Pony wil niet eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Svdh

Pony wil niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:16

Rakker (mijn shetlander) wil niet meer eten. Tenminste vanmorgen heeft hij zijn voer nog op maar net heb ik hem gevoerd en hij kijkt het niet eens aan. Heb hem ook nog even naar het land genomen maar gras at hij ook niet. Terwijl hij normaal maar graf hoeft te ruiken en hij wil het. Wat zou dit kunnen zijn? Heb zijn drollen nagekeken maar daar zitten geen wormen in. Verder heb ik wel het idee dat hij niet goed ademd. Lijkt wel of het met krampen gaat.
Wie kan me vertellen wat dit kan zijn en wat ik moet doen??

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:19

Ik denk voor 99% zeker dat ie koliek heeft!! DA bellen!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:23

Ja ik denk ook koliek.
Met hem gaan stappen en dierenarts bellen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:26

Ik wilde net idd posten:

DA = dierenarts.

ellepel

Re: Pony wil niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:13

koliek denk ik ook, dierenarts bellen dus

Svdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 07:57

Nadat ik gister bericht had geplaats had ik eigenlijk meteen zoiets van dit is niet goed en heb meteen DA gebeld. Die is meteen gekomen. Rakker heeft toen een spuit gehad (pijnstiller en wat zijn darmen weer op gang moeten helpen). Dit was om 18.00 uur. DA had gezegd als hij om 22.00 nog niks heeft gedaan weer even bellen. Om 22.00 uur had hij nog niks gedaan maar hij was wel weer fitter en wou weer eten (maar dit mocht nog niet). Dierenarts vond dit goed teken en wou de nacht afwachten.
Alleen vanmorgen lag hij te rollen in zijn stal en er lag geen drol. meteen DA gebeld en die is net weer geweest. Moeten nu elk uur 20 min stappen. Hij heeft weer een spuit gehad. Heeft hij om 11 uur nog niks gedaan dan moeten we weer bellen. Ik zelf heb geen ervaring met koliek. Heeft iemand nog tips? Want eerlijk gezegd vind ik het wel lang duren.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:47

Hoe gaat het nu met je paard?

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 07:54

Gisterochtend is dus DA weer geweest en heeft hij weer een middel gehad. Om 10.00 uur had hij ontlasting dus dachten dat het weer goed ging. Alleen om 14.00 uur begon hij weer te rollen en zag je dat hij weer last had. Wou toen geen risico meer lopen en zijn meteen naar Bodegraven gereden. Daar is hij nu. HIj moet waarschijnlijk 2 nachten blijven. Ze zijn aan het onderzoeken waar het koliek van kan komen (zand, wormen, eten etc.). Is het zaterdag nog niet over dan moet ik een operatie overwegen.
Maar heb net gebeld en ging stuk beter met hem. Hij is een stuk fitter en wou weer eten. Ze gaan hem zo weer verder onderzoeken. Dus afwachten.
Vind het maar niks mijn kleintje daar, maar ja hij is nu wel in goede handen. Achteraf blijkt ook dat plaatselijke DA 2 x keer verkeerd heeft geprikt waardoor middel dus niet heeft geholpen en het is gaan ontsteken.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:48

Tjezus, lekker van je plaatselijke DA. Fijn dat het toch al weer wat beter gaat. Ik hoop dat het niet tot een operatie hoeft te komen. Veel sterkte!

Svdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 11:16

DA heeft net gebeld en ik mag hem vanmiddag ophalen . Ben echt blij hoor. Hij voelt zich weer helemaal goed en ze zien geen reden waarom ze hem zouden houden. Tot maandag mag hij niet naar buiten en verder mag hij nu alleen hooi en klein beetje slobber. Daarna is het eten weer opbouwen.
Ja ben ook eerlijk gezegd wel kwaad. Zeker omdat het ook nog eens 2 x verkeerd is gegaan.

ikkie1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:46

hey
Ons kleine rakker is weer thuis bij al zijn vriendjes. Hebben hem vanmiddag opgehaald en hij was ook weer blij dat die in zijn eigen stalletje weer kon staan. Moeten nog wel een aantal keren per dag met hem lopen.
xxx patries

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:51

mooi dat het beter gaat, mischien ben je wel boos op de plaatselijk DA maar wees blij dat het goed gekomen is..
ik heb tot mijn grote spijt mee moeten dat 2 friezen van ons aan koliek hebben moeten sterven..

Svdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 14:51

Ben ook ontzettend blij dat het goed is gekomen hoor. Neem voortaan ook geen risico meer en ga voortaan gelijk naar Bodegraven toe.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:58

Hallo,

Ben blij dat het beter gaat met je pony. Het is zo angstwekkend als je dat meemaakt. Ik heb vorig jaar mijn merrie verloren aan koliek. Toen ik s'morgens in mijn stal keek was mijn merrie toen al in shock en hebben we haar naar dierenkliniek gebracht maar daar was het te laat hebben ze haar moeten laten inslapen. Ze had een tumor op de dunne darm en dat was zo gezwollen dat het alles afsloot.

Een maand geleden heeft haar zoontje die ik nog heb. Ook koliek gekregen. Maar zijn koliek was niet zo erg want hij heeft 3 dagen achtereen koliek gehad. Maar zijn parameters waren nog te goed om hem direct door te verwijzen naar dierenkliniek. De dierenarts heeft dikwijls komen inspuiten. Maar na derde dag was hij veel beter en mocht een beetje slobber en klein emmer gras. Meer niet. Na 4de dag kon hij een halve dag buiten lopen en was hij zo fit als iets.

Dus, als je ziet dat je pony gaat rollen en zweten en opgetrokken flanken heeft dan direct dierenarts bellen.
En wanneer je aan het wachten bent dan moet je dan temp. nemen en pols nemen. Kijken naar de slijmvliezen. Dat zijn al goede parameters om te vertellen aan de dierenarts zodat hij direct aan de echte onderzoek kan beginnen.

Maar al goed dat het goed afgelopen is met je pony. Verzorg je ponytje maar goed. het zijn toffe momenten dat ze terug genezen zijn.

Veel susces,
Kat

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:28

ben blij dat het is goed gegaan met de pony. stomme da als die al niet eens weet hoe die moet prikken waar heeft hij zijn papieren gehaald. een keer misprikken ok dat kan gebeuren maar twee keer achterelkaar nee onwaarschijnlijk. zou overstappen naar een andere da als ik jou was.

ikkie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:14

hoi,

Het begon allemaal gisteren weer. Hij stond helemaal te zweten en at niet. Meteen dierenarts gebeld. Die was binnen een uur bij ons. Heeft hem onderzocht. Heeft pijnstiller gehad en hij mocht niks eten alleen een beetje hooi en elk uur met hem stappen.
Vanacht om half 2 was Rakker aan het het rollen en ademde weer heel gek dus weer de dierenarts gebeld was meteen gekomen. Kreeg weer 2 spuiten. hij had nog niet gemest dus mocht niet eten tot ie gemest had. Moest nog steeds elk uur met hem lopen. Was wel minder maar moet toch iets voor over hebben. Als die vanmorgen om half 10 nog niet had gemest moest ik weer bellen.
Vanmorgen om half 10 had Rakker nog niet gemest dus heb ik weer gebeld. Maar dierenarts was niet aanwezig dus die zou later terug bellen. Om ongeveer 10.00 belde de dierenarts terug. Ik moest om 11.00 in bodegraven zijn. Dus spullen gepakt en naar bodegraven. Wij daar gekomen Bloed afgenomen. Moesten hem met 5 man vasthouden zo'n klein ding is nog best sterk. Daarna kreeg die weer pijnstiller. Hij is daar nu ook. Hij moet ongeveer 4 tot 5 dagen blijven. Daar is ie in ieder geval in goede handen.

Bedankt voor het lezen.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:15

Is het hetzelfde als de vorige keer? Of weten ze dat nog niet?

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:18

Jeetje erg veel sterkte
En hopenlijk wordt hij snel beter

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:38

jeetje alweer koliek. weten ze al waar het vandaan komt? dan kun je er iets aan doen om het te voorkomen.
Mijn paarjde heeft ook al 2x koliek gehad.
Sterkte ermee

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:43

Wat een pech allemaal...
Ik hoop dat het goedkomt met jullie kleine vriend...