zwarte tanden!:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytje

zwarte tanden!:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:27

M'n paard at vandaag een beetje raar, dus ik ging even der tanden controleren en die waren helemaal zwart! De onderkant van de tanden dan niet maar boven wel. En ik heb het even met de tanden van het paard van me zus vergeleken maar dat scheelt wel heel erg veel. En ze zijn allebei 8 dus daar kan het niet aan liggen. Het slecht eten kwam er niet van want na een tijdje at ze weer goed. Ik denk dat er iets niet goed zat ofzo maar die zwarte tanden vind ik wel heel raar.

Vlimmen

Re: zwarte tanden!:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:42

als paarden zwarte tanden hebben, duidt dat erop dat ze mest eten....... Dit komt meestal door een tekort aan structuur (hooi) en mineralen. Goed hooi of kuil voeren dus en een vitaminenspuit geven....

Rytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 18:40

OWWW! Dit herken ik wel.. Maar ze heeft net een vitaminespuit achter der kiezen dus is er nog iets anders wat ik tegen het mest eten kan doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:12

zeewier halen bij de ruitersportzaak, bevat mineralen en vitamines.
helpt vaak heel goed voor paarden die mest of zand eten..

goh ik roep dit haast op elk topic hier hahahahaaha!

Rytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:32

ow sorry ja had ik effe moeten zeggen maar dat heb ik ook al geprobeerd en dat hielp eigenlijk ook niet echt. Bij jullie wel?

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:39

Rytje schreef:
OWWW! Dit herken ik wel.. Maar ze heeft net een vitaminespuit achter der kiezen dus is er nog iets anders wat ik tegen het mest eten kan doen?

Nogmaals, het is niet zo zeer een tekort aan vitamines maar aan structuur. Ik zou je paard eens veel meer hooi gaan geven en kijken of ie het dan nog doet.......

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:41

Tanden beter poetsen .

Nee gekheid, bij ons op stal hebben we ook een paar mesteters . Hun baasjes halen er vanalles voor, maar eigenlijk niets helpt! Ze hebben tekorten, maar je weet niet waarin. Dat kan de DA wel voor je uitzoeken .

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:45

een pony bij ons deed het ook. Ze had al van alles geprobeerd, maar met MaxH geven stopte hij er binnen een paar weken mee. Dus dat hielp goed. Misschien ook voor jou het proberen waard? Zou in ieder geval een dagelijks supplement kiezen en niet 1 spuit in de zoveel tijd.

Rytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:36

Vlimmen schreef:
Rytje schreef:

Nogmaals, het is niet zo zeer een tekort aan vitamines maar aan structuur. Ik zou je paard eens veel meer hooi gaan geven en kijken of ie het dan nog doet.......

Ze is koliekgevoelig dus daar moet ik voorzichtig mee zijn maar toch eet ze zo ongeveer wel de hele dag door hooi, met tussenpauzes.

Maar in ieder geval bedankt voor de tips!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:11

Geef je ze soms Lucerne? Volgens mijn tandarts krijgen ze van Lucerne ook hele bruin/zwarte tanden.

Rytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:40

nee dat geef ik niet, heeft ze wel gehad maar dan hele kleine hoeveelheden, het zat door Equiral Qi heen. Misschien dat het daar al door kan komen? Maar weet je of het kwaad kan voor de kwaliteit van de tanden?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:38

Staat je paard op houtkrullen/ zaagsel?
De tanden van mijn ene paard zijn ook zwart, de tandarts zei dat dit komt omdat ze krullen eet.
Mijn paard staat op krullen en stro.
Ik laat het ook zo, want de tandarts zei dat het helemaal niet schadelijk is, en niks met het gebit doet, het is gewoon niet zo'n mooi gezicht als ze haar tanden laat zien
Als ik haar op alleen stro zou zetten, en ik het gebit zou laten schoonmaken, zou het niet meer terug komen.

Rytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 19:12

Ow dat is wel goed om te weten dan het niet schadelijk is. Maar ze staad op flash. (linabox) Ik weet niet zeker maar volgens mij eet ze daar niks van...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:16

Robyn schreef:
Geef je ze soms Lucerne? Volgens mijn tandarts krijgen ze van Lucerne ook hele bruin/zwarte tanden.

Hm, daar heb ik nog nooit van gehoord?
Toen de tandarts vorig jaar op stal was had mijn paard zo ongeveer de witste tanden geloof ik. En dat was het enige paard dat lucerne kreeg.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:41

Mijn paard staat momenteel in de opfok maar heeft in de 1e 5 maanden dat hij bij zijn moeder stond Lucerne gehad. Hij heeft nu dus hele donkerbruine/zwarte tanden. Toen een paar maanden geleden dat tandarts kwam was het eerste wat ze zei "hij heeft zeker lucrene gehad". Het schijnt geen kwaad te kunnen, het is alleen een verkleuring.
Misschien dat het aan zijn leeftijd heeft gelegen...