Nog steeds diaree...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Nog steeds diaree...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 12:09

Hallo,
Mijn tinker heeft al ruime tijd diaree. Hij wordt dunner en heeft een doffe vacht. Eet goed, is goed helder, niet sloom. Dierenarts is al geweest. Bloedonderzoek gehad, geen afwijkingen. Mestonderzoek, geen parasieten, geen wormen (wordt ook op tijd ontwormt), maar wel zand! Nu heeft Spet een zandkuur, maar hij blijft diaree houden. De dierenarts zegt het nog even een week aan te zien, omdat alles verder wel goed was. Maar hoe lang kan die diaree dan nog aanhouden? Vorig jaar heeft hij ook diaree door zand gehad en toen werd zijn mest eerder weer stevig na de zandkuur. Ben ik nu gewoon overbezorgd of moet ik gewoon geduld hebben. In ieder geval zal ik hem nog een vitaminespuit geven.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:19

Loopt je paard alleen maar op het land? In het gras zit momenteel geen voedingswaarde, het is alleen maar maagvulling, maar doordat het land lang nat blijft van de dauw kunnen ze daardoor ook dunner op de mest worden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er bij jouw paard meer speelt, omdat je al zegt ruime tijd, wordt dof etc. Je kunt hem in ieder geval goed hooi of kuil voeren, eventueel stro erbij worden ze ook vaster van op de mest. Bij vee wat aan de diarree ís wordt iets door het water gedaan, zgn E-mix. Dit wordt vaak aan sportpaarden en endurance paarden gegeven als het heel warm is. Worden ze ook vaster op de mest plus dat er heel veel mineralen en vitaminen in zitten. De dosering bij een kalf is 1 schepje per liter, ong max 3 liter per keer. Kalveren kunnen eigenlijk niet teveel emix krijgen, ik weet niet of dat ook voor paarden opgaat. Het zit in gele emmertjes met blauwe opdruk te verkrijgen bij Welkoop en dierenarts. Fabrikant is Sprayfo. Ik dacht dt een emmertje ongeveer € 20 kost. Het wordt ook wel electrolytenmix genoemd. Er zijn meerdere soorten in de handel, maar de beschreven is wel de smakelijkste, druivensuikerachtige smaak.

Gerrie

Re: Nog steeds diaree...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:28

Ik kan je niet veel helpen maar misschien spreekt dit topic je wel aan?

viewtopic.php?f=3&t=466043

Bij zo'n chronische diarree zal een vitaminespuit niet veel doen..

Succes!

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:36

Lijnzaad wil nog wel is helpen als die zand heeft gegeten.
Mijn paard krijgt (als we zien dat die niet lekker in zn vel zit) Groene Leem (van Vertagil ofzo) door zn voer.
2 weken lang, een eetlepel per dag.
Helpt bij mij ook erg goed als hij niet helemaal door zn
vacht heen komt, als hij in de regen heeft gestaan,
of als we een dagrit hebben gehad!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:40

Electrolytenmix is bedoeld voor paarden die hard werken, veel zweten en dus veel zouten kwijtraken en moeten aanvullen.
Het heeft niets te maken met dunne mest.

Je paard heeft een darmprobleem, die werken nl niet goed.
Je moet de darmen weer tot rust zien te krijgen, waardoor ze hun werk beter gaan doen en het voer niet versneld (zonder te verteren etc) door de darmen heen gaat.

Er zijn verschillende mogelijkheden maar daarvoor moet je eigenlijk wel weten waardoor het komt.
-Van de Groen Os heb je Maag- en Darm compositum voor een juiste/gebalanceerde darmflora.
-Molkosan/Molkowei wil ook wel eens helpen ter ondersteuning, maar alleen als je paard niet gevoelig is voor lactase.
-Een dag geen hooi/kuil/gras geven, maar om de paar uur een portie bix. Hiermee komen de darmen tot rust en door de bix krijgt het paard toch genoeg binnen om de darmen niet helemaal stil te leggen.
-Een gedeelte van het hooi/kuil/gras vervangen door 2 kg grasbrok. iets aanmaken met water, anders neemt het teveel vocht uit de darmen op.

