wie heeft er ervaring met paarden die vergiftigd zijn!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska23

wie heeft er ervaring met paarden die vergiftigd zijn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:04

Beste Mensen,

Wie kan mij helpen. Mijn paard heeft waarschijnlijk een giftige plant op gegeten maar we weten niet welke. We hebben het hele weiland uitgeploegd en er is niets te vinden. Ze heeft een week in de kliniek gestaan en daar hebben ze haar op dit moment nog niet echt verder kunnen helpen omdat ze niet echt precies weten wat er aan de hand is. Op de avond dat we haar naar de kiliniek brachten vertoonde ze de volgende beelden. Het was net of ze dronken was(viel zelfs bijna om) maar naarmate ze hooi ging eten knapte ze daar van op. Ze had een hartslag van 70 in rust. Haar pupil reflex deed het niet meer. In Emmeloord hebben ze een inwendig onderzoeken een bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat de milt aan een kant vergroot was. Dit alles is nu gelukkig over en ze is inmiddels al bijna 2 weken weer thuis met medicijnen, die volgens mij hun werk wel goed doen het wordt steeds beter. Maar ik heb een vraag aan jullie!! Ze heeft op dit moment alleen nog opstart problemen als ze uit haar box komt, dan slingerd ze nog een beetje maar als ze eenmaal loopt zie je er nog weinig aan. Heeft een van jullie misschien ervaring met vergiftigingen en hoelang heeft dit in totaal ongeveer geduurden wat waren de syptomen bij jullie paarden? Bij mijn paard is het nu 3 weken terug en ze blijft verbeteren.

Bedankt voor jullie antwoordt,
Met Vriendelijke Groeten,
Mariska Sevenhuysen

briandylan

Re: wie heeft er ervaring met paarden die vergiftigd zijn!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:46

Helaas kan ik over een vergiftiging mee praten,alleen liep het bij ons niet goed af.In 24 uur tijd moest ik 2 van mijn paarden in laten slapen.Zij zijn alleen door iemand van buitenaf vergiftigd.Bij ons begon het met het niet willen eten,daarna veel gaan liggen,en toen de veearts er was leek het eerst op spierbevangenheid,maar dat bij 2 tegelijk was al raar.Na afname van bloed hadden ze ook inderdaad een te hoge waarde die je ook ziet bij spierbevangen paarden,maar ze vonden ook gif in het bloed(toxine) en uit het bloed bleek bij onze fries dat er lichte leverbeschadiging zou hebben,maar deze was na de sectie die wij hebben laten uit voeren nooit meer terug gevonden en ook het gif niet meer.Ze konden geen gezonder paard hebben liggen daar.Ook trilde ze als een gek en de laaste nacht voor we onze tweede merrie lieten inslapen begon ze als een gek te zweten.Ze had die ochtend ook geen controle meer over haar eigen benen en reageerde niet meer op iemand.Ook hun hartslag was veel te snel.
Ze hebben har na haar overlijden echt helemaal binnenste buiten gekeerd in Utrecht maar alles was voor 100% in orde,zenuwen lever ,nieren, hart ,noem maar op.Zelf uit de maag darm inhoud was niks te vinden aan het gif.Dit hadden ze nog nooit mee gemaakt.Aan gezien al onze paarden het zelfde voer krijgen en water ,hadden ze het allemaal moeten hebben.Ook het weekend nadat we onze paarden hadden laten inslapen hadden ze weer 1 van mijn andere paarden vast gebonden.Als er bepaalde verschijnselen wel op lijken laat de kliniek desnood kontakt op nemen met Utrecht over wat er met mijn paarden is gebeurd in december 2004.

Ik hoop voor jou dat je paard opknapt.En blijf dit topic volgen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:53

Misschien heb je geen giftige plant in de weide maar heeft iemand jouw paard tegen beter weten in wat gevoerd wat niet goed is.

Zo heb ik eens een grote tak taxus in mijn weiland gevonden.
Gelukkig hadden ze er niet van gegeten, maar het was er duidelijk door iemand in gegooid

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:46

@mariska23: is er ook getest op Wobbler ??

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 17:59

Wobbler kunnen ze niet in het bloed zien. Over 2 weken moet ze terug naar Emmeloord als ze dan vinden dat ze niet is opgeknapt (wat ik wel vind), willen ze haar onder narcose brengen om dan haar beenmerg in te spuiten en dan een radiologische opname te maken. Maar ik zie dit nog niet echt zitten dus daar moet ik nog wel even goed over na denken. Ze hebben ook foto's van haar halswervels gemaakt daar was wel een kleine blokade te zien maar ze konden niet zeggen of dat er al zat of niet. Volgende week Woensdag moet ik met haar naar Rodinde zij wilde haar ook graag zien omdat ze bij haar nog onder behandeling staat en dat zij eventueel kon zeggen of het ataxie was of eventueel Wobbler en of ze haar eventueel kan behandeldelen. Ik denk het niet want ik denk dat een paard met Wobbler of Ataxie niet zo gauw opknapt als die van mij. Want ze is nu echt alleen nog slap als ze de hele nacht in haar box heeft gestaan en ik haar er dan uithaal. Als ze eenmaal loopt dan zie je er niets meer aan. Braindylan zou je mij even een pb willen sturen en daarin willen vertellen welke arts dat was in Utrecht, Emmeloord heeft namelijk ookal met een arts uit Utrecht gebeld en dan kan ik informeren of dat dezelfde is. Ik hoop op nog meer reacties maar in iedergeval bedankt.
Gr Mariska

