Beengebreken!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Beengebreken!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 08:58

Omdat ik nergens een topic heb kunnen vinden over beengebreken vond ik dit tijd!

Ik heb een friesje en ze loopt sinds bijna een week kreupel op haar voorbeen. In de stal steunt ze ook niet op dit been, en ik dacht dat het probleem (onder) de knie zit. Maar HOE kan ik nou weten wat het is??

Ik vond het het meest lijken op een hazenhak, maar ik voel NERGENS een verdikking of een warme plek.. dus dan lijkt mij dit ook zeeeer onlogisch.

Weten jullie wat dit kan zijn? of weten jullie goeie sites waarbij UITGEBREID een uitleg staat over de verschillende beengebreken, want ik vind weinig uitgebreide informatie op internet staan!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:51

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:56

Een hazehak zit volgens mij aan het achterbeen, daar zal ze voor niet kreupel van lopen.
En als het dier zo kreupel is zou ik de dierenarts bellen. Dan hoef je niet zelf gaan gokken, maar heb je er iemand bij die er verstand van heeft.

Nano05

Re: Beengebreken!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:36

Mijn enige advies: Inderdaad niet gaan gissen maar dit aan mensen overlaten die er voor geleerd hebben. Dus DA bellen.

Tuurlijk je hoeft niet voor alles de DA te bellen. Maar kreupelheid wat na een week nog niet aan het verbeteren is, ik had het wel geweten.

briandylan

Re: Beengebreken!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:51

Een haze hak zit inderdaad op het achterbeen.Maar zie je dan ook een verdikking zitten?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:28

Bij een kreupel paard is meestal het advies van de DA om 10 dagen rust te geven.Kun je zelf ook bedenken en scheelt een consult. Daarna altijd de DA bellen, voor hetzelfde geld is er iets ernstigers..

of iets heel simpels: een hoefzweer bijvoorbeeld, laat eens een visiteertang op de voet zetten...dan weet je het
Hoefzweren zijn ze vaak ineens erg kreupel op en als het open gemaakt is is het snel over

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:31

ElCamino schreef:
Bij een kreupel paard is meestal het advies van de DA om 10 dagen rust te geven.Kun je zelf ook bedenken en scheelt een consult.

Hierbij ligt het er wel aan hoe kreupel het paard is. Als een paard op 3 benen is en dus het been in rust niet belast en in stap fors kreupel is, altijd gelijk de DA bellen. Hij kan wel een kootbeenfractuur ofzo hebben, ook hoefzweren moet je er zo snel mogelijk uit laten snijden voordat ze aan de kroonrand doorbreken....

Banja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 07:22

hij loopt er wel op.. maar t is gewoon niet lekker.. en er is geen verdikking, of warme plek :-S idd mss een hoefzweer

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:49

als een paard moeilijker loopt op de harde ondergrond zit het vaak in het onderbeen, op zachte vaak in het bovenbeen.
Als het paard links kreupel loopt en het wordt op de linker volte erger zit het vaak in het onderbeen, als het dan juist moeilijker wordt op de rechter volte zit het vaak bovenin.
Maar dit is niet altijd 100 procent zeker,

Rianne13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:51

ik denk dat hij een hoefsweer heeft. mijn pony heeft nu ook een hoefsweer en die steunt er ook niet op loopt aleen maar op 3 bennen . dan kan je beter even de hoefsmid of da er bij hallen snijden ze hem tot de sweer er uit

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:54

Ik denk dat je beter een dierenarts langs kan laten komen, met een diagnose en een naam is het al een stuk gemakkelijker zoeken.