lijnzaad voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helen88

lijnzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 17:35

Oké, ik heb even jullie advies nodig.

Babar is een IJslander, hij is niet van mij maar ik ben wel de enige die hem echt regelmatig rijd, hij staat bij mensen thuis, overdag in een wei die in de zomer vol is, in de winter kaal, en 's nachts in een paddock.

Doordat de wei vorige herfst/winter/voorjaar zo kaal was maar hij er wel op stond kreeg hij tijdens het grazen veel zand binnen en had daardoor diarree. (gelukkig geen koliek, want dat had hij volgens de da ook kunnen krijgen door al dat zand)
Er werd aangeraden om lijnzaad (gekookt/bewerkt?) te voeren om het zand uit zijn darmen af te voeren, en dat gebeurde toen ook. Ik heb dat toen allemaal maar half meegekregen omdat ik niet diegene was die hem voerde, maar volgens mij kreeg hij elke dag een handje lijnzaad door zijn 1/3 maatbeker muesli.

In de zomer leefde hij alleen van de grote hoeveelheden gras op de wei, maar had ik de vakantie ook lang pauze.

Nu is de wei sinds een maand ofzo weer kaal, en hij heeft sinds 2 weken weer een beetje diarrie. Diegene die hem voerde is er niet meer. In de zadelkamer staat nog steeds een grote bak met lijnzaad erin, en ik zit er aan te denken dit weer bij te voeren. MAARRR... nu eindelijk de vraag , lijnzaad is rauw giftig voor paarden. En ik weet héél zeker dat dit lijnzaad niet werd gekookt toen het vorige winter aan Babar werd gegeven. Nou weet ik dat er ook een soort lijnzaad bestaat die je niet hoeft te koken, linola, maar die schijnt goudkleurig te zijn terwijl dit lijnzaad in mijn gedachten toch eerder bruin dan goud is. De zak waar het lijnzaad in zat is er niet meer.

Hoe kom ik erachter of dit lijnzaad zonder te koken gevoerd kan worden of niet? Nog even ter verduidelijking: dit is dus vorig jaar al eens ongekookt gevoerd (niet door mij), toen zijn er geen paarden ziek geworden, maar ik weet ook niet in welke mate lijnzaad giftig is.

Ik ga het er trouwens sowieso met de eigenaresse over hebben, maar dit is meer voor de extra informatie, misschien kunnen jullie me ook verder helpen.

Ik weet trouwens niet of dit goed staat bij medisch, ik zat te twijfelen tussen dit en VMR...

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:50

Lijnzaad kun je ook ongekookt voeren, dit hoeft niet perse gekookt te worden. Je moet het, met name bij grote hoeveelheden, wel later wellen oftewel later weken in water. Hierdoor weekt de blauwzuur (de giftige stof) eruit en wordt onschadelijk.
Dus koken hoeft niat, maar mag wel. Stomen kan trouwens ook, dan wordt het niet zo'n vieze brij.

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:00

Wat is dan een "te grote hoeveelheid"? Bij Babar gaat het om een handje, zo'n 3x per week.

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:08

Is het randje ongeveer wel. Ik adviseer nooit meer dan 30mg per dag. Veiliger is natuurlijk om altijd te wellen. Er is kortgeleden hier nog een topic over geweest. Bij MD of bij VMR. Daar kun je meer info vinden.

ellepel

Re: lijnzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:42

maar omdat de brij die ontstaat bij het koken in dit geval zijn werk moet doen------zand afvoeren uit de darmen
( volgens mij doet rauwe lijnzaad dat dus niet toch? )

moet je het dus koken, of even laten wellen in heet water.
dan neem je 50-80 gram , je giet er water op dat net van de kook af is en dit laat je een tien minuten staan....

als het afgekoeld is voer je dit aan het paard, de mijne vind het zo lekker dat hij het zo op eet, bij andere paarden moet je het mengen met wat brok .

je kunt ook lijn zaad olie halen, bij dn drogist kun je dit kopen maar ook bij de ruitersportzaak, maar geen flauw idee of dit echt wel werkt tegen zand.
verder is er bij de paardendrogist nog sand-clear te koop, dit is speciaal ook weer om zand uit de darmen af te voeren.

verder nog:
goed hooi voeren, liefst meerdere keren per dag ouder hooi, hooi voert namelijk op geheel natuurlijke wijze ook zand af..tijdens het passeren in de darmen neemt het het zand mee, maar hier geld dan dus wel; meerdere porties per dag..

succes!

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:32

Ik ga met je mee Ellepel, zeker bij een schrale wei, dan moet er gewoon hooi bijgevoerd worden om zandeten te voorkomen. Tevens kun je het beter met sand clear het paard ontzanden anders idd met lijnzaadolie of zonnebloemolie.

Sorry, ik verloor even het doel uit het oog en fixeerde met teveel op de vraag of je lijnzaad moest koken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:04

Mijn ponies lopen dag en nacht buiten en het gras wordt nu echt minder.
Ze worden bijgevoerd met hooi, dat zit wel snor. Maar er wordt toch nog lekker gesnaaid tussendoor.

Ik voer al járen lijnzaad! (in de herfst en winter)
Nu dus helemaal, omdat ik een zandkoliek wil voorkomen.

Je kunt gewoon per kilo ofzo de lijnzaadjes halen, ik denk dat HAK ze wel heeft.
Ik koop het altijd bij Schuurman de Molen , ligt voor mij op de route.

Dan kook ik 1 kopje een kwartiertje.
In de pan neem ik het mee naar de paarden. Daar doe ik er zemelen en evt KLEIN beetje muesli door.
Ik leng het aan met water, zodat het echt een brei wordt
Ik geef het ze lauw, ze worden er helemaal gek van!
Smullen maar!
Ohja, 1 keer per week geef ik het.

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 12:13

Oke, bedankt voor jullie tips.

Ze krijgen trouwens ook ruwvoer (kuilgras, ivm met chronische bronchitis van Babar) maar zoals Antheman al zei blijven ze gewoon wel een beetje van het gras snacken.

Maar werkt lijnzaad echt alleen tegen zand in de darmen als het geweekt is? Want vorige winter kregen ze dus dat handje ongeweekt door hun voer heen, en daarna ging de diarree over, dus tja, ik weet het niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:26

valt te proberen toch??
en als alles dan weer goed gaat weet je dat het werkt.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:31

lijnmeel is ook niet giftig
dat kan je ook gewoon door het voer doen
theeft alleen wel een erg vies kleurtje (gewoon bruin maarja) en het is erg grof als je het vergelijkt met meel dat wij gebruiken

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 13:38

ellepel: Ja daar zit op zich wat in.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:55

Volgens mij gaat het om het slijm wat je krijgt met het koken. Dit bindt zich nl aan het zand vast en voert het af.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:34

heb een merrie (en nu drachtig) die erg gevoelig is voor koliek...laatste keer was idd zandkoliek.

Preventief wil ik gaan lijnzaad gaan voeren aan al onze 3 paarden. Ze staan sinds vandaag weer op stal en ben ook gelijk begonnen met zonnebloemolie. Is het erg dat je naast de zonnebloemolie ook nog gekookte lijnzaad gaat geven????

Dus 1x per week gekookte lijnzaad voeren is genoeg?
En dan 50 gr. per paard?