Het is niet verstandig om deze situatie te lang zo te laten, want nu krijgt je paard niet die voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft. Op de langere terijn gaat dit zich wreken in zijn gezondheid/werklust en prestatie.
Verder is de darmflora van een paard zeer moeilijk weer goed te krijgen als er teveel goede bacteriëen als zijn verdwenen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:09

Het kan overigens ook een probleem met het gebit zijn, als een paard het voedsel niet goed kan kauwen, kunnen de benodigde voedingsstoffen nietworden opgenomen.
Gebitsproblemen hoeven niet gepaard te gaan met rijtechnische en/of verminderde voederopname.

Gewoon even voor de zekerheid het gebit na laten kijken. Hoe oud is het paard eigenlijk?

@ sugarmiss

Als een mens of dier aan de diarree zijn, verliezen ze heel veel vocht en daarmee mineralen. Vandaar bij de dieren de Emix, bij mensen wordt vaak begonnen met Norit. En bij mensen is makkelijker te constanteren of ze teveel vocht en voedingsstoffen verliezen dan bij dieren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:12

Sugarmiss schreef:
Electrolytenmix is bedoeld voor paarden die hard werken, veel zweten en dus veel zouten kwijtraken en moeten aanvullen.
Het heeft niets te maken met dunne mest.

Je paard heeft een darmprobleem, die werken nl niet goed.
Je moet de darmen weer tot rust zien te krijgen, waardoor ze hun werk beter gaan doen en het voer niet versneld (zonder te verteren etc) door de darmen heen gaat.

Er zijn verschillende mogelijkheden maar daarvoor moet je eigenlijk wel weten waardoor het komt.
-Van de Groen Os heb je Maag- en Darm compositum voor een juiste/gebalanceerde darmflora.
-Molkosan/Molkowei wil ook wel eens helpen ter ondersteuning, maar alleen als je paard niet gevoelig is voor lactase.
-Een dag geen hooi/kuil/gras geven, maar om de paar uur een portie bix. Hiermee komen de darmen tot rust en door de bix krijgt het paard toch genoeg binnen om de darmen niet helemaal stil te leggen.
-Een gedeelte van het hooi/kuil/gras vervangen door 2 kg grasbrok. iets aanmaken met water, anders neemt het teveel vocht uit de darmen op.

Het is niet verstandig om deze situatie te lang zo te laten, want nu krijgt je paard niet die voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft. Op de langere terijn gaat dit zich wreken in zijn gezondheid/werklust en prestatie.
Verder is de darmflora van een paard zeer moeilijk weer goed te krijgen als er teveel goede bacteriëen als zijn verdwenen.

Je kunt acidophilus bij geven, verkrijgbaar bij homeopatische drogisterij. Voor dosering bij paarden zou je contact op moeten nemen met homeopatisch DA.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:14

Via de huidtest kun je anders heel snel zien of een paard te weinig vocht binnen houdt/heeft.
En extra voedingsstoffen erin stoppen als de darmen niet funktioneren heeft ook geen zin. Vaak werkt het alleen maar negatief.
Natuurlijk moet je opvullen wat een paard te kort komt, maar eerst de maag rustig krijgen en de darmflora weer actief, dan de rest pas.

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:19

probeer eerst maar met zemelen en veel ruwvoer het probleem op te lossen. Help dat niet, zijn er vel andere dure middeltjes die werken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:30

Zemelen gaan paarden juist van aan de dunne.
En als in ruwvoer teveel suikers zitten waar het paard op reageert is dat ook niet de weg.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:16

Staat je paard op stro? Zo nee, geef hem een plak stro erbij. Die ruwe vezels stimuleren de darm.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:35

oude merrie bij mij op stal is nu al 3 weken aan de dunne, plak stro er bij geven helpt al een hoop.

schijnt nu een vaak voorkomende kwaal te zijn, en heeft voornamelijk ook met t gekke weer te maken..

