Gescheurde bilspier...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Gescheurde bilspier...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 23:39

Een paard wat ik zo half-en-half verzorg staat al een tijdje stil ivm kreupelheid.
Nou heeft de dierenarts laatst de diagnose "gescheurde bilspier" gesteld.
Ze zal nooit meer kunnen springen (is een springpaard) en misschien zelfs nooit meer gereden kunnen worden.
Nou heeft de eigenaar besloten dat het paard mag blijven, zo lang ze geen blijvende pijn heeft.
Er zijn zelfs plannen om te gaan fokken met haar.

ArabStables

Re: Gescheurde bilspier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:06

Hartstikke goed toch? Dat is het voordeel van een merrie.. Maar wat is nu precies de vraag?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:41

Oeps...
Die was ik dus vergeten erbij te zetten...
Hier volgt hij:
Wat zijn evt gevolgen van een gescheurde bilspier?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 20:28

Niemand?

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:15

nou zoals je zelf dus al zei denk ik
niet meer spingen en mischien zelfs niet meer rijden

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:36

misschien valt het wel mee, wacht eens af totdat de spier goed genezen is. Spieren genezen over het algemeen goed, dus misschien kun je zelfs nog wel op haar rijden. Kijk maar naar mensen met een zweepslag, die hoeven toch ook niet tot hun 80e stil te zitten?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:11

Het hangt er maar net vanaf welke spier er beschadigd is en hoe groot die scheur is. Vaak ontstaat er een gat in die spier en nemen de spieren er omheen het gewoon over. Wat ik wel van belang vind is het volgende:
Waarom heeft hij die spierscheur gekregen?
Zet het paard eens recht neer en ga achter hem staan. Is hij symmetrisch gebouwd? Is zijn linker been even breed als zijn rechter been? Loopt hij recht? Draagt hij zijn staart recht?
Meestal ontstaat zo'n spierscheur doordat het paard a-symmetrisch loopt. 1 been is sterker dan het andere geworden, de rug geeft blokkades waardoor de spieren ook niet goed meer doorbloed worden.
Wees hier zeker van, zodat het paard in ieder geval zo goed mogelijk kan herstellen. Zodat je weer goed kan rijden uiteindelijk. En dan, waarom niet meer springen? Heb je die billen wel eens goed bekeken? Blijven ws. genoeg spieren over...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:26

heleenxx schreef:
Waarom heeft hij die spierscheur gekregen?

Mijn instructrice was aan het poetsen, toen stond ze rustig.
Toen mijn instructrice ff weg was geweest om het zadel etc te pakken, stond ze ineens heel erg te weven.
We denken dat ze is weggegleden bij het weven/omdraaien.
De dierenarts heeft een paar dagen later gekeken, er zijn foto's gemaakt etc.
Hij heeft ook gezegd dat ze wsl nooit meer kan/mag springen, maar misschien nog wel als leuk recreatiepaard kan dienen of als fokmerrie.
Erg leuk, met een zeer heftige Burggraafmerrie.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:37

Dan heb ik nog geen antwoord op de andere vragen. Kijk echt eens serieus naar de symmetrie. Een paard krijgt niet zomaar een spierscheur. Zelfs niet na een val. welke spier, hoe groot? Hele spier? ok, dan lijkt het me kwalijk, maar anders ben ik toch wel benieuwd.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:20

Wij hebben een paard gehad die was met zijn achterbeen in een koeiengroep gekomen en had dus ook een spier gescheurd, zelfs zo er dat hij met zijn achterbeen tegen zijn buik aan kwam
we zijn naar de kliniek geweest en die konden er niets aan doen de dierenarts zei gooi hem in het land en kijk maar wat er gebeurt..
dat hebben we gedaan en echt het was geen gezicht hij kon amper draven ... na verloop van maanden werd het toch steeds een beetje beter en voor de winter hebben we hem naar huis gehaald en toch heel rustig gaan rijden ...

uiteindelijk is dit mijn beste paard geworden, we hebben samen lichte tour gereden voordat hij verongelukte...