MMEP ofwel meppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

MMEP ofwel meppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 10:01

Heeft hier iemand ooit van gehoord?

Ik tot gisteren nog nooit!!!

Er staat bij mij op stal een superdressuurpaard te koop
Zwarte bloedmooie ruin 4 jaar M niveau met een super karakter. Klinisch en Röntgenologisch 100%

Nu was hier een Grandprix amazone in geïnteresseerd. Ze wilde hem kopen en had haar (Belgische) veearts meegenomen.
Foto's bekeken 100%, Klinisch 100%, tweede x proefrijden 100%. Dus verkocht! Maar nee , na het rijden krabde de verkoper zijn hoeven uit aan een kant (dus overkruist) en paard liet uit lui-gerustheid het been overkruist staan. (dit hebben we nadien overigens bij meerdere paarden op stal getest en ze lieten hem allemaal staan...allemaal atactisch ???:D

De net (pas afgestudeerde) 30 jarige (Belgische) veearts dacht dat het paard atactisch was en deed een test door aan zijn staartwortel te trekken. paard 100% in orde op deze test. Vervolgens twijfelde hij alsnog en wilde een test laten doen in Gent of Merelbeke, namelijk MMEP ofwel paard laten meppen.

MMEP betekent dus elektroden op het paard zijn hoofd zetten en op beweging/reactie testen. Het paard moet dan d.m.v. stroomstootjes binnen een bepaalde (golf)marge vallen. Dit is in 1998 in Gent getest op 85 paarden variërend in hoogte van 75 cm tot 180 cm. Een klein percentage en weinig betrouwbaar dus. Tevens kan het schrikreacties bij het paard opleveren en andere risico’s!

Volgens eigen gerenomeerde (Belgische) veearts, notabene praktiserend in Merelbeke wordt deze methode in Merelbeke niet toegepast. Verkopers wilde dus hier niet aan meewerken! en gelijk hebben zij!

Wat vinden jullie van dit verhaal?
of zou het een methode zijn om de prijs naar beneden te krijgen?

Ibbel

Re: MMEP ofwel meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:54

Als MMEP in 98 een keer is uitgetest op 85 paarden, en er sindsdien niets meer mee gedaan is, qua onderzoek of implementatie in de praktijk, kan je er vanuit gaan dat het geen doorslaggevend succes was. Die jonge DA zal er in z'n studietijd wel eens mee hebben kennisgemaakt. Als alles klinisch verder goed is, zegt de benen kruisen niets. Ik heb hier ook een paard dat dat wel eens doet. Niets mis mee.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:39

Dacht ik ook!

Maar dat zo'n doorgewinterde Grand Prix amazone daar in mee gaat!!! (ik noem geen naam, haar man rijdt trouwens ook Grand Prix....nee niet Sven en Gonnelien of Sjeff en Anky)

Of zou het toch zijn om iets van de prijs af te krijgen?
Zij zullen zelf thuis toch ook meerdere paarden hebben die na het rijden/hoeven uitkrabben de benen gekruist laten staan?

Nou in ieder geval weer iets geleerd! MMEP ofwel meppen!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:06

Tja, als jij als potentieel koper zoiets ziet, en er loopt een DA rond die meteen allerlei enge dingen gaat zeggen en doen, dan zou ik ook afhaken als ik écht ambities had, en het een dure knol was. Ik denk niet dat zoiets gedaan of gezegd wordt om wat van de prijs af te krijgen.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:16

als ze het allemaald op die stal doen lijkt het me meer iets van verkkeerd trainen en dus te slappe spieren. Een paard bij ons verdachten ze er ook van, terwijl hij wel een goed achterbeen heeft en ook op dat staartworel was ie ook goed op, maar omdat ie zo lang is zou het komen door te slappe spieren dachten ze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:26

Mijn paard laat ook wel eens overkruisd benen staan uit brave afwachtendheid, niks atactisch gewoon een brave goeie sul op de poetsplaats. Heeft nl ook nog ooit als broekie geleerd dat als er vliegen op de benen zitten en verzorger is met benen bezig, deze te trotseren.

Ik vind het een belgische mop, jammer van de verkoop, maar beetje zot hoor. Net alsof in Belgie de paarden niet dit doen.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 15:54

Vraagje: Als ze zijgangen moeten doen gaan ze toch ook overkruist???? Zijn al deze paarden atactisch????
Stel dat ze niet kunnen overkruisen

slappe spieren zou kunnen als ze jong en in de groei zijn, maar de oudere paarden doen het ook, maar gewoon uit brave afwachtendheid of uit luiheid om hem terug te zetten.

Ps ik ben blij dat meerdere paarden dit doen....ook in België!

Coliena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:39

Ik snpa helemaal niks van dit verhaal. Ik zou zeker nog eens dubbel checken bij jouw zogenaamde 'gerenommeerde' dierenarts, want deze methode van MMEP wordt in Merelbeke met de regelmaat van de klok toegepast, toch zeker één per week minimaal en is zeker betrouwbaar. Het is de enige goede manier om te wetente komen of een paard al den niet atactisch is of een probleem heeft ter hoogte van de zenuwen
. Dus ik zou je aanraden om je beter te laten informeren en in het vervolg niet direct de naam van de kliniek in een slecht daglicht te stellen, vooraleer je deftig geïnformeerd bent. Ik vind deze commentaar niet kunnen.

