Pony zakt van achter weg tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Pony zakt van achter weg tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:39

Ik rij een D-pony van 21 jaar, hij heeft lichte artrose, maar heeft daar tot nu toe nooit last van gehad.

Ik rij hem nog vrij fanatiek, we hebben pas nog een rit van 5 uur gemaakt en ik dressuur ook fanatiek met hem.
Hij is goed bespierd, kan netjes schakelen, kortom loopt gewoon netjes.

Als je hem aan de hand uit stal haalt wil z'n achterbeen wel eens naar voren door glijden, maar das vaak een combinatie van te langzaam lopen en wat stijvigheid van stal.
Thomas komt per dag meerdere uren buiten, dus heeft altijd z'n beweging

Nu sinds een week gebeurt het vaak dat hij, tijdens het rijden, van achter ineens weg glijdt of zwikt.
Vanmiddag zag z'n eigenaresse duidelijk dat hij zwikte, maar ik heb ook wel eens dat ik op de plek waar ie wegzakt, duidelijk een glijspoor zie.
Hij loopt verder netjes regelmatig en actief en ook de passen nadat ie wegzakt zijn gewoon regelmatig.
Af en toe schrikt ie echt als het gebeurt.
Ik heb met rijden ook uitgetest door hem op hoog tempo te rijden of juist wat rustiger, hoog instellen, laag instellen, lang, kort, veel druk, weinig druk.
Het maakt gewoon niet uit, ook niet op welke hand ik rij.

We hebben een goede ondergrond in de bak waar hij altijd goed in heeft gelopen.
Komende week komt de smid, hij staat wel wat lang, maar z'n hoeven zijn wel eens langer geweest en toen had ie nergens last van.
Hij is vroeger bevangen geweest en z'n voorhoeven worden echte platvoeten als ze wat langer zijn, maar dat wordt elke keer weer goed gezet en heeft nooit eerder problemen gegeven.

Volgens mensen die vandaag in de bak waren lijkt het of er een zenuw blokkeert of zoiets, want je ziet er daarna niets aan.

Voor wie klinkt dit verhaal bekend in de oren en wie weet wat dit kan zijn?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:43

Klinkt een beetje als patella-luxatie oftewel een loszittende knie-schijf.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:51

O dat vergeet ik er helemaal bij te zetten, aan beide kanten zijn de kniebanden doorgesneden toen hij 4 jaar was.
Ik weet niet of die knieschijf dat nog problemen kan geven, zonder dat ie verder kreupel loopt.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 07:33

Ik heb even op internet gezocht naar loszittende knieschijven, maar daar worden en echt kreupele paarden omschreven, waarbij de knieschijf ook met de hand te bewegen is.

Thomas is niet kreupel en alles zit vast.

Gisteren aan de longe zakte ie ook weg, een heel kost moment zakt ie weg en daarna zie je niks meer, echt heel raar.

Vandaag komt de smid, kijken wat die zegt.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:28

De smid heeft hem wat steiler gezet, om het wegzakken wat op te vangen, maar hij denkt toch meer in de richting van uitval van zenuwen, omdat ie verder niet kreupelt.

Wie heeft hier ervaring mee?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:24

paarden op die leeftijd hebben meestal geen last meer van hun knieschijven. Maar wel van hun rug waar vandaan problemen in de achterhand kunnen ontstaan. Veel "oudjes"hebben toch een wat stijvere rug. De rug bolt dan wat op door blokkades tussen de wervels. Hierdoor kunnen de zenuwen naar de benen ook wat geprikkeld raken of wat minder werken, waardoor een paard door de benen kan zakken.
Mijn advies: laat er eens een goede osteopaat naar kijken.

suggie

Re: Pony zakt van achter weg tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:01

Mijn 13 jarige merrie heeft hetzelfde probleem,Fysiotherapeute erbij gehaald en inderdaad ze heeft een blokkade in de lendewervel en het bekken,nu wordt het al beter door middel van massages en oefeningen.Mag nu voorlopig alleen met Barebackpad rijden.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:04

heleenxx schreef:
Mijn advies: laat er eens een goede osteopaat naar kijken.

