het is zoals Ellepel al zegt; er zijn meerdere topics over geweest.
Helaas kan ik er uit eigen ervaring over vertellen. Mijn vorige verzorgpaard heeft het.
het begon bij hem allemaal met een hoestje en aan het einde van de zomer al een flinke vacht. Die vacht deed de alarmbellen rinkelen op de kliniek en daarom zijn er onderzoeken geweest. hij bleek cushing te hebben. Met medicijnen kunnen ze het aardig onder controle houden, maar deze medicijnen zijn duur (reken op 150 per maand), worden niet vergoed door je verzekeringsmaatschappij en er is een zeer kleine kans dat ze daadwerkelijk aanslaan. En dan nog, als het aanslaat is het ook niet zeker of het goed blijft gaan. Van het ene op het andere moment kan de werking van de medicijnen over zijn.
Ben heeft het heel lang goed gedaan op de medicijnen (ruim een jaar), maar nu gaat het eigenlijk in ene hard bergafwaarts. Er is nauwelijks meer op te rijden omdat hij een vreselijk stijf lijf heeft. Je doet hem er ook geen plezier meer mee. Zijn vacht is enorm, nu zelfs met krullen; hij wordt dan ook iedere maand (!!) geschoren.
Verder is hij vaak hoef- en spierbevangen. Ook merkt de eigenaresse dat hij minder gaat zien (blindheid is een van de gevolgen) en is vorige week suikerziekte geconstateert.
De eigenaresse heeft het beste met hem voor en staat met hem op een stal waar hij heerlijk buiten kan lopen de hele dag. Ze heeft besloten het nog even aan te kijken, maar wanneer hij echt pijn gaat krijgen of last van een van de andere symptomen, gaat ze hem toch laten inslapen.
Kortom, dit is mijn verhaal. Hier op bokt staan ook verhalen van paarden die weer redelijk zijn opgeknapt en waar weer (recreatief) op gereden word.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met deze ziekte en wanneer je wat wilt weten pb je me maar.