Korstjes op rug, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Birta

Korstjes op rug, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 15:43

Sinds een aantal weken heeft mijn paard rare plekjes op haar rug. De dierenarts was hier eind september, maar toen was het nog niet zo erg... hij dacht dat het met haar eczeem te maken had.

De twee of drie kleine plekjes worden er nu echter in rap tempo steeds meer!!

Het begon in juni/juli dat ze jeuk had op haar rug. Er was verder niets te zien, en het leek ook weer beter te gaan.
Begin september had ze twee harde kleine knobbeltjes. Na een tijdje werden dat korstjes. Eronder wat gelig, en na een tijdje komen ze los met haar en al.
Alles leek goed te gaan, tot ze twee weken geleden ineens een heleboel korstjes kreeg (maar geen bobbels eerst)! Haar rug jeukt nog wel, maar de korstjes zelf niet speciaal.

De dierenarts wil pas volgende week komen. Aangezien ik op het internet geen plaatjes kan vinden, weet iemand hier misschien meer?

1. Drukplekken?
Ik heb wel een nieuw zadel. Maar het is nu al ruim 2 maanden geleden dat ze dat op heeft gehad.
Wel zitten de korstjes alleen op dat gedeelte van de rug...

2. Schimmel, ringworm, regenschurft??
Ze heeft een eczeemdeken op, en haar rug blijft daardoor denk ik wel langer nat (en broeierig?)...

Alle suggesties zijn welkom!

briandylan

Re: Korstjes op rug, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:11

ls ik het zo hoor lijkt het op regenschurft.Onze haf heeft het ook eens gehad.Je kan er dan vloeibare parafine op doen ,dan word het waterafstotend.En wassen met betadine shampoo en weer goed drogen en dan de parafine.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:12

ja, ik denk ook regeneczeem, middeltjes weet de DA wel

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 18:42

Regenschurft is dan idd wel te behandelen...
Maar heeft iemand misschien meer info over drukplekken? Dat wil ik nl. graag proberen uit te sluiten.
Hoe zien drukplek-korstjes eruit? (ken nl. alleen de witte haren)
En na hoeveel tijd verschijnen die?
Misschien een foto of link naar?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:12

Bij een drukplek heb je geen korstjes. Je hebt soms wel kleine bultjes onder het zadel, dat zijn ontstoken talgkliertjes.
Drukplekken uiten zich meestal in zwellingen die ook pijnlijk zijn en ernstiger witte haren of zelfs spieren die wegvallen.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:07

Dankje Heleen. Ik las hier in een topic iets over korstjes van drukplekken, vandaar. Maar heb het zelf ook nog nooit gezien/ervan gehoord.

Ik heb nog eens gegoogled, en kwam nu wat plaatjes tegen. Het lijkt idd precies op regenschuft/rainrot.

De kale plekjes (ervan uitgaande dat het regenschurft is): weet iemand hoelang het duurt voordat die teruggroeien, en of die (hopelijk niet!) wit zullen zijn?

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:21

Hoe lang het bij mijn haf heeft geduurt voor er weer haar op zat weet ik niet meer,maar ze krijgen weer de kleur van de pony dus niet wit.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:14

Om de haargroei te bevorderen kun je de plekjes 2 keer per dag dik insmeren met levertraanzalf. Bij de welkoop of goede ruitersportzaak verkrijgbaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 06:49

regenschurft of rain rot is volgens mij een schimmel.
haal imaverol, en was de plekken daarmee, op de bijsluiter staat precies hoe je dat moet doen.
kun je kopen bij dierenarts of ruitersportzaak

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:16

In Bit nr 10. staat een uitgebreid artikel over bultjes bij paarden. Misschien kan je er nog ergens aankomen(het is echt een super artikel). Denk dat het rainrot zal zijn. je moet de plekjes vaak ontsmetten en als je er op gaat rijden moet je elke keer een schoon dekje gebruiken.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 11:42

Bedankt voor de reacties. Ik ben al begonnen met een behandeling tegen regenschurft/rainrot, en heb de deken ingesprayd (waterafstotend). Het zag er vandaag al beter uit?!

Nu alleen nog zorgen dat de haren mooi en snel teruggroeien. Ze heeft een dikke wintervacht, dus je ziet er gelukkig bijna niets van.

Ellepel: regenschurft wordt veroorzaakt door een bacterie, die zich gedraagt als een schimmel. (toch?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:34

volgens mij wel, als je gaat zoeken op google met het woord rain rot of regenschurft vind je vrij veel info erover.