Dat zou ook mijn advies zijn.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:29

Kan iemand meer vertellen over die loszittende knieschijven???
Mijn verzorgpony zakt achter ook wel eens weg, ik dacht altijd dat da kwam omdat hij nogal lange hoeven heeft. Nu ik dit zo lees ben ik bang dat ie misschien een loszittende knieschijf heeft links achter. Soms als hem uit de stal wil halen lijkt het alsof zn linkerachterbeen vast staat, hij staat dan heel raar te draaien voordat ie weg kan lopen. Met rijden wil ik soms achteruit, dan doet ie dat wel, totdat het linkerachterbeen achteruit moet, dat gaat dan gewoon niet.
Weet iemand of dit met losse knieschijven te maken kan hebben??

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 07:26

Dat klinkt meer als een knieschijf die af en toen op slot slaat.
Hoe oud is je verzorgpony?

Thomas had dit ook toen ie 3 of 4 was, toen zijn z'n kniebanden doorgesneden en was het over. Die sloeg al op slot als je hem opzij zette met borstelen.

Heeft iemand ervaring met een osteopaat en wat zijn de kosten, het betreft namelijk mijn verzorgpony, ik wil daar best wat aan mee betalen, maar waar moet ik op rekenen?
En in hoeverre kan dat echt helpen?

Hij heeft artrose in z'n benen, dus in z'n rug zal de boel ook wel wat versleten zijn, maar een osteopaat kan dat proces niet omdraaien lijkt me.
Thomas gebruikt z'n rug goed met rijden en aan de longe ook, was gewoon leuk om te zien hoe ie qua lopen voor uit is gegaan, op dat wegzakken na dan.

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:43

Ik weet niet precies hoe oud hij is, het is een arabische volbloedhengst, ik denk ongeveer 10 jaar, mss iets ouder.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:48

www.paardenosteopathie.be misschien dat je hier iets aan hebt. Ik heb nl. zelf geen ervaring met osteopathie. Wel met acupunctuur bij paarden.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 11:03

Sinds Thomas vorige week beslagen is en wat steiler is gezet vanachter, is ie niet meer weggezakt van achter.
Het lijkt zelfs of ie sneller is achter.

Ik ben alleen bang dat wanneer z'n hoeven langer groeien en hun oude stand weer aannemen, het weer terugkomt.
Vaker naar de smid is geen optie, die zei namelijk dat dat geen zin heeft omdat ie er toch haast niets af kan halen en de nagelgaten komen dan ook te dicht op elkaar, waardoor de hoef er ook niet beter op wordt.

Afgelopen weekend hebben we het er met de veearts over gehad en die neemt binnenkort een vitaminesupplement mee.
Zij zei dat het ook een kleine onderbreking in de bloedsomloop kan zijn, maar dit gaat meestal samen met slecht ontwormen.
Thomas wordt altijd netjes ontwormt, dus waarschijnlijk toch de zenuwen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:19

ikheb een vraagje weet iemand een nederlandse site over osteopaten ( schrijf je dat zo?) want wil ook graag eens iemand naar mijn merrie laten kijken.. en weet iemand ook zo een richtprijs te geven van zo'n consult?
groetjes keshia

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:06

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:27

kijk eens op www.icreo.com
Dit is de website van de opleiding die ik ook heb gevolgd. Hier kan je vast wel vragen naar een osteopaat in je buurt. Je mag mij ook een pb-tje sturen, dan wil ik wel kijken wie er in je buurt zit.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:53

Hallo

Mijn oude D-pony van 25 heeft dit ook wanneer zijn hoeven langer worden. Hij zakt dan regelmatig door 1 van zijn achterbenen. Niet dat hij dan bijna omvalt of zo, hij kan zich goed herpakken. Hij heeft er volgens mij ook geen pijn van. Manken doet hij ook niet. Als je erop zit voelt het aan alsof hij achteraan door één been wegzakt zoals bij struikelen. Hij heeft ook wel een beetje artrose (logisch op zijn leeftijd), maar heeft er nog nooit door gemankt of zo. Ik rijd hem nog steeds, maar enkel recreatief. Hij moet wel nog netjes aan de teugel lopen, maar het zwaardere werk doe ik niet meer met hem.
Ik maakte mij ook eerst zorgen wanneer hij dit pas had. Het is ongeveer een half jaar geleden begonnen. Toen kwam de smid wat later als gewoonlijk omdat ik gewacht had tot na onze reis. Wanneer hij opnieuw bekapt en beslagen was, deed hij het niet meer. Vorige maand werd onze smid serieus ziek zodat hij ook een paar weken later kwam dan gewoonlijk en toen had hij het terug. Vorige week gekapt en het is weer weg ... Ik ga er dus voortaan zeker op letten dat ik voor hem de smid goed op tijd laat komen.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:49

Om de hoeveel weken laat jij de smid komen?
Bij Thomas meestal om de 11 á 12 weken, omdat de smid zelf aangeeft dat vaker bekappen en beslaan geen zin heeft en zelfs averechts kan werken.

