ingescheurde hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moi89

ingescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 13:53

Heejjj allemaal!!

Ik had ff een vraagje een paardje dat ik ken heeft zijn hoef helemaal ingescheurd tot aan de kroonrand en loopt nu aardig kreupel
Mijn vraag is wat kun je er aan doen om weer te zorgen dat ie niet meer kreupelt of er pijn aan heeft.
En hoe groeit zon scheur er het snelst uit??

gr mij
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik kan er op internet niks over vinden.

Angela

Re: ingescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:16

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:18

Naar een heel goede hoefsmid gaan en wel zo snel mogelijk. Die kan misschien een spalk aanleggen.

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:38

pffffffff mijn ervaring met een hoefscheur
Mijn fjord had(heeft)dat ook.
Ze ging steeds slechter lopen, en toen heb ik de kliniek maar gebeld.
Nou op een dinsdag er naartoe gegaan(liep ze al slecht maar kon nog wel lopen) ze hebben foto's gemaakt en wat andere kreupelheids testen.
En ja hoor helemaal mis en ze zeiden dat ik geen 2 weken later hoefde te komen.(omdat er een ontsteking door die scheur in is gaan zitten)
Dus ik moest gelijk die donderdag terug komen om haar te brengen tot vrijdag.(donderdag kon ze dus helemaal niet meer lopen)
Vrijdag werd ze geholpen (door 2 hoefsmeden onder begeleiding van een dierenarts)
Ze heeft nu hoefpads tussen het ijzer en ze hebben de scheur gefreest.
Ze moet nu 24 nov weer terug voor dezelfde behandeling, en dan kan waarschijnlijk(hoop ik) mijn eigen hoefsmid het weer verder overnemen.
Ik mag nu wel op haar rijden maar het is dan wel een rustig stapritje.

Dus mijn advies aan jou: onderschat het dus NIET , en al helemaal niet als ze al kreupel loopt.
Bel een kliniek en laat hun jou verder helpen , want voor een hoefsmid is het waarschijnlijk al niet meer te fixen.(als het al door de kroonrand zit)

Veel succes, en hoop dat het snel weer goed komt
groetjes

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:54

thanx allemaal!!
Het paardje is inmiddels bekapt door de hoefsmid

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:10

alleen bekapt? met een scheur tot boven? dat is toch niet genoeg? mijn vriendin dr pony had een scheur tot halverwege de hoef en moest speciaal beslag, zo voorkom je verder scheuren en kan de hoef/scheur uitgroeien. vraag asjeblieft een goede gediplomeerde smid om advies voor dat je paard straks er nog erger aan toe is! succes!

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:21

blijkbaar was het glkkig nog nie ver genoeg gescheurd geluk gehad zei hoefsmid hij heeft met een vijl een soort stop gemaakt zodat het nie verder scheurt ben zo blij!!
Ze loopt ook haast nie meer kreupel nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:27

dat had de vorige smid idd ook gedaan bij haar pony, maar scheurde toch verder, hou t goed in de gaten, anders het beste ijzertjes eronder, dan scheurt ie zeker niet verder en groeit er ook sneller uit.

Alline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:24

Als je er voor zorgt dat de scheur geen contact maakt met de grond dan kan ie ook niet verder scheuren. Dat houdt wel in dat dat elke week bij moet worden gehouden. Als je je hoefsmid pas over 6 weken weer belt dan blijft de scheur er wel in.
Ik snap alleen niet waarom een scheur niet verder kan scheuren met een ijzer eronder..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:42

Alline schreef:
Als je er voor zorgt dat de scheur geen contact maakt met de grond dan kan ie ook niet verder scheuren. Dat houdt wel in dat dat elke week bij moet worden gehouden. Als je je hoefsmid pas over 6 weken weer belt dan blijft de scheur er wel in.
Ik snap alleen niet waarom een scheur niet verder kan scheuren met een ijzer eronder..

een hoef zonder ijzer zet uit zodra het paard erop staat, met een ijzer niet meer, met de juiste behandeling voor de scheur door de smid en ijzer eronder scheurt hij niet verder, geloof me heb dit vaker meegemaakt, spreek uit ervaring

