Babar is een IJslander, hij is niet van mij maar ik ben wel de enige die hem echt regelmatig rijd, hij staat bij mensen thuis, overdag in een wei die in de zomer vol is, in de winter kaal, en 's nachts in een paddock.
Doordat de wei vorige herfst/winter/voorjaar zo kaal was maar hij er wel op stond kreeg hij tijdens het grazen veel zand binnen en had daardoor diarree. (gelukkig geen koliek, want dat had hij volgens de da ook kunnen krijgen door al dat zand)
Er werd aangeraden om lijnzaad (gekookt/bewerkt?) te voeren om het zand uit zijn darmen af te voeren, en dat gebeurde toen ook. Ik heb dat toen allemaal maar half meegekregen omdat ik niet diegene was die hem voerde, maar volgens mij kreeg hij elke dag een handje lijnzaad door zijn 1/3 maatbeker muesli.
In de zomer leefde hij alleen van de grote hoeveelheden gras op de wei, maar had ik de vakantie ook lang pauze.
Nu is de wei sinds een maand ofzo weer kaal, en hij heeft sinds 2 weken weer een beetje diarrie. Diegene die hem voerde is er niet meer. In de zadelkamer staat nog steeds een grote bak met lijnzaad erin, en ik zit er aan te denken dit weer bij te voeren. MAARRR... nu eindelijk de vraag
, lijnzaad is rauw giftig voor paarden. En ik weet héél zeker dat dit lijnzaad niet werd gekookt toen het vorige winter aan Babar werd gegeven. Nou weet ik dat er ook een soort lijnzaad bestaat die je niet hoeft te koken, linola, maar die schijnt goudkleurig te zijn terwijl dit lijnzaad in mijn gedachten toch eerder bruin dan goud is. De zak waar het lijnzaad in zat is er niet meer. Hoe kom ik erachter of dit lijnzaad zonder te koken gevoerd kan worden of niet? Nog even ter verduidelijking: dit is dus vorig jaar al eens ongekookt gevoerd (niet door mij), toen zijn er geen paarden ziek geworden, maar ik weet ook niet in welke mate lijnzaad giftig is.
Ik ga het er trouwens sowieso met de eigenaresse over hebben, maar dit is meer voor de extra informatie, misschien kunnen jullie me ook verder helpen.
Ik weet trouwens niet of dit goed staat bij medisch, ik zat te twijfelen tussen dit en VMR...