Ziekte van Kussinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmetje_d

Ziekte van Kussinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:47

Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen wat de ziekte van Kussinger
( ofso ) nou precies inhoud..??

greetzz Kimmetje_d

passepartout

Re: Ziekte van Kussinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:35

Bedoel je Cushing Disease?

Kimmetje_d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 17:41

Ja ziekte van Cushing,, K heb inmiddels een site gevonden.. Pff word er helemaal naar van..

Arme pony van me..
Word er niet vrolijker van!
maar iig bedankt voor je reactii!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:13

cushing hoeft niet meteen heel erg te zijn hoor, sommige paarden worden er vrij oud mee, hier op bokt is ook wel eens een topic over geopend, even zoeken dan vind je wel wat meer info.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:32

het is zoals Ellepel al zegt; er zijn meerdere topics over geweest.
Helaas kan ik er uit eigen ervaring over vertellen. Mijn vorige verzorgpaard heeft het.
het begon bij hem allemaal met een hoestje en aan het einde van de zomer al een flinke vacht. Die vacht deed de alarmbellen rinkelen op de kliniek en daarom zijn er onderzoeken geweest. hij bleek cushing te hebben. Met medicijnen kunnen ze het aardig onder controle houden, maar deze medicijnen zijn duur (reken op 150 per maand), worden niet vergoed door je verzekeringsmaatschappij en er is een zeer kleine kans dat ze daadwerkelijk aanslaan. En dan nog, als het aanslaat is het ook niet zeker of het goed blijft gaan. Van het ene op het andere moment kan de werking van de medicijnen over zijn.
Ben heeft het heel lang goed gedaan op de medicijnen (ruim een jaar), maar nu gaat het eigenlijk in ene hard bergafwaarts. Er is nauwelijks meer op te rijden omdat hij een vreselijk stijf lijf heeft. Je doet hem er ook geen plezier meer mee. Zijn vacht is enorm, nu zelfs met krullen; hij wordt dan ook iedere maand (!!) geschoren.
Verder is hij vaak hoef- en spierbevangen. Ook merkt de eigenaresse dat hij minder gaat zien (blindheid is een van de gevolgen) en is vorige week suikerziekte geconstateert.
De eigenaresse heeft het beste met hem voor en staat met hem op een stal waar hij heerlijk buiten kan lopen de hele dag. Ze heeft besloten het nog even aan te kijken, maar wanneer hij echt pijn gaat krijgen of last van een van de andere symptomen, gaat ze hem toch laten inslapen.
Kortom, dit is mijn verhaal. Hier op bokt staan ook verhalen van paarden die weer redelijk zijn opgeknapt en waar weer (recreatief) op gereden word.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met deze ziekte en wanneer je wat wilt weten pb je me maar.

Kimmetje_d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:56

Hee thnxs voor je reactie,,
Ja mijn verzorg pony heeft het dus ,, hij is 28 jaar en heeft het ook al een poosje, maar daar wist ik verder niks vanaf, tot ik een keer op stal kwam en zijn eigenaar vertelde dat hij de ziekte had en hij dus ook hoefbevangen was.
De DA was dus geweest en had gezegd ( was op een woensdag ) als hij maandag niet beter loopt, dan kun je hem beter laten inslapen! Tranen met tuiten gehuild, maar tot onze stomme verbazing liep dat kleine witte etterbakkie de volgende dag vrolijk in draf de paddock in en de wei in,, dus er was al weer wat meer hoop.. jeej** Maar wij een andere DA ingeschakeld.. En die vroeg aan ons hoe hij erbij stond, nou voor een hoefbevangen paard staat hij redelijk,, met achter hand op rust en iets naar voren, Tja dan is het helemaal niet zo erg, dus er is nog hoop!* *
Hij word nu heel veel gemasseerd het gaat goed met hem,,
Ik kan nu ook eindelijk weer vaker naar hem toe,, school word weer rustiger.. stage plek is vlak bij hem ,, heb ik kunnen regelen dus in mijn pauzes ga ik mijn broodje bij hem eten doet me goed..en het komt ook allemaal wel goed,, heb wel vertrouwen in dit witte monstertje.. :-P
Maare bedankt voor je reactie

Liefs Kimmetje

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:24

In Amerika is er een onderzoek met het medicijn pergolide geweest voor de ziekte van Cushing. De resultaten zijn heel goed en het is ook niet zo duur. Helaas weten veel dierenartsen in Nederland er niets van. Het is een medicijn dat voor mensen gebruikt wordt tegen Parkinson. Gewoon te krijgen in Nederland dus.
Sinds gisteren krijgt het " witte monsterje" die medicijnen en we zien wel of het gaat. Als er mensen geintresseerd zijn in het onderzoek dan kan ik de link (Amerikaans) wel een keer plaatsen. Ook is er een Duits forum over hoefbevangenheid en ziekte van Cushing. Daar word pergolide ook al veel meer gebruikt. Die bestellen trouwens de pergolide hier in Nederland via een internetapotheek omdat het hier goedkoper is.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:11

mijn pony had het blijkbaar ook, we scheerde hem zo ongeveer 5 keer in het jaar en nog had hij super lange en dikke vacht. deze ziekte in combinatie met hoefbevangen is hem uiteindelijk fataal geworden..