Voedingsadvies voor probleempaard gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Voedingsadvies voor probleempaard gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:21

Elk jaar is het hetzelfde: zogauw de weiden gesloten worden -dit jaar wat eerder door het slechte weer, normaal ten vroegste eind oktober- vermagert Aramis (haflingerruin, 9 jaar) schrikbarend snel.
Onze paarden staan nu op de paddock met inloopstal, krijgen onbeperkt hooi en individuele porties müsli.

Aramis' voeding/dag in het weideseizoen:

*24/7 weide, redelijk schraal
*Bij té schrale weide soms wat hooi toe
*Na zwaar werk 200g Müsli, anders niets

Aramis' voeding/dag in het paddockseizoen:

*Onbeperkt hooi
*Müsli Nösenberger Standaard (voor paarden/ponies die licht werk doen) gemengd met 1/10 geplette haver. Müsli wordt vanaf Paddockseisoen opgebouwd: wekelijks 200g meer tot max. 2 kg/dag
*Als hij gewerkt heeft 200g Müsli extra
*Wortelen (ca. 2-3 kg/dag)

Bovendien heeft hij het hele jaar door een zout- en een mineralenliksteen. Af en toe krijgt hij appels/brood/banaan/snoepje/... extra, maar zeker niet dagelijks.

Aramis wordt ca. 5 dagen/week bereden. Meestal buitenritten (heuvelig terrein) van 1,5 tot 2 uur, soms ook longe of dressuurwerk.

Probleem is dus dat hij elke winter sterk vermagert. Dit jaar extreem snel: na 2 weken paddock is hij van eerder wat te dik naar ingevallen geevolueerd: ingevallen flanken, ruggengraat steekt uit. :|
Zo snel is het nog nooit gegaan!
In het weideseizoen is Aramis haflingertypisch eerder te dik.

Alle paarden worden 4x/jaar ontwormd en ook de tanden worden regelmatig nagekeken.

Ik wilde vanaf morgen maisvlokken bijvoeren. Nog niet geprobeerd maar heb dat als tip gekregen. En ik moet dus dringend iets doen, want als hij zo snel blijft vermageren is het over een week een wandelend geraamte.

DA zei elke winter: tja, hij is wat magertjes, he. Maar als hij dan hoorde wat ik voerde vond hij het wel OK.

Doe ik volgens jullie iets fout? Of heeft iemand een tip wat ik nog kan proberen?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:43

Als je veel buitenritten maak, dan doet je pony veeeeel meer dan rondjes rijden in de bak. Ik zou zijn krachtvoer veranderen in sportbix. Hij werkt behoorlijk veel vergelijkbaar bij een pony die op de manege blijft. Mais is een dikmaker, maar ik denk dat hij meer voedingwaarden binnen moet krijgen. Hij moet nu veel reserves uit zijn eigen lijf halen om te leven. Daarom wordt hij zo schraal. Ik zou een haf die zoveel buitenritten maakt, wel een kg of 3 a 4 onderhoudsbiks geven of 3 kg sportbix en onbeperkt hooi. Voer met je ogen en niet met de lettertjes op de verpakking van je voer.
Je zou hem ook na het weide seizoen een vitamine spuit geven.

ellepel

Re: Voedingsadvies voor probleempaard gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:11

ik zou beginnen met de wortels weg te laten of drastisch te minderen, bij de hoeveelheid die jij voert werkt het namelijk licht laxerend.

maisvlokken zou ik niet aan beginnen, deze bevatten namelijk een behoorlijke lading eiwitten, voor een haflinger niet zo geschikt.

vervang je 3 kilo wortels eens door 1 kilo en een paar appels, gezond, en ze bevatten veel anti-oxidanten, die weer tegen schadelijke dingen in t lichaam goed zijn.

verder kun je nog een paar pakken goed hooi kopen en elke dag 1-2 plak daarvan bijvoeren, geeft niet als die van de 1e snede zijn, de eiwitten die daarin zitten kunnen ze namelijk heel goed verteren...

zeewier is ook een goede, kun je kopen bij de ruitersportzaak, elke dag 1 schepje over zijn voer doen, bevat aanvullende mineralen en vitamines....

je hoeveelheid muesli lijkt me wel goed, met zijn trainings schema zou je wel tot ene anderhalve kilo per dag uit moeten komen...