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:52

Mijn paard staat niet op stro. Hij staat lekker buiten nog. Hij krijgt voldoende ruwvoer. Het probleem was het zand in zijn darmen. Maar hoe lang duurt het na zo'n zandkuur dat de diaree over is. Ik heb het idee dat zijn darmen nu gewoon helemaal van slag zijn. In ieder geval bel ik de veearts na het weekend weer als hij dan nog zo aan de diaree is. Bedankt voor jullie reacties!

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:29

He Cin, vervelend he dat het niet beter gaat met spetter, ik raap ook zijn poepjes op dus het valt wel op dat er 1 aan de diaree is.
Ik zou zelf niet aan de slag gaan met allerlei middeltjes, maar ja zo ben ik, ik zou maar lekker weer de dierenarts bellen.
Ik hoor het nog wel!

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:33

ha ellepel, ik dacht: heb van het paard bij jou op stal iets geleerd en geef het dóór !!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:48

whehehe zo leer je nog es iets he?

onze paarden staan ook niet op stal nog hoor, gewoon 24 u buiten, maar geef ze met het hooi gewoon stro erbij...
werkt vooralsnog wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:49

Als een paard lang aan de dia is verliest hij zijn noodzakelijke darmbacterien en gaan bep. soort bacterien overheersen en andere zijn weer flink ik in de minderheid. Kortom de samenstelling van de noodzakelijke darmbacterien is veranderd waardoor hij zijn voedsel niet meer normaal kan verteren. De vertering van paarden is afhankelijk van darmbacterien.

Is dat goed van slag duurt dat heel lang om het weer goed te krijgen. Ik zou hem even 2 weken niet op het gras zetten, bevat te veel water. Je zou ongekookte lijnzaad kunnen geven. ongeveer 50 gr. boven op zijn brok geven, Als hij geen brok krijgt, dan een handje of zo. De lijnzaad moet hij nl goed eten, zijn mond en slokdarm moet leeg zijn, anders zwellen de zaadjes op en dat is gevaarlijk. Gegarandeerd dat dit gaat helpen. Het te veel aan vocht in de dikke darm wordt door die zaadjes opgenomen en zal de mest dikker maken.

Mineralenmengsel is zeker niet overbodig, een deel daarvan zal hij zeker wel binnen houden. Wij mensen aan de dia verliezen ook veel zouten en mineralen en vullen dat ook aan.

Daarnaast onbeperkt ruwvoer, dus echt de hele dag alleen maar ruwvoer laten eten, zodat zijn darmen blijven werken.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:46

In een dikke darm van een paard kan wel tot 20 kilo zand ophopen door de jaren heen, het kan dus ook máánden duren voor het er weer uit is. Met Zandweg of Sandclear red je het niet als het om zoveel gaat. Zowiezo vertelde mijn (duitse) veearts dat je die producten in een dubbele dosering moet geven om het te laten werken. Goedkoper is medische vloeibare paraffine, net zo lang totdat er tot 5x toe geen zand in de mest is gevonden (zand wordt in vlagen uitgepoept, dus geen zand vinden zegt niet dat er geen zand meer in je paard zit).
De diarree ontstaat doordat het zand als schuurpapier op de darmwand werkt, je krijgt zwelling en irritatie en daardoor diarree. Dat kan al over zijn vóórdat al je zand eruit is door de beschermende werking van de paraffine, maar kan ook juist langer aanhouden doordat de darm zich nog moet herstellen ook al is je oorzaak al weg.
Bij ons werd er ook 3x mest op salmonella onderzocht, dat kan ook zo'n blijvende diarree veroorzaken. Dat paard bleek later iets totaal anders te hebben, een zeldzame darmkanker, en is helaas ingeslapen.