spierbevangenheid bij jong paard --> wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

spierbevangenheid bij jong paard --> wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 09:56

Ik heb een 4-jarig paard die ik sinds een paar weken onder het zadel heb. Ze pakt het goed op en ik doe het allemaal rustig aan.
Nu is ze 3 weken gelden heel ernstig speirbavangen geraakt (de tweede enzymwaarde was al niet meer te meten!). Dit kwam zomaar (ik had niet harder dan normaal gewerkt, geen kou gevat, enz)
Ze heeft toen een week boxrust gehad, en ik ben sinds 2 weken aan het stappen. De waardes zijn imiddels weer normaal.

Nu zei mijn veearts het volgende:
Ik kan niet zeggen of ze er gevoelig voor blijft, omdat ze het pas 1 keer heeft gehad. Rustig opbouwen en haar voer aanpassen (ze krijgt nu alleen maar wat wortels en hooi, maar ze gaat straks op PAVO EnergyControl)
En belangrijk: hou haar elke dag aan het werk!!
Want de energie die ze uit het voer haalt, wordt omgezet in glycogeen wat opnieuw kan leiden tot spierverzuring -->spierbevangenheid

Ik rijd haar dus 3 a 4 keer in de week, en de rest moet ik haar nu flink longeren (dat ze echt aan het werk is). Normaal was ze de rest van de week vrij.

Eigenlijk vind ik het te zwaar voor zo'n jong paard, maar ik heb nu dus geen keus. Maar hebben jullie nog tips om haar botten goed te houden (nu dat ze meer moet werken) en om haar spieren gezond te houden?
(Ik voer al vitamine E/Selenium)
En om haar toch lekker te houden in haar koppie (ze moet het wel leuk blijven vinden!)? (ik gooi haar ook nog gewoon elke dag los)

Alle tips zijn welkom!

briandylan

Re: spierbevangenheid bij jong paard --> wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:07

Toen onze paarden in december vergiftigd waren,dacht de veearts eerst aan spierbevangen.(bleek het achteraf niet te zijn )Ik bn toen ook wezen spitten op het internet en heb toen wel een homeopatisch middel gehaald bij het ruitersportwinkel bij ons.Als ik het goed heb was dit van sanicur.Dit kon je door het drinkwater doen en was als ik het goed heb voor een beter afvoer van gifstoffen in het lijf.Misschien kan je dit proberen.Ik kreeg toen ook te horen dat een jong paard er wel overheen komt,maar zijn ze ouder dan word het moeilijker.Probeer in ieder geval een rantsoen samen te stellen met niet al te hoge waarde,maar waar je paard wel net genoeg aan heeft.

suc6 ermee.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:36

Voor een paard wat snel verzuurd, is om te leren om te ontspannen voor, na en tijdens het rijden (veel halsstrekken). Zodat de spieren alle kans krijgen om de afvalstoffen af te voeren en natuurlijk altijd goed uitstappen.
Wij hebben op stal een paard wat het diverse keren heeft gehad, maar nu blijft het weg door een betere manier van rijden en consequent op- en afbouwen van het rij(half)uur.
Succes met je paard!

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:25

Heel erg bedankt voor de reacties. Ze mag nu nog niet los, maar over twee weken mag ze dat wel weer. Dan gooi ik haar zoiezo iedere dag minimaal een uur los.

Maar nog 1 vraagje:
Hoe kan ik het ook leuk voor haar houden? Want ik merk bij haar dat ze echt de tijd nodig heeft om het te verwerken. Als ik (voor dat dit gebeurde) langer dan twee dagen achter elkaar aan het werk was, vond ze het niet meer zo leuk en werd ze een beetje chagerijnig.
Heeft iemand daar nog tips voor?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:28

Waarom dan op die pavo brok?

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:35

runningkawa schreef:
Waarom dan op die pavo brok?

Ze moet op de PAVO Energy-Control, omdat daar alle benodigde voedingsstoffen en genoeg energie, net als in een andere sportbrok, maar doordat er meer olieën zijn verwerkt in deze brok, is het langzamer vrijkomende energie. Alle energie die het paard van het voer binnenkrijgt, wordt dus niet in 1 keer eruit gehaald en opgeslagen in de spieren.
Dit is beter voor haar, omdat er dan niet zoveel energie in haar spieren in rust worden opgeslagen (-->melkzuur), maar ze toch genoeg energie heeft tijdens het werken.
Haar spieren worden dus minder snel verzuurd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:43

aha oke
dat is dus al speciale brok voor verzuring
dat begreep ik dus ff niet

Mij lijkt verder zo min mogelijk brok, niet meer dan hoog nodig

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:02