Overbelasting door te zware en ongelijke bodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Overbelasting door te zware en ongelijke bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:33

Weten jullie waar ik medisch onderlegde informatie kan vinden/ krijgen over overbelasting van de paardenbenen (gewrichten, pesen, aanhechtingen etc etc) door een te zware en ongelijke manege bodem tijdens de training.

Alvast (heel erg) bedankt!

onley

Re: Overbelasting door te zware en ongelijke bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:36

dit ga ik in de gaten houden mijn paard staat met een overbelasting(pezen) op stal

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:51

onley schreef:
dit ga ik in de gaten houden mijn paard staat met een overbelasting(pezen) op stal

Door de bodem van jullie baan?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:13

Ik zag laatst ook nog een mooi schema voorbij komen van het paarden skelet. Met daarop welke delen vh paard op welke leeftijd volgroeid zijn. Misschien dat iemand die hier in dit topic kan zetten? Wellicht heeft overbelasting op een jonge leeftijd ook gevolgen voor de ontwikkeling van de botten, pezen, gewrichten, aanhechtingen e.d ?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:27

ja waarschijnlijk door overbelasting de baan op zich is niet zo heel erg zwaar maar meestal als ik les heb is de bak net vers getrokken dit word 3 x per week gedaan en dan is die heel erg zwaar niet ongelijk maar wel zwaar dus hij staat nu op rust
hij om precies te zijn een slijmbeusronsteking

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:12

Bij een dierenarts lijkt mij.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 17:41

Kyona schreef:
Bij een dierenarts lijkt mij.

Zo ver was ik ook al. Maar verschillende mensen, verschillende meningen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 17:42

onley schreef:
ja waarschijnlijk door overbelasting de baan op zich is niet zo heel erg zwaar maar meestal als ik les heb is de bak net vers getrokken dit word 3 x per week gedaan en dan is die heel erg zwaar niet ongelijk maar wel zwaar dus hij staat nu op rust
hij om precies te zijn een slijmbeusronsteking

Heeft je da ook een oorzaak aangeduidt voor deze slijmbeursontsteking van je paard? Weet je zeker dat het aan je te zware bak ligt?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:22

ja die slijmbeursonsteking kwam volgens hem door overbelasting
maar kon net zo goed een mep hebben gehad op de weide
maar hij dacht meer aan overbelasting.
we dachten trouwens dat het eerst ocd was maar we hebben rontgenfoto's laten maken en dit bleek niet het geval te zijn,
en na nog eens een goed onderzoek bleek het dus een slijmbuersonsteking te zijn

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:28

Ben ook benieuwd. Als er nl hard bewijs ia, zal ik het ook graag willen hebben, om aan onze stalbaas te laten zien. Die vind onze bak nl super, terwijl ie echt veels te zwaar is. (ja, he, paarden mogen best een beetje moe worden zegt ie dan... duh!)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:35

duh wat een vent ! moe worden oke maar niet ten koste van de paarden! wat voor een bak hebben jullie als ik vragen mag?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:02

Gewoon een oude zandbak. Wordt nooit wat mee gedaan. (gesleept enzo) Maar mijn stalbaas is in z'n eigen tijd blijven hangen. Is al bijna 80. Vroeger, vroeger, vroeger.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:05

Helemaal niemand meer die me verder kan helpen? Evt. reacties welkom!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:22

Needje schreef:
Gewoon een oude zandbak. Wordt nooit wat mee gedaan. (gesleept enzo) Maar mijn stalbaas is in z'n eigen tijd blijven hangen. Is al bijna 80. Vroeger, vroeger, vroeger.

die zijn helaas het zwaarste en niet goed voor de peezen en zo dat zij mijn DA hoe meer ze zichzelf voort moeten trekken zeg ma hoe erger het kan zijn.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:00

VValar schreef:
Ik zag laatst ook nog een mooi schema voorbij komen van het paarden skelet. Met daarop welke delen vh paard op welke leeftijd volgroeid zijn. Misschien dat iemand die hier in dit topic kan zetten? Wellicht heeft overbelasting op een jonge leeftijd ook gevolgen voor de ontwikkeling van de botten, pezen, gewrichten, aanhechtingen e.d ?

Bedoel je deze soms?
Afbeelding

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:40

Mijn bak is niet zwaar maar wel vreselijk onregelmatig. Mijn paarden hebben er niets van gekregen

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:46

De bak van de buurman is zwaar én onregelmatig, mijn paard liep laatst van achteren ook niet helemaal zuiver.

Ga volgende week ook naar een andere stal toe vanwege de bak. Ik denk wel zeker dat het invloed heeft, maar bewijs weet ik zo niet te vinden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:42

VValar schreef:

Volgens mij heeft Sugarmiss er eentje weet niet of dat dezelfde is als die Wiepie geplaatst heeft.

Hobbelknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:12

Een te zware ongelijke bodem lijkt me niet erg bevordelijk voor de benen van je paard. Die van mij kreeg er in ieder geval ongelooflijke dikke benen van. Gallen kunnen ze er ook nog van krijgen. Bovendien is het een enorme aanslag op de pezen en banden van je paard. Daar hoef je geen wetenschappelijk bewijs voor te hebben, dat is gewoon gezond verstand en verstand van en kijk op je paarden. Als je wil dat je paard optimaal kan presteren, zul je een goede bodem moeten hebben. In zwaar duinzand kan een mens nota bene ook geen mooie en goede turnoefeningen laten zien zonder het een en ander te verrekken (oeoeh wat een mooie vergelijking! Helemaal zelf bedacht!).

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:17

In de Paardenkrant van afgelopen vrijdag (dd 21-10) stond een hele pagina gewijd aan manegebodems (waaronder interview met Coby). Ook stond er een artikel in van Gijs van Selm (da kliniek Wapenveld). Wellicht dat je dit artikel boven water kan toveren.

Hobbelknol; hierin stonden ook nog wat voor- en nadelen van een harde, of zware rijbak. Volgens mij is een ongelijke bodem altijd ongelovelijk slecht.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:23

Harde bodem kan overigens net zo slecht zijn. Ook daar heb ik praktijkvoorbeelden van gezien.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:09

Maar als je moet kiezen tussen een te zachte of een te harde kan je denk ik wel beter voor de harde gaan.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:11

Het is eigenlijk geen keuze.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 17:20

Wiepie: die bedoelde ik inderdaad. Bedankt!

Bedankt iedereen voor jullie ervaringen. En idd, gezond verstand verteld mij ook dat een zware/ongelijke bodem funest is voor de paardenbenen. Maar écht iets medisch heb ik nog niet kunnen vinden.

Alani: bedankt voor de tip! Ik ontvang helaas geen paardenkrant (en niemand uit mijn omgeving die ik ken...). Is er misschien enige mogelijkheid dat je ze voor me kunt inscannen?