Als Thomas in draf wegzakt is er eigenlijk niet veel aan de hand, maar in de galop is het echt eng en ik ben bang dat we nog een keer onderuit gaan.
En ervan uit gaande dat het inderdaad de zenuwen zijn die blokkeren, ben ik ook bang voor langdurige of zelfs permanente uitval.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:03

Ik liet hem ook maar ongeveer om de 12 weken komen, omdat zijn hoeven ook niet meer zo hard groeien als vroeger. Normaal laat ik hem nu om de 8 weken komen, wel zoals vroeger. Ik heb wel de indruk dat het helpt, want de laatste keer was onze smid ziek en zaten er weer ongeveer 12 weken tussen. Toen had hij het terug. Smid is geweest en het is weer weg. Mijn pony is wel nog niet weggezakt in galop. Ik begrijp dat dat eng is, want ik vind het in draf al een eng gevoel. Ik denk dan ook soms : wat gaat er gebeuren als hij zich niet meer zo vlug kan herpakken ? Dan gaan we allebei tegen de grond. Ik ben wel eens benieuwd of die vitaminespuit bij jou pony gaat helpen. Van slecht te ontwormen kan mijn pony het in elk geval ook niet hebben.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:23

De VA kwam van de week als het goed is, dan kan ik met de vitaminen starten.
Hij loopt in ieder geval nog steeds super, vooral vanavond.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:27

Inderdaad, dat ken ik. Als de smid bij ons pas geweest is loopt hij daarna ook super.
Mijn pony krijgt nu ook sinds enkele maanden glucosaminecomplex van de groene os (voor de lichte artrose), tesamen met de kruidenmengeling Old Timer van de paardendrogist. Dat laatste zorgt ook voor een betere doorbloeding. Ik moet wel zeggen dat hij er super uit ziet sinds hij die supplementen krijgt. Ook voelt hij zich de laatste tijd duidelijk heel goed in zijn vel. Voordat ik de supplementen gaf had hij ook wel een beetje last van stijfheid als ik begon te rijden. Dat is nu bijna helemaal weg.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:59

Stennisje schreef:
De smid heeft hem wat steiler gezet, om het wegzakken wat op te vangen, maar hij denkt toch meer in de richting van uitval van zenuwen, omdat ie verder niet kreupelt.

Wie heeft hier ervaring mee?

klinkt idd als ataxie, verminderde controle over de achterhand
sterk gezegd: dat t paard aan de voorkant niet weet wat ie aan de achterkant doet
als het erger wordt is het voor degene die erop zit gevaarlijk(valpartijen met paard en al, met name de galop is hier de kans het grootste op) en voor het paard is het ook alles behalve fijn, zoals je zelf al aangeeft schrikt hij er soms zelfs echt van als het gebeurd

ik zou er een goede DA naar laten kijken, mocht het idd ataxie zijn kan een osteopaat er soms nog heel wat aan verbeteren(als bv blijkt dat er een zenuw klem zit die daardoor de uitvalsverschijnselen geeft)

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:11

Ja daar heb ik dus ook al aan zitten denken, in de draf lijkt het of ie maar door 1 been zakt, maar hij steunt natuurlijk niet op beide achterbenen tegelijk in draf, kan best dat z'n achterhand een kort moment wegvalt.
In de galop is het wegzakken veel heftiger, omdat dit een gesprongen gang is.

De DA komt van de week, neemt in ieder geval een supplement mee en bekijkt hem gelijk even.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:48

Stennisje

Heeft de DA iets kunnen geven wat jou pony geholpen heeft ? Of heb je er op een andere manier iets aan kunnen doen ?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:11

Zoals ik al ietsje terug schreef, heeft de smid hem wat steiler bekapt van achter en sindsdien zakt ie niet meer weg van achter.
Dat was begin november.