Tying Up bij jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Tying Up bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 09:16

Mijn paard van 4,5 heeft sinds een aantal maanden last van het Tying Up syndroom (lichte vorm van spierbevangenheid).
Nu krijgt hij al een tijd Neutradex en vitamine E/Selenium en heeft aangepaste training maar er is niet echt verbetering te merken.De dierenarts wil hem nu een paar dagen in de kliniek hebben om hem te trainen en gaat dan weer bloed afnemen voor controle.
Het kan zijn dat hij nog steeds teveel melkzuur in zijn spieren heeft ondanks de medicijnen en dat niet meer echt over zal gaan.
Dan zal ik hem dus niet meer normaal kunnen rijden enzo.
Wie heeft er ook ervaring mee? En hoe hebben jullie het aangepakt?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:19

Ik ken iemand die ook een paard had die dat chronisch had. De DA advisseerde haar altijd elke dag precies hetzelfde te doen qua arbeid. Dus even lang draven , galloperen enz. Daar moet je je dan streng aanhouden. Neutradex en vit. E is sowieso al heel goed. Verder schijnen ze in Amerika zeer goede medicijnen hier tegen te hebben. Maar daar kan de DA je in adviseren. Die kennis van mij heeft op deze manier nog heel lang kunnen rijden. natuurlijk niet te intensief. Ze reedt voornamelijk buiten. Door steeds hetzelfde rondje te gaan kon je goed aan het schema houden. Maar oud is het paard niet geworden

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:22

Wat voor voer geef je aan je paard?

Aukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 14:14

Hij is 1.60 en zo'n 450 kg. en hij krijgt 2x een halve kilo basisbrok en 2x hooi. Verder staat hij overdag op schraal land.
Volgens de dierenarts krijgt hij zo niet teveel binnen.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:17

Eerder weinig voer. Neem aan dat je hem veel hooi geeft. Op dit moment zit er veel fructaan in het gras wat ook weer kan leiden tot een hogere glycogeenopslag.
Oud hooi zou voor jouw paard ideaal zijn en eventueel aanvullen met vetten als hij te schraal wordt.

Aukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 14:36

Hij wordt zeker niet schraal! Het is een behoorlijk stevig paardje.Hij heeft eerder neiging tot dik worden.....
Hij krijgt wel aardig wat hooi/kuil.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:36

Ik heb ook als een gehoord dat een kopje azijn door het voer goed zou kunnen zijn om alle afvalstoffen (met name overtollig eiwit) af te voeren.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:39

Ik zou geen kuil voeren aan een paard wat gevoelig is voor tyingup omdat de eiwitten die daarin zitten moeilijk te verteren zijn en daardoor heb je weer meer kans op verzuring.

Kopje azijn heb ik nog nooit van gehoord dus dat zou ik niet snel doen zonder je dierenarts te raadplegen.

Aukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 14:42

Het is ook niet echt kuilgras. Het is hooi wat iets eerder verpakt is, maar niet zo snel als bij kuil. Maar ik zal het de dierenarts nog wel even vragen.

Dat van het azijn zal ik ook even vragen. Hij krijgt trouwens al Neutradex om de afvalstoffen af te voeren.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:46

Je zou kunnen overwegen om een voedingsdeskundige in te schakelen.
Die hebben gewoon heel erg veel meer verstand van voeding dan de meeste dierenartsen.

Aukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 14:58

Misschien wel een goed idee.
Weet je er toevallig één in de buurt?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:02

Poeh, daar vraag je wat. Ik zal eens kijken of er nog jaargenoten van me zijn die wel door zijn gegaan met voedingsleer bij mij is het inmiddels zo stoffig dat ik je geen advies durf te geven.

Katja

Re: Tying Up bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:04

lvanbattum

Re: Tying Up bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:19

Ik merk zelf duidelijk verschil bij mijn paard wanneer ze neutradex krijgt, is haar mestproductie veel hoger.
Geef ik haar 20ml appelazijn dan plast ze veel meer en zakken de overtollige eiwitten naar haar benen (stalbenen)

Ik geef neutradex preventief na een hele intensieve training en appelazijn als ik hard getrained heb. Als ze een dagje freewheeled krijg ze niks.

Ze loopt ook elke dag een uur een stapprogamma in de molen.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:50

Mijn vorige pony had ook tying up.
Bijna altijd aan het begin van de winter.
Het schijnt dat het met veel verschillende factoren te maken heeft (heb al wat voorbij zien komen) en dat regelmaat in de training ook zeer goed is.
1 van de belangrijkere dingen hoorde ik van de DA, het in- en uitstappen.
Daar erg veel tijd voor nemen.

Aukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 09:01

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn paard staat sinds zaterdag in de kliniek en ik wacht wel af wat eruit komt...

wat in- en uitstappen betreft, ik stap 15 min. in en 15 min. uit en ik zet hem 20 minuten licht aan het werk. (sinds hij last heeft van tying up)
Daarvoor nam ik ook wel de tijd voor het in- en uitstappen, maar ik zette hem harder aan het werk.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:57

Ik heb gehoord dat als je dagelijks een kwart kilo gerst bijvoert dat dan de eiwitten afgevoerd worden.