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 18:29

Ik heb vandaag voor het eerst een stukje op haar gezeten ze vond het echt even geweldig even iets anders dan aan de fiets meelopen. Wel gestapt maar ze vond het fantastisch.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:35

heey super ik hoop voor je dat ze snel weer de oude is

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:39

Mocht het vergiftiging zijn, denk dan niet alleen aan het weiland, of dat het door passerende mensen gevoerd is. Het kan ook in het hooi/voordroog zitten. Sommige planten zijn gedroogd ook nog giftig.

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:36

Hallo allemaal,
De dierenarts is vandaag even bij mijn paard langs geweest en hij zei, dat het hem alles meeviel hoe hij nu liep hij had hem wel iets slechter verwacht. Ik had wel gezegd dat ik er bijna niets meer aan zag en als ze eenmaal liep helemaal niet meer. Maandag komt hij weer en dan gaat hij haar verder onderzoeken en eventueel er over nadenken om haar een vitamine E supplement te geven om aan te sterken. Woensdag moet ik naar Rodinde Hoogeraad en die gaat haar ook bekijken en kijken of er eventueel een scheve halswevel zit of een beknelling van een zenuw. Maar dat horen we Woensdag ben erg benieuwd. Ik ben in iedergeval blij dat de dierenarts haar echt wel beter vond lopen. Dus we blijven duimen.
Gr Mariska

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:42

graszaad hooi kan deze verschijnselen geven (als er teveel B-Lolitrem in zit) voer je dat toevallig ?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:46

Mist schreef:
graszaad hooi kan deze verschijnselen geven (als er teveel B-Lolitrem in zit) voer je dat toevallig ?

kan je daar echt zulk soort verschijnselen van krijgen? ik heb dat vorig jaar ook gevoerd

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:56

ja, dat kan, maar hoeft niet:

Zenuwaandoeningen door graszaadhooi

In graszaadhooi van Engels raaigras komt vaak de schimmel Acremonium loliae voor. Deze schimmel zit in de stoppel en het onderste deel van de stengel. Acremonium loliae produceert het giftige lolitrem B. Opname van deze stof veroorzaakt bij rundvee trillingen van de spieren en schudden van de kop. Vaak zijn de dieren schrikkerig en lopen ze ‘houterig’ en slingerend. Bij opjagen verergert dit beeld en vallen de dieren verkrampt neer. Na vijf tot tien minuten staan ze op en gedragen zich weer normaal. De problemen kunnen ook bij schapen en paarden optreden. De ernst van de verschijnselen hangt sterk samen met de opgenomen hoeveelheid hooi. Als gestopt wordt met het voeren van het hooi verdwijnen de verschijnselen vanzelf binnen zes weken.

bron: http://gd.ziezo.biz/pls/gd/gd_search_p. ... 9999999912

zoek maar eens op google op lolitrem, daar vind je info genoeg !

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:29

Hallo,
Wat het rare is als ze hooi gaat eten dan knapt ze juist weer op, Het gaat nu ook een stuk beter( ze had vandaag wel een mindere dag dus ze was iets slechter dan normaal). Ik weet niet of het hooi van een graszaad land afkomt maar de boer maait hetz zelf en de andere paarden hebben er geen last van dus ik denk niet dat het hier aan ligt. Maar het is het vragen waard. Ik ben eergisteren met haar medicijnen kuur gestopt (dit moest ook). Ik denk dat het daarvan komt dat ze nu iets minder loopt. Maandag komt de dierenarts weer en die gaat haar dan weer geheel onderzoeken en dan hoor ik of ik eventueel weer met haar terug moet naar Emmeloord maar dat is nog even afwachten. Bedankt voor jullie reactie en ik hoop nog meer tips te horen.

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:54

Als ik dit allemaal zo lees dan denk ik dat ik mijn eigen hooi maar ga voeren. Ze gaf wel dezelfde symptomen aan maar ze ging niet liggen en bleef gewoon eten. Maar stond wel te wankelen op haar benen en had een hoge hartslag en hoor oogreflexen deden het niet meer. Dit was drie weken terug hoor. Nu niet meer.
Gr Mariska

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:15

De dierenarts zie dat het geen grass sinkness kon zijn omdat ze daar vaak heel suf van worden en dat was die van mij niet. Dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Morgen gaan we naar Rodinde en dan horen we weer meer. Ze gaat haar geheel goed bekijken en dan horen we het wel. Na de behandeling laten we haar nog drie maanden met rust en dan gaan we kijken of ze verbeterd of niet als dat niet zo is dan gaan we naar de Lingehoeve om te kijken of ze geen halswervel beschadiging heeft of een zenuwbeschadegng maar dat is voor latere zorg. Dat wachten we maar rustig af. Ik wil jullie bedanken voor jullie advies en jullie horen van mij het verdere verloop.
Gr Mariska