Hoeveel hooi bij bevangen pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reem

Hoeveel hooi bij bevangen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 11:26

Ik heb al meerdere topics gelezen over bevangen paarden, maar er werd toch steeds wat anders gezegd.
Mijn 24 jarige bijrijpony is in korte tijd 2 x hoefbevangen geweest (het zoontje van de eigenaar denk dat ze een crossmotor is en galopeerd zo een kwartier achterelkaar , hoefbevangen dus door overbelansting en bij de 2e keer door rijden bij kreupelheid). Beide keren was ik er erg snel bij en d'r hoeven zijn dus niet gekanteld. De 2e keer heb ik d'r 3 weken op rust moeten zetten van de DA en ipv lucerne (wat ze alleen nog maar kreeg want biks kreeg ze na de 1e keer al niet meer) geweekt hooi moest geven. Hij heeft echter niet echt gezegd hoeveel.

Ze krijgt nu volgens mij 's ochtends een plak hooi en 's avonds 1. Als ik er 's avonds ben geef ik dr meestal wat meer. En als ik er 's middags ben geef ik d'r meestal ook wat hooi. (moeillijk te schatten hoeveel precies, omdat het door het natmaken niet meer in plakken zit)

Nu vroeg ik me af, is dit genoeg? Kan je teveel hooi voeren? Ze is nu natuurlijk erg gevoelig om nog een keer bevangen te raken. Maar het is wel het enigste wat ze krijgt op een dag. Ze wordt dagelijks gestapt aan de hand, wisselend van 10 minuten tot een half uur. De rest van de dag staat ze in de paddock 's nachts in een box met vlas.
En dan had ik nog een vraag, is geweekt hooi echt goed voor een bevangen pony? Beter dan gewoon droog hooi?

Heleboel vragen, maar hopelijk kan iemand me er mee helpen

Shirlemiep

Re: Hoeveel hooi bij bevangen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:10

Mijn 10 jarige Tinker is ook hoefbevangen,bij haar zijn wel alle 4 de hoefbeentjes gekanteld.Ze is 152 cm en krijgt op advies van de paardenkliniek:2 dikke plakken hooi en een derde(1/3) emmer wortels,verder GEEN krachtvoer!Ze is met dit dieet al behoorlijk afgevallen.Het weken van hooi heeft alleen nut als je pony gevoelig is voor stof,anders kan je het net zo goed droog gegeven,wat ze meestal ook lekkerder vinden.Wij hebben wel het advies gekregen om geen kuilgras te geven,maar uitsluitend droog hooi,omdat er in kuil toch wel meer eiwit schijnt te zitten.Veel sterkte met je pony.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:13

Oh ja: Ja je kunt van hooi wel te veel voeren.Eigenlijk moet je voeren met je ogen.Dus is de pony dun/slank dan mag ze best wat meer,maar is ze al stevig/dik hou het dan op die 2 plakjes.En als het straks vriest buiten,dan kun je ook wat meer geven,dan verbruiken ze ook meer energie om warm te blijven.En geef haar als extraatje eens een worteltje.

posbank

Re: Hoeveel hooi bij bevangen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:24

Een paard krijgt wordt niet hoefbevangen van eiwitten. Dat is allang achterhaald. Ik word zo moe dat mensen dat nog steeds verkondigen. En dan vooral door de dierenartsen doen die lui echt niets aan bijscholing o.i.d.
Een paard raakt bevangen door koolhydraten. Je moet geen granen o.i.d meer geven wel veel ruwvoer. Liefst uitgebloeid en lang stengelig hooi. Misschien kun je het wat vermengen met goed stro.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 17:23

Maar geweekt is dus niet om het hooi minder voedingsrijk te maken?

Ze krijgt dus nu ongeveer 2/3 plakken per dag. Thats it. Ze is een merrie van ongeveer 1.45. Ze is dik, maar heeft dan ook 7 (!) veulens gehad. Maar je voelt d'r ribben niet, ze is wel een beetje te dik. Ze is wel al oud, dus liever wat dikker dan te dun.

Maar natmaken is sowieso goed, ze is erg gevoelig mbt hoesten. Vandaar dat ze op vlas staat en lucerne kreeg ipv hooi.

@ posbank: Maar waar zitten dan koolhydraten in? Jij zegt dus wel biks geven?

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:32

Reem schreef:
Maar geweekt is dus niet om het hooi minder voedingsrijk te maken?

Ze krijgt dus nu ongeveer 2/3 plakken per dag. Thats it. Ze is een merrie van ongeveer 1.45. Ze is dik, maar heeft dan ook 7 (!) veulens gehad. Maar je voelt d'r ribben niet, ze is wel een beetje te dik. Ze is wel al oud, dus liever wat dikker dan te dun.

Maar natmaken is sowieso goed, ze is erg gevoelig mbt hoesten. Vandaar dat ze op vlas staat en lucerne kreeg ipv hooi.

@ posbank: Maar waar zitten dan koolhydraten in? Jij zegt dus wel biks geven?
Bij mijn weten word het hooi niet minder voedingsrijk door het te weken.Je zou de Da nog na kunnen vragen waarom hij vind dat het geweekt zou moeten worden(oh sorry ik lees al dat ze hoest,dan is dat de reden).Ik zou iig geen biks meer voeren.Een pony die hoefbevangen is geweest moet matig gevoerd worden.En te dun is niet goed nee,maar laat haar aub niet te dik worden,want voor je het weet is ze weer bevangen.Ik vind 2/3 plakken hooi per dag voor een pony van 145 cm meer dan voldoende.En net wat ik al eerder zei,geef ter afwisseling eens een winterpeen of appeltje.Wees voorzichtig en voer matig dat is alles wat ik kan zeggen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:15

Van Hooi mag je bij een bevangen paard zeer veel geven. Ze krijgen geen biks en geen gras meer dus ze mogen eigenlijk zoveel als ze willen eten. Weken kan heel verstandig zijn daar bepaald hooi nog redelijk wat fructaan bevat en door het weken neemt dit af. Dus kan de pony er meer van eten zonder er problemen door te krijgen. Zo hebben we het met ons paard gedaan en die is volledig gezond geworden na meerdere slimme aanvallen van hoefbevangehnheid.

Wesco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:17

de hoevellheid is minder van belang dan de kwaliteit geef geen vers hooi maar hooi dat wat ouder is en ook moet je zorgen dat het paard genoeg voldoende mineralen en vitamine binnenkrijg

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:07

Wij geven onze pony vitamine koeken van PAVO,dat heet PAVO SUMMERFIT en is speciaal voor pony's die geen krachtvoer krijgen.Deze blokken bevatten per blok net zoveel vitamine als wat in 2 kilo biks zit.Zo krijgt onze pony toch alle noodzakelijke vitamientjes binnen.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:34

meissielief schreef:
de hoevellheid is minder van belang dan de kwaliteit geef geen vers hooi maar hooi dat wat ouder is en ook moet je zorgen dat het paard genoeg voldoende mineralen en vitamine binnenkrijg

Helaas kunnen we geen oud hooi kopen. De DA advieseerde om te weken en dat doen we dan nu maar.

Vandaag kwam ik erachter dat ze lucerne heeft gehad. Is dat ok in dit geval?