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:55

Nou ik vind ook dat hij wel wat meer mag hebben, ik zou hem dagelijks 1 kilo sportbix geven en een schep muesli, dan kijken of hij daarop verbeterd. Wel rustigaan vermeerderen, dus niet ineens het dubbele geven. Bij mijn paard duurd het een week of 4 voordat ik kan zien of hij echt weer dikker wordt dus hou er rekening mee dat het ffies duurt voordat je er wat van ziet. En dan kun je bepalen of hij meer/minder nodig heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:16

ellepel schreef:
.

maisvlokken zou ik niet aan beginnen, deze bevatten namelijk een behoorlijke lading eiwitten, voor een haflinger niet zo geschikt.

...

Zover ik weet is mais eiwitarm. Dus die opmerking snap ik niet.

Bij paarden die afvallen raad ik ook altijd iedereen maismeel (slobbertje van maken) of maisvlokken aan. In beiden zitten veel koolhydraten en weinig eiwit. helaas zitten er ook weinig vitamines en mineralen in dus wel gewoon krachtvoer bijvoeren.

Hij werkt toch best wel veel dus om die muesli te vervangen voor een sportbrok of sportmuesli is geen slecht idee.

Weet je trouwens zeker dat hij genoeg hooi kan eten. dat hij dus niet steeds weggejaagd word door andere paarden?
Verder kan je ook altijd nog een scheut olie over het voer doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 06:41

ik typte het verkeerd, sorry!!!

er zit inderdaad weinig eiwit in mias, maar wel veel energie!!

Dit is te danken aan het zeer hoge zetmeelgehalte en een voor graan relatief hoog vetgehalte.
Het ruwe celstofgehalte van maïs is relatief laag.
Het gehalte aan eiwit en mineralen, met name calcium en natrium is bijzonder laag.
Maïs bevat veel (gezonde) Beta-caroteen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 06:51

Bedankt voor de tips!

Ik verander nu het volgende: minder wortels (nog maar een handjevol om op te knabbelen). Zelfde hoeveelheid müsli. Maisvlokken erbij.

Eens kijken hoe hij het daar op doet.

Werkt het niet, probeer ik een sportbrok.

Aan het hooi komt hij in elk geval: we hebben verschillende ruiven en hij is niet de laagste in rang.

Ik meld me als hij het hierop niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 06:52

Er is een subforum over voeding, misschien leuke tips aldaar.

Ik vind dat je je pony schraal voert. Zoveel wortels, al gezegd, is niet goed. Kan gaan gisten in de maag en te veel suikers, 1 of 2 winterwortels is genoeg.

Verder heeft je pony veel ruwvoer nodig om zich warm te houden. We hebben een paar koude nachten en dagen gehad. Let op de volle maan, dan zijn de nachten koud en de ochtenden ook. Bij koude dagen meer hooi als normaal.
Verder denk ik dat je muesli te weinig bevat.

Ik voer myten kruidenmuesli, 2 x per dag 1 schep en natuurlijk hooi en wat gras, maar ik heb voor het eerst geen gewichtsprobleem. Ik heb geen haflinger en hij doet het geweldig daarop. Ik zelf ben geen brokliefhebber, je weet nooit wat je voert.

Als je 5 x per week buitenritten maakt, rij je intensief en heeft hij echt wel behoorlijk voer nodig. Dressuur is spierarbeid en heeft veel eiwit nodig om de spieren te onderhouden en op te bouwen en verder energie die vrijgemaakt moet worden om de oefeningen vol te houden. Recreatie wordt vaak onderschat. Ga eens een half uur door rul zand stappen, bv de zandvlaktes in een natuurgebied, dan heb je al een dik uur gewoon gereden, want dat is behoorlijk zwaar. Een uur buitenrit met veel draf en galopjes is gewoon behoorlijk werken, dus normaal voeren.

Vergelijk je zelf niet met een recreatiepony die in het weekend een relaxed buitenritje maakt en met geluk door de week ook nog een stap met kort drafritje maakt. Ken deze nl ook en dat kost geen energie, hooguit wat luizweet.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:09

Ze schrijft dat er onbeperkt ruwvoer is, dus dat lijkt me het probleem niet..
Voor een haflinger vind ik 2kg krachtvoer ook niet weinig. Maar zijn het 2 scheppen of echt 2kg? Dat is nl een heel groot verschil. In het eerste geval is het vaak maar een kg bij elkaar...

Misschien is het bij dit paard een psychisch iets waardoor hij gaat afvallen, aangezien hij in de winter zowiezo al meer krachtvoer krijgt dan in de zomer. Misschien vind hij het vervelend om van de wei gehaald te worden om naar een paddock te moeten?
Of hij heeft zoveel energie nodig om zijn wintervacht aan te maken. maar dan had hij in de wei ook al moeten afvallen.