Coliena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:43

En bovendien heb ik dit onderzoek in Merlebeke al meermaals meegemaakt en zitten er hoegenaamd geen risico's aan vast! Paarden worden wat gesedeerd en reageren practisch niks op het hele onderzoek. Ik snap niet hoe je bij al deze praatjes komt, maar om dat nu op het internet te smijten, dat snap ik echt niet. In plaats van de telefoon te nemen en eens naar Merelbeke zelf te bellen! Dan konden zij je al verteld hebben dat ze 1) de methode tegelmatig toepassen, 2) er geen risico is en 3) dat het te betrouwen is. Informeer je aub, met praatjes is nog nooit iemand ver geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:55

listiglistje schreef:

Volgens eigen gerenomeerde (Belgische) veearts, notabene praktiserend in Merelbeke wordt deze methode in Merelbeke niet toegepast. Verkopers wilde dus hier niet aan meewerken! en gelijk hebben zij!

Wat vinden jullie van dit verhaal?
of zou het een methode zijn om de prijs naar beneden te krijgen?

Volgens TS uit de eerste hand, of niet dan? Je hebt kennelijk belangen bij Merelbeke, maar iets minder mag wel hoor, ze vraagt nl ook nog wat bokkers er van vinden, dus praatjes zijn het niet.

Coliena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:48

Ik heb op zich geen belangen bij Merelbeke, maar ik vind dat er soms wat moet opgelet worden met het vermelden van namen van klinieken en/of dierenartsen op internet. Ik kan jullie vertellen dat wat deze topicstarter geschreven is, absoluut fout is. Ik heb mij hier gewoon in opgejaagd omdat er soms iets te weinig navraag wordt gedaan ivm dingen die van horen zeggen zijn. als die eigenaars het onderzoek niet vertrouwen, waarom nemen ze dan niet zel feens contact op met Merelbeke om te horen hoe het nu eigenlijk zit? dat zou toch veel eenvoudiger zijn? het spijtmij dat ik zo fel heb gereageerd, maar ik hoop dat deze fabel hierbij is opgelost? ik kan jullie garanderen dat er niks van klopt. het onderzoek is niet gevaarlijk, wordt wel degelijk zeer regelmatig uitgevoerd in Merelbeke en is betrouwbaar. bij deze excuses voor de heftige reactie, maar wees in het vervolg iets voorzichtiger en informeer iets beter vooraleer je een kliniek met naam op het internet beschuldigt.

Coliena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:51

Die dierenarts, is dat iemand die effectief op de faculteit diergeneeskunde werkt? dat kan ik zeer moeilijk geloven! misschien is dat iemand die praktijk uitoefent in de stad Merelbeke?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:20

listiglistje schreef:
Ps ik ben blij dat meerdere paarden dit doen....ook in België!

Ja hoor, heb hier een jong paard staan dat regelmatig zijn benen over en door elkaar gooit, hij is gewoon nog dermate jong dat hij niet helemaal begrijpt waar hij 'al die benen' moet laten.

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:42

Citaat:
MMEP betekent dus elektroden op het paard zijn hoofd zetten en op beweging/reactie testen. Het paard moet dan d.m.v. stroomstootjes binnen een bepaalde (golf)marge vallen

bij Meppen wordt gebruikt gemaakt van magnetische velden, niet van stroomstootjes...
Citaat:
Dit is in 1998 in Gent getest op 85 paarden variërend in hoogte van 75 cm tot 180 cm. Een klein percentage en weinig betrouwbaar dus. Tevens kan het schrikreacties bij het paard opleveren en andere risico’s!
De proefopzet betrof 85 paarden, daarna is het in de praktijk gebracht en het is het einge middel gebleken om ataxie te "bewijzen" zoals gezegd de paarden worden gesedeerd dus bewegen nauwelijks en het onderzoek kent geen noemenswaardige risico's..
Citaat:
Volgens eigen gerenomeerde (Belgische) veearts, notabene praktiserend in Merelbeke wordt deze methode in Merelbeke niet toegepast

Die "gerenommerde" dierenarts...dat blijft toch de zwakke schakel in je verhaal, niet alleen kent hij het onderzoek niet,hij weet blijkbaar niet waarover hij praat en er zijn mij geen Da's bekend werkzaam op de Faculteit Diergeneeskunde die ook nog in Nederland bij jou op stal komen
Al met al lijkt het erop dat de eerste dierenarts twijfelt aan het paard en de enige juiste methode (MEPPEN) wil toepassen voor meer zekerheid, blijkbaar heb jij meer vertrouwen in de praatjes van jouw "gerenommeerde" dierenarts....die eigenlijk niet weet waarover hij het heeft...vergis je niet leeftijd heeft niet altijd te maken met je kennis van zaken...

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:05

Even gegoogled en het lijkt een prachtige manier om te testen óf en zo ja wáár de oorsprong van de ataxie zit. Vind het wel wat overdreven om op basis van één keer hoefkrabber zo'n toch wel belastende test aan te vragen, als er verder totaal geen aanwijzingen voor zijn. Hoeveel ervaring heeft deze amazone met het verzorgen van paarden? Of zit ze er alleen maar óp? Dat je voor je dure geld geen risico neemt snap ik wel, maar je hoeft je gezonde verstand toch niet thuis te laten?
Overigens: als ik een nieuwe test zou "uitvinden" zou ik 'm never nooit MMEP noemen....dan gaat men het over "meppen" hebben. Heeft een heel negatieve bijklank.

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:51

Misschien zijn kosten van MMEP op vraagprijs-paard wel een fractie, dan is het, bij gerede twijfel, toch de moeite waard. en als het toch zo'n goed paard is en er is een dierenarts die ze wel goedkeurd (zonder paard gezien te hebben vlgs. mij) dan is een andere koper vinden toch geen probleem..??