Extreem zweten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carrie79

Extreem zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 07:11

Ik heb een vraag. Ik heb een vrij groot/ fors Kwpn/ gelders paard.
Hij komt al redelijk in zijn wintervacht maar niet extreem. Hij zweet echter wel extreem veel!

Ik heb dit paard nu iets langer dan een jaar, hij is altijd al het type geweest dat snel zweet. Ik had woensdag concours, heb er een half uur gereden (en daarna de twee proefjes) en hij droop werkelijk van het zweet.
HIj is verder niet moe of lusteloos, ik ken ook de kenmerken van een bloedarmoede en die heeft hij niet.

Daarnaast is de atmosfeer natuurlijk wel belachelijk warm voor het tijd van het jaar maar moet ik dit gezweet daaraan wijten?

Ikheb persoonlijk niet het idee dat hij ziek is maar vraag me gewoon dikwijls af of het wel normaal is dat hij zo snel zeiknat is.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:24

aanleg, stress, de warmte van nu....
gewoon goed droogstappen en zweetdekentje op of anders snel scheren, dan maakt het verder toch ook niet uit?
Zolang hij maar de kans krijgt om goed te drinken, een mineralenblok heeft zodat het zout het vocht vast kan houden en je bedacht blijft op eventuele tekorten (bij de entingen bloed laten trekken) lijkt me het geen probleem.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:46

Ja, ik heb dit ook heel erg. Maar mijn paardje vertoont ook helemaal geen tekenen van vermoeidheid ofzo.. alleen dat extreem zweten. Ik houd dit topic in de gaten!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:42

O, en ik bedacht nog, als hij wat futloos overkomt (dus niet zoals bij Krips dan) kun je wat electrolyten bijgeven, wat ze ook geven aan sportpaarden bij erg warm weer.

carrie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:01

Wat mij het meeste zorgen baart is dat hij ook als hij stilstaat in stal gewoon heel erg zweet. (ook niet echt duidelijk omschreven zie ik nu). Ik had hem in eerste instantie een zomerdekentje opgedaan, daar dreef hij uit dus maar weer af. Ik heb hem overigens vanochtend getemperatuurd en hij had geen koorts dus denk dat ik me idd zorgen maak om niets. (daar hoop ik). Het is gewoon vreemd om in de ochtend de stal binnen te komen en een zwetend paard aan te treffen dan denk je toch dat hij ziek is...maar goed...morgen wordt hij in ieder geval geschoren dus hoop dat het dan beter gaat.

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:36

Mijn paard zweet deze dagen ook in zijn box.
Sinds kort zijn ze 's-nachts van de wei af en hij had al een flinke wintervacht gekweekt.
Ik ga nu proberen bix te minderen. Hij kreeg 's-avonds een schep maar dat is winterrantsoen. Nu het zo warm is verbruiken ze veel minder energie om zich warm te houden.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:42

Bij ons staan de IJslanders ook vaak te zweten 's nachts op stal. En mijn paard is na een uurtje rustig rijden ook aardig nat. Maar energie genoeg. Ik denk dat het gewoon het rare weer is. Paarden maken een wintervacht aan n.a.v. het korter worden van de dagen, ookal is het voor de temperatuur nu nog niet nodig.