jonge paarden en puistjes (talgkliertjes)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lies1

jonge paarden en puistjes (talgkliertjes)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 07:17

Mijn paard moet nog 3,5 worden, ze heeft bultjes op haar hals met een klein droog korstje er op (ik heb nog geen foto).
Het wordt niet erger, ze heeft er ook geen jeuk aan.

Kan het zijn omdat ze nog zo jong is dat ze last heeft van talgkliertjes of iets dergelijks?

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:26

Het zou ook aan het hooi of kuil kunnen liggen als dit erg "vet" is krijgen sommige paarden daar ook bultjes van. Je ziet het ook bij paarden die net de wei ingaan als deze nog behoorlijk "vet" is. Dit zijn dan bultjes waar je je geen zorgen over hoeft te maken en verdwijnen vaak weer vanzelf.
Maar ik kan het van hieraf natuurlijk niet beoordelen, misschien dat anderen nog een ander idee hebben.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:48

met rijk voedsel (of iets waar veel eiwitten in zitten) kunnen ze inderdaad zulke bultjes krijgen. Die bultjes zijn vormloos, in het begin groot, dan komen er korstjes op en slinken ze. Soms krijgen ze er ook wel eens dikke benen van.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:21

ik had ooit een paard met dezelfde verschijnselen. volgens de dierenarts waren die bobbeltjes inderdaad een soort jeugdpuistjes. Niets aan te doen en is vanzelf over gegaan.