kribbijten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

git

kribbijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:04

Mijn paard is van de zomer verhuisd.
Eerst stond hij bijna de hele dag op stal, of anders in een zandbak. Nooit heeft hij op hout gebeten. Nu is hij verhuist naar een weiland waar hij de hele dag binnen en buiten kan, hij kan kiezen. Daarnaast heeft hij 3 vriendjes om mee te spelen. De voeding is veel diverser geworden.
Ineens kom ik erachter dat hij aan de stal aan het knagen gegaan is. Waarom, weet ik niet. Kan eigenlijk onmogelijk van verveling komen. Zou het kunnen dat een paard dat uit heimwee doet ?
geven jullie eens advies.
Wat kan ik er tegen doen ?

ellepel

Re: kribbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:10

eet hij het hout echt op?
of zet hij zijn tanden er gewoon in, en bijt er eigenlijk niks vanaf?
hout eten doen paarden vaak om een bepald mineraal aan te vullen, tijdelijk zeewier bijvoeren wil helpen( te koop bij de ruitersportzaak)

in andere gevallen kan het misschien toch verveling zijn, energie teveel wat hij niet goed kwijt kan of een andere oorzaak

RoozJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:43

Hoi,

Zijn het bepaalde plekken waar hij het doet? Bijv . Voerbak, deur ???

Als dat wel sow is kan je er Kribox( of nog andere ) opsmeren, als se dat één keer proeven.....

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:47

teer of carboleum op de plek smeren, maar hier haal je de oorzaak niet mee weg. toch te veel energie ook al staat hij op de wei? mineralen en zoutblok misschien? toch iets last van de maag?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:50

Misschien voelt hij zich nu zo vrij dat hij zich ook zo vrij voelt om maar even aan het hout te gaan knabbelen....

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:56

Misschien dat dit hout makkelijker kapot te krijgen is?
Pakt hij alleen randen of ook "gladde" oppervlaktes?

Het is niet altijd een tekort hoor, sommige paarden vinden het volgens mij gewoon een verschrikkelijke leuke hobby, ik heb er ook zo 1 op stal staan en bij hem merk ik dat er wel verschil zit in het ene of het andere oppervlakte.
Sommige oppervlaktes kunnen ze makkelijker "grip" op krijgen dan op andere.

Ik heb overigens veel verschillende smeer-dingen gebruikt, bij mijhelpt teer het beste.

Een tekort zou natuurlijk altijd wel kunnen, maar bij mijn eigen paard is het uitgesloten...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:12

cribbox of PBH spray erop doen. het laatste stinkt echt als de hel. hier blijft hij zeker weten vanaf.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:29

Die van mij kan er ook een houtje van. Dit heeft hij altijd al gedaan, hij wilt sowieso graag iets in zijn mond hebben, en hout is zijn favoriet. Het is een hele vervelende eigenschap, maar je komt er bijna niet vanaf. Ze vinden toch altijd wel een plekje waar ze het kunnen doen. Ik zorg wel dat hij elke dag wilgentakken in zijn stal heeft liggen, daar is hij echt verzot op.