wat te doen met willem....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

wat te doen met willem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:31

willem is dus van het weekend verhuisd naar zijnnieuwe stekkie.
hij heeft het er naar zijn zin. kijkt de hele dag naar buiten, is vrolijk en hij kijkt weer goed uit zijn ogen...

maar... ik heb gereden en dat ging weer niet goed. ik heb gewoon het gevoel dat hij niet lekker in zijn vel zit.

ik krijg hem met rijden echtniet goed nageeflijk.. was hij eerder altijd veel te diep en te rond(stond op alle protocollen) staat er nu steeds tegen de hand enz. en dit is iets van de laatste maand.

zijn zadel moet weer aangepast worden, dat gebeurt 4 november, maar het zadel zit niet slecht. hij heeft erger gelegen. het zadel ligt pas sinds een weekje ofzo niet meer helemaal goed, dus daarkan zijn gedrag niet aan liggen.

hetkan zijn dat hij bij zijn vorige stal iets vast heeft gezet omdat hij veelmoeite had met die zware bakken(het was nog net geen strandzand als het niet geregend had)
maar met longerenlaat hij alles lekker los. dan kan ik hem hoog/laag instellen, hij doet het allemaal goed.

ook rollen doet hij beter als ooit t vore. kon hij eerder met moeite 1 keer omrllen. doet hij dat soepeltjes 2 of meer keer en gaat meerdere keren liggen rollen ook.

vandaar dat ik vanwege die dingen weer twijfel of er iets dwars zit. het is nl puut met rijden en dan ook vooral bij mij. mijn verzorgster had er eigenlijk nooit last van.

het kan zijn dat het gewoon niet gaat tussen willem en mij, dat hij zo heftig op mij reageerd(op deze nieuwe stal steigerd en bokt hij trouwens niet, maar ontspant gewoonniet en is absoluut niet aan mijn been. kan schoppen, kan hem tik verkopen, maar hij doet er nix op)

zijn zadel wordt dan opgelost.. maar wat is de volgende stap?? ik heb mijn instructrice ook al om raad gevraagd(wachtnog ff op antwoord)

is hetverstandig er een osteopaat bij te halen??
of moet ik er iemand bij halen die met paarden communiceerd?

herkent iemand dit?

hij heeft dit soort gedrag nooit vertoond. het is eigenlijk begonnen sinds we weg zijn van de stal waar ik heb gewerkt. daar had hij het helemaal naar zijn zin. is hij helemaal opgebloeit. misschien is hij boos, dat ik hem er weg gehaald heb.. ik weet het echt ff niet.

maar veel plezier heb ik niet meer met hem. het rijden heb ik maar helemaal opgegeven voor een tijdje. we hebben er nix aanals we beide gefrustreerd zijn na die rit.

onley

Re: wat te doen met willem....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:33

de tweede stap
laat zijn tanden nakijken en sluit alles medisch uit en dan toch maar even doorzetten onder begleiding probeer het leuk te maken voor hem zodat hij er ook zin in krijgt heeft !

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 19:15

tanden zijn september nagekeken en gevijld.

is wel moeilijk om het leuk te maken voor hem. hij is gewoonnogal lui aangelegd en alstie niet hoeft te werken, dan liever ook niet. buiten ritjes vind hij altijd wel leuk, maar ja dat is met lange teugel en zietie veelmeer.

eerder kon ik vanalles van hem vragen. toen kon ik ook nog dingen uittesten met rijden, andere oefeningen e.d maar nu heb ik al moeite met de basis.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:15

Dit is als in het goed begrijp de tweede verhuizing in vrij korte tijd. Hij stond daarvoor op een stal waar hij het prima naar zn zin had, is vervolgens naar een stal gegaan wat hij niks vond en nu deze stal.

Het kan best zijn dat hij daardoor wat uit zn normale doen is. Geef hem de tijd. Paarden moeten best een poosje wennen aan een nieuwe stal en nieuwe routine .

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:27

Misschien moet je wat grondwerk proberen?
Het rijden afwisselen met longeren.
Misschien wat balkjes draven?

Gun hem de tijd. Wissel je training af. En probeer vooral positief naar hem te denken. Hij neemt ook jouw gedachtes over.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:37

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat dit een reactie is op de verhuizingen. Dat soort dingen hakken er bij paarden vaak heftiger in dan dat het aan de buitenkant lijkt.
Verder zeg je dat je weinig plezier aan hem beleefd. Kan het niet zijn dat hij dit voelt en daarom ook zo reageert? Als iemand al enigzins futloos dingen aan mij vraagt zou ik er ook geen zin in hebben.

Ga gewoon een tijdje lekkere ontspannende dingen met hem doen. Dingen waar aan jullie beiden plezier aan beleven en die de band versterken.
Doe wat NH-oefeningen, ga eens wandelen, zonder zadel rond stappen, buitenrijden etc, etc.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 12:04

ja ik denk ook dat hij reageerd op mij.. aangezien ik er het meeste last van heb.

ik heb gisteren weer les gehad voor het eerst. ging eigenlijk wel redelijk.. benniet verder gekomen dan stap en halt.. en 3 rondjes draven.. omdat hij weer moet leren zijn rug te gebruiken. die heeftie een hele tijd lang vast gezet. wel laat ik er nog ff een osteopaat bij komen.. zodat ik hem niet af gastraffen alstie wel pijn heeft.

ondertussen heeftie een bloedonderzoek gehad en heeftie bloedarmoede.. dus heb ff een oppepper gekregn, waardoor die in elk geval minder lusteloos is.

hij komt er nu 2 keer per dag uit.. 1 keer om lekker los te staan en de andere keerom te rijden of te longeren.