Merk je ook verandering in gedrag?

De maismeel en/of vlokken is in ieder geval een goede tip. Evt ook Foene griek, is niet alleen tegen hoest maar ook een conditieverbeteraar.

Iedereen heeft het over dat ze meer moet voeren omdat die pony zo hard werkt. Ik kan niet uit het verhaal opmaken dat de pony in de winter harder moet werken dan in de zomer en dan is hij eerder te zwaar....

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:21

Djilan schreef:
Iedereen heeft het over dat ze meer moet voeren omdat die pony zo hard werkt. Ik kan niet uit het verhaal opmaken dat de pony in de winter harder moet werken dan in de zomer en dan is hij eerder te zwaar....

Daar heb je gelijk in. Maar waarschijnlijk haalt hij uit dat gras dus ook meer dan genoeg energie. Dan is meer krachtvoer ook niet nodig. Nu heeft hij veel meer energie nodig o.a. om zich warm te houden en dat in combinatie met het werk. Nu kan hij dus wel meer krachtvoer gebruiken.
Mijn paard krijgt trouwens ook altijd meer voer in de winter dan in de zomer bij ongeveer dezelfde hoeveelheid werk.

@soesita: ik hoop dat het werkt. Hoeveel mais ga je nu bijvoeren?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:42

Mijne juist niet
In de wei loopt het paard nog rond, op stal niet (de mijne stond alleen `s nachts op stal en overdag nog gewoon in de wei, in de zomer dag en nacht buiten). Dus met onbeperkt hooi blijft bij mij de krachtvoergift gelijk in de zomer en winter. En dan nog kwam hij bij mij in de winter aan

Mijn huidige paard (arabier) blijft in de zomer èn winter dag en nacht buiten en die krijgt alleen meer ruwvoer, niet meer krachtvoer.

Maar kan inderdaad zijn dat deze haflinger wel meer krachtvoer nodig heeft. Al zou ik dan eerder voer met meer energie gaan geven dan méér voer. Is nl minder belastend voor de maag.

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 11:02

fransje23 schreef:
Djilan schreef:

Daar heb je gelijk in. Maar waarschijnlijk haalt hij uit dat gras dus ook meer dan genoeg energie. Dan is meer krachtvoer ook niet nodig.

Zie ik ook zo. als hij op gras staat moet ik juist alles doen om hem niet te dik te doen worden. en in de zomer werkt hij juist harder, omdat we niet binnen kunnen rijden in de winter en dan soms door het bar slechte weer/slechte bodem verstek laten gaan.
Dus in de winter: minder werk, krachtvoer bij en desondanks te mager.

Maar zoals gezegd hou ik me eerst maar eens aan de mais toe. Als dat niet genoeg helpt of hij wordt te loom tijdens het rijden schakel ik op een sportmüsli over.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:08

Is de musli die je voert wel een compleet voer? Sommige musli"s zijn echt als aanvullend voer bedoeld.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:26

Hou er rekening mee dat wortels en appels NOOIT samen mogen worden gegeven! Dan gaat het gisten!

Zou hij misschien in de paddock zand binnen kunnen krijgen met het hooi eten?
Vaak is dat een probleem bij vermageren. Als dat zo zou kunnen zijn zou je hem eens een tijdje wat gekookt lijnzaad kunnen geven om te zien of dat helpt.

Als je een maisproduct wilt voeren moet je daar ook een mineralen mix bij voeren, anders wordt er veel calcium aan het lichaam onttrokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:28

Ik vind dat je op het oog voert en niet kan praten over haflinger vs arabier die hele dagen op de wei staat etc.

Heel fijn als je paard daar genoeg aan heeft.

Dit paardje dus niet, en dan vind ik het eerlijk om hem bij te voeren ongeacht of hij nu harder werkt in de zomer dan in de winter. Veel paarden worden in de winter schraler, reden om daar rekening mee te houden. Ik denk toch echt dat die muesli niet genoeg is, zeker als je bedenkt dat zomers het gras vetter is en mee voedingsstoffen bevat.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:51

Djilan schreef:
Maar kan inderdaad zijn dat deze haflinger wel meer krachtvoer nodig heeft. Al zou ik dan eerder voer met meer energie gaan geven dan méér voer. Is nl minder belastend voor de maag.

Ja, van daar het advies om sportbrok/ muesli te geven.

