Sinds mijn pony haar dekens op heeft, jeukt ze erg op het moment dat haar deken af gaat. Ik dacht altijd dat het was omdat ze zonder deken wel kon rollen (en dus jeuken) en met niet. Nu vond ik afgelopen zaterdag 2 kleine beestjes op de kont van Wisper en die groeven zich in het haarkleed. Ik dacht nog, die zijn vast uit het vogelnestje gevallen waar wisper onder stond. Vandaag zag ik er weer 1! Gelukkig kon ik hem te pakken krijgen en heb hem nader bekeken....maar ik kon hem niet thuis brengen. Nu hoop ik dat 1 van jullie het weet!
Het was een soort bruin/grijs achtig beestje wat zich zijwaarts (net als een krabbetje) voortbewoog en het leek ook een beetje op een krabbetje, maar dan klein. Hij was zo'n 2 mm lang en 1 mm breed, dus goed te zien met het blote oog.
Mijn pony heeft er vreselijk last van en omdat ik toch veel rij, ga ik haar morgen gelijk scheren. Als ze zich niet meer in de vacht kunnen graven, zal ze er wel vanaf zijn.... Wie o wie kan me helpen? en het liefst een foto erbij zodat ik zeker weet wat voor beestje het is!
Ze moet toch geschoren worden, dus ik kijk morgen wel wat ik aantref op de huid... Ik vraag me af of het nog nut heeft om haar te wassen, als ze geen dik haar heeft?!
Ja, dat heb ik ook weleens gezien! Ik dacht er van de week nog over na. Bij mij zaten die dingen toen in een wollen deken op één of andere manier, en het waren er telkens maar een paar. Die deken heeft een flink poosje buiten gehangen, heb hem een tijdje niet gebruikt en daarna heb ik ze nooit meer gezien.
Je kunt eventueel wassen met water en een beetje Imaverol, daar gaan alle beestjes heel erg dood van! Succes!
kan idd een teek zijn geweest, zoals jij beschrijft dat het op een spinnetje lijkt. je dekens uitwassen kan ook geen kwaad, houd je paard in de gaten vooral onder de staart, in de oren en tussen de bilen en liezen, zijn favo-plekjes voor teken. mocht je toch een teek tegen komen die vastzit, pak hem dan vast met een tangetje, niet trekken!! en draai hem links-om, net zolang draaien tot ie loslaat, dus tegen de klok in. succes
Nou meiden ik weet wat het waren!! Het waren toch wel luizen, wel te verstaan Vachtluizen! BAH..... Ik heb wisper helemaal geschoren en meteen behandeld.
He Le, ik wilde je dat dus net gaan vertellen. Ik dacht meteen aan luizen. Heb je alle spullen die met Wisper in contact zijn geweest behandeld? Het zijn namelijk ontzettend hardnekkige krengen. Luizen komen trouwens best wel vaak voor bij paarden. Ik krijg altijd al jeuk als ik aan dat soort dingen denk. arme Wis, wat zal die een jeuk hebben gehad.
doe je wel je dekens goed wassen, want daar kunnen ze misschien ook wel in zitten. Of je stopt je dekens 48 uur in de diepvries, gaan de luizen ook dood van.
ik zal min eigen paarden ook maar even in de gaten houden, ben natuurlijk direct van jouw stal naar mijn eigen paarden gegaan. Maar die luizen zijn best groot, ik zal er op letten