na wormenkuur, wormen in ontlasting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

na wormenkuur, wormen in ontlasting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:54

Hallo,

Dinsdag heb ik mijn veulen ontwormd.Toen ik gister zijn ontlasting checkte zaten er levende wormen in. Wil dit nou zeggen dat de wormenkuur helpt of dat hij niet genoeg heeft gehad? het is een haflingerhengst veulen van ik schat zo ongeveer 200 kilo ik heb hem voor 250 gegeven.

wie o wie kan mij het verlossende antwoord geven?

b.v.d

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:55

ik zou hem over 6 weken nog eens ontwormen, met ivermectine en dan voor bijv. 350 kilo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:01

als hij die wormen blijf houden moet ik dan nog 6 weken wachten?
maar nu weet ik nog niet of dit nou een goed teken is of juist dat de wormen kuur niet helpt.. ik ontworm hem zowieso over 6 tot 8 weken nog eens.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:39

Dat is goed, maar als hij veel wormen had is het inderdaad aan te raden over 1 á 2 weken nog even eenzelfde dosis te geven en daarna gewoon weer om de 8 weken

_steef_

Re: na wormenkuur, wormen in ontlasting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:44

met welk middel heb je ontwormd?
En wat voor een wormen zaten er in de mest?

Als er echt wormen afkomen, ontworm ik meestal met een week nog een keer.
En dan idd wat jij al doet bijhouden!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:30

Je moet nu precies over 3 weken weer ontwormen. De eieren die nu nog niet 'geraakt' worden door de wormenkuur zijn dan ondertussen uitgekomen en die pak je dan alsnog mee.
Hierna is je paard dus pas echt 'wormenvrij'.

De termijn tussen deze 2 kuren luistert erg nou en heeft te maken met de levenscyclus van de worm. Ben je te laat dan zijn de wormen uit de uitgekomen eieren zelf volwassen geworden en hebben ook weer eieren gelegd. Op die manier doorbreek je die cyclus dus nooit.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:36

Zou er wel opletten dat je hem genoeg wormenkuur geeft. Het is veilig om wat meer te geven, onderdoseren is gevaarlijk ivm resistentie. Je kan ook even met je dierenarts overleggen over de soort wormenkuur die je moet geven. Ons wordt bijv. geadviseerd nu Equest te geven omdat dat ook de bloedwormen (dacht ik) aanpakt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:45

Resistentie dmv onderdoseren merk je pas als je over langere tijd te weinig geeft.
Persoonlijk zou ik iets geven waar ook een middel in zit tegen lintwormen (Equimax H oid)