@ Russel natuurlijk voer je op het oog en is ieder paard anders. Er zijn echter wel grove richtlijnen te geven.
Persoonlijk pas ik de krachtvoergift dagelijks enigzins aan a.h.d.v. de verrichte arbeid. Standaard krijgt de mijne 1 kilo schep basisbrok en 0,25 muesli .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:03

Sportbrok bevat meer eiwit, nodig voor de spieren, dus de spierarbeid voor de dressuuroefeningen op niveau.

Als een pony/paard schraal wordt bij gelijke tot iets mindere arbeid verbruikt hij dus meer dan hij vast kan houden, vandaar dat ik zeg voer op het oog. Een schepje sportbrok erbij, zal hem niet dikker maken, hooguit voedingrijker voedsel geven die in mijn ogen niet aansluiten op het werk dat deze pony doet nl recreatie. Bij recreatie wordt energie voor op de lange duur nodig geacht en voor dressuur, sportbrok dus, energie die in een korte tijd nodig is, vrijgemaakt moet worden, optimaal moet kunnen verbranden om de spieren te voeden. Ga je meer sportbrok voeren om hem op gewicht te brengen, heb je een pony die stuiterd, maar die energie ook snel weer kwijt zal zijn, dit dus niet 1,5 uur vol kan houden, met risico op verzuren van de spieren.

Daarom adviseerde ik muesli van een ander merk die wel de pony met 1,5 kg (2 x 1 voerschep) op gewicht kan houden. Je hebt nl totaalmueslies die voldoende voeding bevatten, voldoende energie leveren die in de lever opgeslagen kan worden en waarmee ze goed op gewicht blijven.

Voor het vormen van wintervacht is veel energie nodig en dan verliezen sommige paarden ook wel gewicht, als dat steeds rond deze tijd is en maar tijdelijk kan je ook de hoeveelheid muesli die je nu geeft met een hele schep verhogen totdat hij helemaal in zijn vacht zit.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:02

russel schreef:
Ik vind dat je op het oog voert en niet kan praten over haflinger vs arabier die hele dagen op de wei staat etc.

Heel fijn als je paard daar genoeg aan heeft.

Dit paardje dus niet, en dan vind ik het eerlijk om hem bij te voeren ongeacht of hij nu harder werkt in de zomer dan in de winter. Veel paarden worden in de winter schraler, reden om daar rekening mee te houden. Ik denk toch echt dat die muesli niet genoeg is, zeker als je bedenkt dat zomers het gras vetter is en mee voedingsstoffen bevat.

Je kunt er ook niet standaard vanuit gaan dat het gras veel voedingsstoffen bevat. Hangt helemaal van het graslandbeheer af...
Al zal er bij deze Haflinger wel sprake zijn van een rijk grasland, aangezien hij dan dus makkelijk te zwaar wordt.

En ik gaf mijn eigen paard als voorbeeld aan omdat de Haflinger net als een Arabier een (normaal gesproken) sober te houden ras is. Maar dat wil niet zeggen dat als een paard 3kg krachtvoer nodig zou blijken te hebben ik dit hem zou ontzeggen. Dat schrijf ik ook nergens.

Ieder paard heeft zijn eigen behoefte, natuurlijk. Wat ik alleen bij dit paard zo apart vind is dat hij in zo'n hele korte tijd al zo erg invalt. En dus niet geleidelijk aan gewicht verliest.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:19

doe 1 keer per dag eens een kopje sla-olie over de brok, hier willen ze ook nog wel eens wat dikker van worden.....

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:30

ik denk dat je het probleem ergens anders moet gaan zoeken. Niks voedingsprobleem. Gewoon eens stressituatie. Je moet je eens voorstellen hoe een paard zich voelt na een zomer lekker in de wei, wel eens wat werken met het baasje maar daarna terug lekker rondwaggelen met je soortgenootjes, relaxed knabbelen op wat gras. Nu bam terug tussen die vier muren van de ene op de andere dag. Je moet je paardje terug levensvreugede geven. Ik heb weinig kennis van bachbloesems of essentiële oliën, maar ik denk dat als je je paardje terug vrolijk kan maken met hulp van... Als hij goed in zijn vel zit dan gaat hij best terug wat aandikken. Er zitten hier op bokt wel wat mensen die natuurgeneeskunde gestudeerd hebben of anders een surfen naar www.silverlinde.com. daar helpen ze je graag verder. Mijn paardje is er door geholpen.
succes!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:18

Het ene hooi is het andere niet. Ga eens na wat voor hooi jouw paard krijgt. Oud(er) hooi heeft een veel lagere voedingswaarde dan jong hooi.