Second Opinion: Ontsteking blijkt Cyste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Second Opinion: Ontsteking blijkt Cyste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 17:24

Ik heb al eens eerder een topic geplaatst over de slijmbeursontsteking die mijn merrie in haar hoef had en ervaringen met hyarulonzuur (ik weet nog steeds niet of ik het zo goed schrijf ) en ervaringen met een eventuele zenuwsnede.

Ze is ondertussen door de verzekering afgekeurd en door ons overgenomen. Omdat de diagnose van de veearts en de verzekering ons toch niet helemaal lekker zat (ze kwam af en toe op drie benen de wei uit ), besloten we nadat ze voor de 2e keer in 1 week met de trailer van de wei af kwam om toch maar voor een second opinion te gaan bij een andere kliniek. Ze was in tussentijd al onderzocht door een osteopaat, maar die kon vanwege de dracht niets voor haar betekenen.

Vandaag dus naar een andere kliniek geweest. Het hele verhaal verteld en de dierenarts heeft haar onderzocht. Op het harde rechtuit, de buigproeven en de zachte volte liep ze eigenlijk vrij goed, de harde volte was echter zoals verwacht een drama. Hij stelde voor om eerst foto's te maken, want hij dacht (gezien ons verhaal) toch eerder aan een cyste in de hoef. 4 foto's verder was het hem gelijk duidelijk, we konden mee lopen en vanaf de deur konden we de cyste al zien zitten in het straalbeen . Dat is dus heel wat anders dan de eerste diagnose.......

Deze cyste is gelukkig niet erfelijk (trauma), dus we hoeven niet bang te zijn dat het vruchtje hier aanleg voor heeft. Met gedoseerde beweging, alleen in de paddock en af en toe een paar uurtjes op een kleinere wei kan ze voorlopig vooruit tot ze bevallen is. Ze krijgt er namelijk pas echt goed last van als ze twee dagen in beweging is geweest (hele dag weidegang) en toch iets te veel van zichzelf vraagt als ze stoer met de rest mee wil doen . De derde dag loopt ze dan goed kreupel, staat ze weer 1 of 2 dagen "stil' dan loopt ze weer "normaal".

We zijn echt blij dat we gegaan zijn, nu weten we tenminste zeker waar we aan toe zijn.

mirgino

Re: Second Opinion: Ontsteking blijkt Cyste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:24

hoi,

goed zeg van je om naar een ander toe te gaan!

is dit te opereren?

als je het hier niet neer wilt zetten is dat goed hoor, ik zie je morgenochtend ook.

doei

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:48

Tjonge, het zit Iesje ook niet mee he. Nu maar hopen dat ze er voorlopig niet al te veel meer last van gaat krijgen, zolang ze haar veulen nog draagt...

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:00

hai ziolette,
ik heb eeb paard wat pecies het zelfde heeft en ik zit eraan te denken om gallium nitrate te bestellen in amerika van dhr. G. Eby. Als je er info over wilt hoor ik het wel van je. Bij mijn paard is het alleen wel zo dat ik haar juist op de wei zet anders is ze de volgende dag helemaal stijf. Veel sterkte ermee en misschien kunnen we elkaar wel helpen.

Groetjes susanne

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 12:16

mywayzidane schreef:
hai ziolette,
ik heb eeb paard wat pecies het zelfde heeft en ik zit eraan te denken om gallium nitrate te bestellen in amerika van dhr. G. Eby. Als je er info over wilt hoor ik het wel van je. Bij mijn paard is het alleen wel zo dat ik haar juist op de wei zet anders is ze de volgende dag helemaal stijf. Veel sterkte ermee en misschien kunnen we elkaar wel helpen.

Groetjes susanne

Helaas werkt dat voor Isa niet, zodra die elke dag de wei op gaat loopt ze binnen 2 of 3 dagen op 3 benen door de wei . Daarom nu gedoseerd enkele uurtjes de wei op of de paddock in. Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken wat voor supplementen er zijn, heb de naam gallium nitrate van de week ergens zien staan maar nog geen info over gelezen.

Isa krijgt volgend jaar als ze bevallen is iig een zenuwsnede (iom en op advies van DA) zodat ze gewoon de wei op kan met haar veulen en nog een paar jaar pijnvrij van haar pensioen (en eventuele veulens) kan genieten. De zenuwsnede kan niet gedaan worden nu ze zo ver in de dracht is (vanwege het eventuele vallen als ze uit de narcose komt, veulen wat er naast loopt kun je uit de weg halen, veulen dat erin zit niet ).

Wil je me wat info geven over Gallium Nitrate?

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:11

wil je de info liever via je pb?

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:21

Anders moet je eens contact opnemen met adrienne, haar paard heeft zes jaar geleden het zelfde gehad als ons paard nu heeft en die is de eerste geweest die gallium nitrate heeft gebruikt in nederland. Haar werd namelijk ook de keus voor gelegd van een zenuwsnede zij heeft dit niet gedaan en haar paard loopt nu rond zonder dat ze op de foto duidelijk kunnen aanwijzen waar de cyste zit. Ik hoop dat je me op de hoogte houd met hoe het met je paard gaat. En vooral wat je gaat doen anders kunnen we elkaar misschien helpen als je dat tenminste wilt. Je kunt misschien anders ook de zoekfunctie gebruiken veel succes en k hoop dat ik op de hoogt word gehouden?

Ziolette

Re: Second Opinion: Ontsteking blijkt Cyste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:11

Dank je, ik zal adrienne pb-en. Ik hou je op de hoogte .

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:35

hai ziolette ak was benieuwd hoe het met je paardje gaat?