wat kun je het beste doen met een chronische ziekte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Witvenhester

wat kun je het beste doen met een chronische ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:29

Hallo,

wat kan ik het beste voor mijn paard doen om de verkoudheid te voorkomen.

ze is een beetje chronisch aan de longen. Ze moet vaak hoesten, daardoor krijgt ze medicijnen van de dierenarts.

Vorig jaar rond deze tijd heeft hester het ook gehad. Dan heeft ze bloed uit de neus en hoest ze veel op stal. Onder het rijden valt het nog wel mee. Maar voornamelijk op stal.

dus vorig jaar heeft ze spuiten gehad en een of andere poeder. Dat heeft 2 maanden geduurd dat het over was. Toen was ze ook heel het jaar hoestvrij en bloedneus vrij.

Nu in de zomer heeft ze wel een paar keer een bloedneus gehad. Maar dat had ze dan echt als het heel benauwt weer was en intensive aan het werk moest.

Nu is het najaar en hoor ik haar weer regelmatig hoesten. Ik baal daar echt van. Want nu komen de selectie's er weer aan dus moet ze die medicijnen eigenlijk niet hebben want dan mag je officieel niet rijden.

vandaag is de dierenarts geweest, ze had nu wel schone longen maar haar luchtwegen zaten weer dicht. Dus nu heeft ze poeder gekregen en zondag moet ik beginnen met capsule's vanwege dat ik zaterdag moet rijden.

Op stal is het wel heel schoon er word elke dag uitgemest en goed geveegt.

Hester staat ook elke dag buiten en dat varieert van een uur tot 2 a 3 uur.

Hester krijgt kuilgras met mais brokken en pulp en een schep knoflook te eten. En af en toe wortels en snoep.

dus nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen om dit allemaal een beetje voor te zijn en eventueel te voorkomen

ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik baal als een stekker

groetjes judith

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:31

Staat ze op stro of zaagsel?

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:32

ze staat op stro en zaagsel. Eerst zaagsel en daaroverheen stro. En dat is nu een dikke laag geworden van 30 cm dus 1 keer in de maand word er zaagsel bij gegooid. En iedere dag stro.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:35

Ik ben voor het hele dagen buiten met een schuil stal. dan heb je ook niet zo veel stof.en binnen bakken kun je vaak ook beter niet komen.
Mijn haf heeft slijtage aan haar longen, en stons ook vaak op stal altijd hoesten niks hielp, en ook in de bak altijd hoesten.
Nu staat ze dag en nacht buiten met een schuil stal ( gaat ze bijna nooit in staan alleen als het stort regend)en ik ga niet meer in de bak rijden maar alleen nog maar in de polder of bos.
Nou je wilt niet weten hoe ze hier van is op geknapt, vorig jaar dacht ik nog dat ze er zo een keer dood bij neer zou vallen.

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:46

ow ja. Maar dat is bij ons dus een probleem. Ik sta bij iemand anders op stal en die heeft alleen een bak, en 2 kleine bakjes. Dus geen schuilstal.

En dan is mijn volgende probleem dat die bak in de winter niet te rijden is. En ik rijd heel veel wedstrijden in de winter. Dus dat is binnen . Nou heeft mijn vader wel een nieuwe wei gekocht tegen over ons huis. Dus dadelijk staat ze gewoon weer buiten met loopstal.

Alleen 1 probleem die had allang klaar moeten zijn en dat is die niet. Dus dat word volgend jaar zomer denk ik.

En ik kan wel in de polder of in de bossen/dijk rijden.

maar dan heb ik het probleem dat ik hem niet verder als het erf kan rijden. Want dan is ze zo weer thuis, met mij of zonder mij

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:27

Kuurtjes van de dierenarts helpen meestal maar tijdelijk, waarna het alleen maar harder terug komt omdat je de eigen weerstand van het paard afbreekt. Bel eens een homeopaat voor paarden, mijn paard is daar super mee geholpen. Ventipulmin van de dierenarts werkte averechts, het kwam alleen maar heviger terug.
Vermijd verder al het stof, opstrooien alleen als je paard niet op stal staat, geen droog hooi (kuilgras is dus ok), geen stoffige bak, veel frisse lucht, etc.

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:47

okey dat is misschien wel een optie. Weet jij zo homeopaat bij mij in de buurt of een website of iets. Daar kan ik wel eens kijken of het werkt. thanks

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:53

Ik krijg de medicijnen van Sita van der Munnik uit Schagerbrug, Noord-Holland. Je kan eens kijken op www.homeo-natura.nl
Ik bestel het altijd telefonisch bij haar, dan stuurt ze het me op, dan maakt de afstand vast niet uit.
Anders kan ze je misschien de naam van een collega geven bij jou in de buurt. Ik heb goede ervaringen met haar. Je mag me ook haar tel. nr. vragen, die geef ik je dan per pb. Wilde ik nu ook al doen maar lukte op een of andere manier niet.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:53

