Inentingen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxiie

Inentingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 10:42

Al jaren ent ik mn pony 1x per jaar in tegen Influenza & Tatanus. Nou hoorde ik laatst dat als je vaak met je paard/pony weg gaat ( b.v naar wedstrijden) dat ze dan 2x per jaar ingeënt moeten worden. Terwijl mij een keer is verteld dat het helemaal niet goed is om ze 2 x in te enten, wat mij opzich ook wel logisch lijkt, want op een gegeven moment worden ze toch ook imuum voor die ent stof waardoor het op het laatst niet meer werkt, of gebruiken ze steeds wat anders? Maar wat nou mijn vraag was.. de pensionstal waar ik sta heeft nou even bedacht dat wij onze paarden/pony's 2x in moeten enten, niemand op stal rijdt wedstrijden. Kan het dus kwaad om ze 2x in te enten?? en is het verplicht?? Wie o wie weet hier meer over !!

ArabStables

Re: Inentingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:47

1 keer per jaar enten tegen Influenza en Tetanus is voldoende.
Ik denk dat je in de war bent met enten tegen Rhino. Dat kan je 2 keer per jaar doen, maar ik vind het onzin, en ik ben niet de enige.
Mijn paarden krijgen dus 1 maal per jaar de enting tegen I + T.
Naar mijn weten is het niet verplicht om meer te enten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:52

Als je internationale wedstrijden rijdt is 2x per jaar enten verplicht.
Tetanus werkt 4-5 jaar, Influenza echter maar 8-9 maanden. Formeel is jaarlijks enten dus te weinig.

Resistentie tegen entstoffen bestaat niet. Wat je wél kunt krijgen is dat de geactiveerde afweer van het lichaam (door voorgaande entingen) de entstof ziet als een aanval door het influenza virus, en dus de entstof (gedeeltelijk) afbreekt. Vaker dan 2 x per jaar enten is dus onzin. 1x per 9 maanden zou eigenlijk perfect zijn. Maar dat rekent zo lastig.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:54

2x per jaar inenten is verplicht als je INTERNATIONALE wedstrijden start. Voor gewone wedstrijden is 1x per jaar enten genoeg.
Overigens is het wel zo dat de gewone inentingen geen jaar lang werken en dat daarom vaak 2x per jaar geent wordt. De entvloeistof van Merial werkt wel 1 jr.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 11:02

ArabStables schreef:
1 keer per jaar enten tegen Influenza en Tetanus is voldoende.
Ik denk dat je in de war bent met enten tegen Rhino. Dat kan je 2 keer per jaar doen, maar ik vind het onzin, en ik ben niet de enige.
Mijn paarden krijgen dus 1 maal per jaar de enting tegen I + T.
Naar mijn weten is het niet verplicht om meer te enten.

Dit stond ik de nieuwsbrief

" Influenza is een paardengriep die chronische problemen aan de luchtwegen kan veroorzaken. deze ziekte kan zich zeer snel verspreiden. dit kan direct van het ene paard op het andere paard, maar ook via mensen, kleding en borstels. om het risico op een uitbraak zo gering mogelijk te maken, Moeten paarden 2 maal per jaar tegen deze ziekte worden geënt. wij stellen voor om dit allemaal tegerlijkertijde te doen, zodat ieder paard ook werkelijk 2 enteingen per jaar krijgt"

Ik vind het wat raar, want zoals hier onder ook al word gezegt, alleen als je internationale wedstrijden moet het, wij rijden ze niet eens regionaal, dus beetje onzinnig

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:55

ik ent idd ook 2x per jaar, om de reden hierboven, de stof werkt maar 8 a 9 maanden voor influenza, gewoon elk half jaar

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:51

Ibbel schreef:
Als je internationale wedstrijden rijdt is 2x per jaar enten verplicht.
Tetanus werkt 4-5 jaar, Influenza echter maar 8-9 maanden. Formeel is jaarlijks enten dus te weinig. Vaker dan 2 x per jaar enten is dus onzin. 1x per 9 maanden zou eigenlijk perfect zijn. Maar dat rekent zo lastig.

ik sluit mij hier helemaal bij aan. Bij ons op stal worden ze, of ze nou wel of geen wedstrijd rijden, om de 9 maanden ge-ent. Dit doen wij doordat we hier een brief van de arts over hebben gekregen dat het wel heel belangrijk is dat je paard om de 9 maanden wordt gedaan.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:00

Kan inderdaad verschillend zijn. Ik loop keuringen met mijn paarden en 1 keer per jaar enten is voldoende. Maar als jouw club wil dat je 2 keer per jaar ent omdat je anders niet meer wedstrijden kunt rijden zou ik dat gewoon doen