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:14

Hoi,

Mijn Tinker heeft hetzelfde gehad. Een hoefscheur helemaal totaan de kroonrand die vervolgens ging ontsteken. Ik ben naar een gediplomeerde hoefsmit (op de kliniek) geweest. Die heeft de hele scheur (na verdoving) uitgefreest, schoongemeekt en verbonden en hierna een speciaal ijzer aangebracht. Ze moest drie dagen op stal staan en mocht daarna gewoon de wei op. Ik heb 4 maanden niets kunnen doen omdat de scheur er dus helemaal uit moet groeien (en dat gaat niet hard bij zo'n hoef). Hierna weer voorzichtig stappen en draven op zachte ondergrond (met nog steeds een speciaal ontlastend ijzer). Nu (sinds 2 weken) loopt ze weer lekker op haar blote voeten en de hele scheur is eruitgegroeid. We zijn wel 10 maanden verder nu maar het was het me dubbel en dwars waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:06

Pieder schreef:
Hoi,

Mijn Tinker heeft hetzelfde gehad. Een hoefscheur helemaal totaan de kroonrand die vervolgens ging ontsteken. Ik ben naar een gediplomeerde hoefsmit (op de kliniek) geweest. Die heeft de hele scheur (na verdoving) uitgefreest, schoongemeekt en verbonden en hierna een speciaal ijzer aangebracht. Ze moest drie dagen op stal staan en mocht daarna gewoon de wei op. Ik heb 4 maanden niets kunnen doen omdat de scheur er dus helemaal uit moet groeien (en dat gaat niet hard bij zo'n hoef). Hierna weer voorzichtig stappen en draven op zachte ondergrond (met nog steeds een speciaal ontlastend ijzer). Nu (sinds 2 weken) loopt ze weer lekker op haar blote voeten en de hele scheur is eruitgegroeid. We zijn wel 10 maanden verder nu maar het was het me dubbel en dwars waard.

dit bedoel ik dus.....

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:32

moi89 schreef:
Heejjj allemaal!!

Ik had ff een vraagje een paardje dat ik ken heeft zijn hoef helemaal ingescheurd tot aan de kroonrand en loopt nu aardig kreupel
Mijn vraag is wat kun je er aan doen om weer te zorgen dat ie niet meer kreupelt of er pijn aan heeft.
En hoe groeit zon scheur er het snelst uit??

gr mij
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik kan er op internet niks over vinden.

de hoefsmid er bij halen die doet er dan wat op zo dat de hoef weer tegen elkaar komt en dat weer dicht groeit.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:52

Pieder schreef:
Hoi,

Nu ja, een ongeluk zit in een kleine hoekje...

Vandaag bij het uitladen heeft mijn merrie haar hoef helemaal verscheurd! Nog net niet tot aan de kroonrand maar het was wel helaas door tot het leven. Een smid is gelukkig snel gekomen en heeft net zoals als bij jou tinker, de hoef ingeboden met jodium. Maar hij moest ook de stuk hoefrand weghalen zodat het niet verder doorschuurd tot aan de kroonrand. En er zat ook nog een wond bij het leven, dus nu moeten we haar voor de komende dagen ontsmetten met biotine om een ontsteking te voorkomen. En ja, we mogen ook alleen met haar op het harde en ze mag nergens in het zand lopen ivm vuil.
Na het lezen van jou ervaring, vrees ik ook dat we ook net begonnen bij het herstel en het zou waarschijnlijk ook maanden duren voordat de hoefrand volledig hersteld is.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:05

ontsmetten met biotine??
ik denk biotine voeren en ontsmetten met betadine...

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:18

LPtjuh schreef:
ontsmetten met biotine??

Groene doosje waar je ook de handwas mee kan doen

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:58

Gracy schreef:
LPtjuh schreef:
ontsmetten met biotine??

Groene doosje waar je ook de handwas mee kan doen

Biotex (was een beetje in de war... )

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:55

biotine betadine biotex ja ja om het makkelijk te houden