Je paardje zou veel meer naar buiten moeten en ook een buitenstal zou veel beter zijn.Al ik het hele verhaal zo lees denk ik dat je paardje ook te intensief word gereden.Een dampig paard heeft met als een mens met astma vaak te weinig lucht.Eigenlijk zijn dergelijke paarden enkel nog geschikt voor licht werk/rekreatie.Ik spreek uit ervaring want ik had vroeger ook een pony die dampig was,helaas leeft ie nu niet meer,maar ik heb dus wel ervaren hoe het was.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:55

idd ik ga volledig met bovenstaande mee.

vraag of ze buiten kan staan tijdens het opstrooien en vegen, en zeker nog een uur of liever nog meer, na het opstrooien enzo.
strooien en vegen geeft ontzettend veel stof.
en stro is zowiezo slecht voor een paard met longproblemen, kun je niet proberen haar op stofvrij zaagsel te krijgen?

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:09

Wil je echt perse wedstrijden rijden.
Ik deed het ook en nu ben ik gestop en rij alleen buiten.
en ik rij dan niet met heel erg warm weer.
Dat is gewoon echt het beste als je wilt dat je paardje zich beter voelt.
Want in de bak en stal dat werkt echt niet en als het niet anders kan rij dan in de wei daar is ook geen stof.

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:28

Nou ik snap niet dat ze het alleen nu heeft van zomer naar najaar. Want de rest van het jaar is ze gewoon goed. Ik rijd hester wel bijna alle dagen maar dat is niet altijd heel intensive. Met het opgooien van stro is ze altijd buiten en met vegen ook. Want ze staat best wel vaak buiten en als alle stallen schoon zijn gaat ze weer naar binnen. Ik vind het erg moeilijk wat ik moet doen. Vooral omdat ze er in de winter feb enz nergens last van heeft alleen deze periode.

zal de overgang van buiten naar binnen voor haar dat fineste zijn????

ik weet het niet meer

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:30

Tsja, ik denk toch dat je moet kiezen:
*buitenstal, liefst uiloop, géén stro, alleen nat hooi of kuilgras, totaal géén stof,en zodra je paardje ergens last van heeft rustig aan doen.
*of je gaat zo door en kan je paardje over een tijdje wegbrengen, elk hoestje is een stap achteruit.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:09

Over wedstrijd rijden:
Mij paard hoest niet meer sinds hij de homeopathische medicijnen heeft. Daarvoor ging hij even niet meer zo lekker.
Nu rij ik met een happy en gezond paard van 9 jaar Z2 dressuur en M springen.

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:17

wat je ook kan doen ipv stro (zo gezegd is dat erg stoffig) je paard op vlasvezel zetten! Als je een goed merk vlasvezel hebt, dan stuift dat niet.. en mijn paard heeft er erg veel baad bij! Die heeft Chronische Bronchitis, en sinds hij daar op staat, en stofvrij hooi (nat) krijgt gaat het veel beter. Af en toe heeft ie nog wel eens klachten, maar het is er een stuk door verbeterd. En nu kan ik met een kuurtje van de dierenarts de klachten onder controle houden!

succes ermee!

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:04

okey, ik ga binnenkort een parnomale homeopaat inschakkelen.

en dan heb ik nog een vraag: Is mais goed voor een paard dat het aan de luchtwegen heeft. Ik heb gehoord van niet. En ze krijgt veel mais.

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:17

geen idee!!
mijn paard krijgt ook mais bij.. maar zou niet weten waarom dat slecht zou zijn... dus als iemand dit weet, dan hoor ook ik dat graag!

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:34

nou ik weet niet of dit nog iemand leest. Maar ik hoop dat ik antwoord kan krijgen.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:42

Witvenhester schreef:
nou ik weet niet of dit nog iemand leest. Maar ik hoop dat ik antwoord kan krijgen.

Ik zou het nooit met zekerheid kunnen zeggen,maar ik kan de link tussen mais en benauwdheid niet leggen.Mais zelf is niet stoffig dus dit kan de luchtwegen niet irriteren.Lijkt me dus geen probleem om dit te voeren.Een ander probleem vind ik wel dat pony's dik/vet worden van mais.In mijn ogen is het dan ook koeienvoer en niet geschikt als basisvoeding voor pony's.

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:45

ow haha, ja dat vind ik ook wel dat ze daar dik van worden. Maar mijn paard is vrij stevig gebouwt en ze is 1,68 m. Ze krijgt een halve emmer mais en een halve emmer pulp en anderhalve kilo brokken. En dat gaat super goed want ze is precies op gewicht.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:54

Mijn paard hoest ook chronisch door hooikoorts. Hij krijgt daarvoor het homeopatische "Plantagines + C". Hij is hoestvrij. Ik probeer hem in de winter zonder de medicijnen te houden, in afwachting of dat goed gaat, als het hoesten weer begint, begin ik weer met de medicatie. Je mag het trouwens ook bij wedstijdpaarden gebruiken.

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 11:02

ow dat zou wel geweldig zijn. Want ik kan niet leven zonder wedstrijden