maar ik blijf twijfelen. willem heeft vaker zo'n bui gehad. ook op de stal waar hij het goed naar zijn zin had. dan was er ook eenperiode dat hij helemaal geen zin had en er alles aan deed om maar niet te hoeven werken. bij hem weet je tenzij je het medische uitsluit dus niet of het nou pijn is of dat hij doordramt.. want hij doet echt alles om maar niet te hoeven werken als hij zo'n periode heeft.

maar ik heb geduld.. ga lekker met hem buiten rijden en veel longeren. hij staat nu ook regelmatig met andere paarden los in de bak.. vindie ook leuk.

maar ik moet gewoon oppassen dat ik hem niet teveel vrijlaat.. want zodra ik hem dan weer aan het werk wil zetten gaatie weer zijn truukendoos opendoen.

maar we zullen het zien... tijd zal het leren

mieki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:02

hey
mijn paard had precies hetzelfde ook bloedarmoede hij werd ook niet dikker en was zeer lusteloos...de da had even bloedgeprikt en het bleek dus bloedarmoede..hij heeft toen een spulletje gehad eerst drie keer in de week door zijn voer in een zilver flesje met oranje letters en dat moest ik vier weken geven...mijn paard was er echt super van opgeknapt hij was echt tien keer zo levendig geworden dus ik zou eerst die reactie op dat spulletje maar afwachten....en geef hem eens lekker vakantie en ga eens hele andere dingen met hem doen even twee weekjes niet rijden alleen maar troetele met hem kan die ook van opknappen als ie niet lekker in ze velletje zit.

succes

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 09:21

hij heeft dus al 2 weken vakantie gehad.. en dat vond meneer zo leuk dat nu hij weer aan het werk moet hij dat dus niet wil(iets wat willem altijd al gedaan heeft) rijden heb ik vrijdag met de les dan gedaan.. daarvoor 1,5 weekniet.. ik had het rijden alopgegeven en al veel gelongeerd, zowel aan pessoa als gewoon halster. maarals hij aan een halster al vervelend gaat zitten doen(terwijl hij nergens vast zit) dan is het voor mij een teken dat hij gewoon een spelletje met me speelt.

hij vind het spul niet te eten dus moet ff goeie manier vinden om het aan hem te geven.

het is met hem zo als je hem ziet.. en iedereen die hem niet kent met werken(rijden, longeren) dat hij heel lief en braaf is. iedereen knuffelt altijd met hem.. hij krijgt alle aandacht. maar zodra je er mee wilt werken kan het een draak in verkleedkleren zijn. en dat vind iedereen moeilijk te geloven

maar van rijs komt vrijdag. dus zien wat daar uit gaat komen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:24

Als ik hoor dat hij het alleen bij jouw heeft en dat je moet schoppen om hem voorwaarts te krijgen, denk ik niet aan iets medisch, maar meer aan een probleem bij jouw.
Eis op iedere hulp die je geeft een reactie, rij met zweep of desnoods met spoor.

mieki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:30

geef het lekker doo de slobber

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:17

Toch eens de rug goed nalaten kijken en eventueel laten kraken of dergelijke. Vooral als ik hoor dat het met name met het rijden te doen heeft. Er kan best iets in geslopen zijn , ook door het verkeerde zadel. En fysio ofzo, kan hem lichamelijk even doorlichten.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 14:34

verkeerd zadel heeftie niet. zoals ik al zei, van rijs kijkt hem ieder half jaar na en heeft zelf gezegd datie het beste onder deze liep(heb er meerdere gehad)

maar hij heeft gewoon een hele moeilijke rug(karperrug)

het gekke is datie dus bij mijn verzorgster en bij mijnvriend geen poot fout verzet.. en bij mij dus wel. dus dan ga je zitten twijfelen of het daadwerkelijk wat medisch is(de fysio komt hem binnenkort ff behandelen) of dat hij mij in de zeik zit te nemen.

gister met rijden ook. rechtsom niet willen galloperen(terwijl dat altijd zijn makkelijke kant is en het liefst alles in gallop oploste als hij ruimer moest gaan draven)
10 keer proberen, steeds omhoog komen en bokken en het de 11e keer echt perfect doen. rug helemaal ontspannen.. wist niet wat ik voelde..

linksom is altijd zijn moeilijke kant geweest en daar sprong hij super op aan en zijn rug helemaal los en ontspannen, ik kon voor het eerst als een leunstoel op hem zitten.

dus als hij dit soort dingen flikt ga ik mezelf dus afvragen wat het kan zijn. maar goed.. de medische mangel komt eraan, in de tussen tijd kan ik alleen maar consequent met hem zijn, voor het geval hij me in de zeik loopt te nemen.

maar heb gister een ongeluk met mijn scooter gehad.. dus baal ik dat ik ff niet kan rijden.. mijn zadelis het hele weekend bij van rijs..
dat wordt dan ff paar dagen longeren.

kon hij maar wat zeggen he was het een stuk makkelijker. nu trek je alles uit de kast, want je weet gewoonniet wat het is.

het rollen gaat nog steeds soepel en beter als ooit te voren, nergens geen reactie op de rug, met opzadelen doet hij niet anders dan normaal en als ik met lange teugel rij is ook alles best.

sinds hij dats pul van de DA krijgt istie ene stuk levendiger, glanst weer, kijkt weer helder uit zijn ogen. dus dat is 1 ding waar ik goed aan gedaan heb..

de rest is ff afwachtenvoor maanda.. dan heb ik mijn zadel weerterug. en daarna haal ik de fysio erbij...