Antibiotica

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WiMa

Antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:12

Volgens een paar mensen op stal is antibiotica zeer slecht voor paarden. Dit omdat niet alleen de slechte bacterien maar ook de goede bacterien gedood worden waardoor paarden slechte opname van voedingsstoffen hebben. En dat het immuumsysteem verzwakt..Ik vraag me af of dat werkelijk zo is..

ancksunamun

Re: Antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:11

Het zal zeker niet goed zijn, net als voor mensen, maar als het de enige oplossing is, kan het paard beter antibiotica krijgen dan een flinke ontsteking, lijkt me zo.

ellepel

Re: Antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 06:27

net als bij mensen het dood de slechte,maar ook de goede bacterien. daarom is het heel zinvol om tijdens of na een antibiotica kuur een supplement te geven die dit weer hersteld.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:38

Voor mensen is antibiotica ook niet goed. Maar als het de enige oplossing is om van iets af te komen dan heeft het dier of de mens het gewoon nodig. Het zal nooit over een lange termijn gaan. Ze zullen er dus ook niet van kapot gaan.

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:44

Afhankelijk van welk soort antibiotica kan dit kloppen.
Sommige antibiotica werken tegen grote groepen bacteriën en doden of remmen de groei van goede bacteriën dus ook.
Maar er zijn ook antibiotica die echt gericht zijn op maar enkele soorten bacteriën.

Het is zo dat antibiotica pas voorgeschreven zullen worden indien het echt nodig is en de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Daarom is het ook belangrijk om een antibiotica kuur altijd af te maken, anders kweek/selecteer je de slechte bacteriën uit en zal antibiotica in de toekomst niet meer helpen (ook bij andere paarden na uitwisseling van de resistente bacteriën)

Antibiotica komen in het spel daar waar het eigen immuunsysteem het niet meer in zijn eentje kan redden.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:45

Antibiotica is soms gewoon hard nodig. Het moet echter allemaal worden afgebroken worden in de lever waardoor die soms bij zwaar gebruik, ziekte en weinig weerstand overbelast kan raken.
het gevolg daarvan kan zijn dat een paard wat teruggetrokken en sloom kan worden, een doffe vacht kan krijgen en evt. een pijnlijke rug.
Als dat zo is zou ik er een osteopaat bij halen. Die kan dat verhelpen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:46

nog even extra: heb je zelf wel eens een zware antibioticakuur gehad? ben je toch vaak even niet lekker van, haaruitval, etc.