij dan te heet wordt en dat mag dus niet. Ik moet alle stress vermijden. De DA zei ook al dat Omar zijn temperament niet mee heeft, het is nogal een heethoofd. Gelukkig helpt de tranquigel goed! Gelukkig is Omar erg vrolijk en weer helemaal zichzelf. Hij vindt het heerlijk om tijd te rekken door lekker te gaan staan theeleuten bij mensen, alles om zijn stal maar niet in te hoeven

De accute fase is nu voorbij maar nu is het van belang dat ik hem stabiel hou. Krachtvoer is nog uit den boze en mag ik pas langzaam gaan opbouwen zodra hij 2 weken weer op normaal trainings niveau is.
Over 2 weken komt de DA weer bloedprikken.

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:42

Goed om te lezen dat het beter met hem gaat!! Geef hem maar een dikke knuffel van mij en Winnie, hij komt er wel weer bovenop!