Zou iemand mij misschien goed kunnen adviseren! Belangrijk!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutje

Zou iemand mij misschien goed kunnen adviseren! Belangrijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 12:45

Hallo,
Op dit moment rijd ik weer sinds juli op mijn paard, hij had last van zijn rug. We dachten dat dit aan het zadel lag, maar volgens de zadelmaker (we hebben een nieuwe!) lag het zadel wel goed, alleen moesten we hem iets naar achteren leggen. Het zadel lag anders te ver op het schouderblad en dan zou daar het zadel te veel op drukken en zou het zadel achter gaan klapperen waardoor hij achter last kreeg van zijn rug.
Toen zijn we weer voor de tweede keer naar de fysiotherapeut geweest en die zei dat het zadel niet te veel naar achteren mocht liggen, omdat hij dan teveel op de lendewervels (??? ik weet niet of ik het goed heb) zou liggen.
Ik moest het zadel gewoon laten liggen zoals het nu lag en het gewoon weer rustig opbouwen (ik heb hem veel gelongeerd en bijgezet dat hij veel neerwaarts liep, over zijn rug).

Goed nu kwam ik dus op de ponyclub weer en daar zei de instructrice dat het zadel echt niet goed lag! Ik zit veels te ver achterin (ik moet daar echt zitten anders zit ik niet lekker). Omdat ik dan teveel achterin zit, heeft het zadel juist daar weer teveel druk (van voren bijna niets).
Het zadel schuift uit zichzelf dus steeds naar voren!!
Graag zou ik daar jullie advies over willen wat ik daarmee moet doen, we gaan waarschijnlijk deze week de zadelmaker weer opbellen.

En dan had ik eigenlijk nog iets.
Laatst heb ik mijn paard een keer uit de wei gehaald, liep hij erg kreupel. Waarschijnlijk is hij uitgegleden.
Ik ben met hem op de weg gaan lopen om te kijken wat hij nou precies deed, maar hij liep erg mank op een been (achter).
Ik heb hem daarna meteen afgespoten en toen heb ik hem even op stal gezet. Na het afspuiten was het trouwens iets minder.
De volgende dag haalde ik hem uit de stal en meteen was hij zo mank als vorige keer, echt kreupel!
Toen hij 5 min. in de wei had gelopen, liep hij weer gewoon. 's Middags heb ik hem weer gelongeerd en toen liep hij ook goed in het zand. Maar zo gaat het nu al ongeveer anderhalve week, elke ochtend komt hij mank uit zijn stal!!!
Maar we zetten hem 's ochtends om 9 uur buiten en hij gaat 's avonds rond 5 uur weer naar binnen! En dan wordt hij ook nog eens door mij bereden.
Onderhand weet ik echt niet meer wat ik ermee aan moet! Graag jullie advies hierover!
Jullie moeten alsjeblieft niet denken dat ik er bijvoorbeeld niets aan doe, omdat dit twee 'verhaaltjes' achter elkaar zijn, die nogal ernstig zijn.

Ik vraag alleen goed advies
Sorry voor het lange verhaal!

Angela

Re: Zou iemand mij misschien goed kunnen adviseren! Belangri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:18

voor de kreupelheid: de DA erbij.

Voor het zadel: toch de zadelmaker nog eens laten kijken, ook terwijl je hem rijdt! Als het aan je houdig ligt, doe daar iets aan !!!!!!! het is echt mega belangrijk voor je paard dat je een goede houding hebt!!!

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:27

Lastig lijkt me, dat je van verschillende mensen tegenstrijdige opmerkingen krijgt over de ligging van het zadel. Ik heb zelf niet veel kennis over de rug van een paard, maar ik zet sowieso de vraagtekens bij het zadel. Ik spring met mijn paard ( en bij bepaalde hoogtes gaat dat er nog al eens ruig aan toe) en ondanks dat blijft mijn zadel altijd goed en stevig liggen. Het feit dat het zadel schuift lijkt me al een teken van een zadel wat toch niet goed ligt. Overigens vind ik het verhaal van de lendewerverls een beetje vaag, omdat een zadel geen extreme druk geeft specifiek op de lendenen van het paard. Het lijkt me juist niet goed om een zadel meer naar voren te leggen omdat de druk zich dan daar manifesteert. Maar ik ben geen fysiotherapeut... Ik zou er toch iemand anders eens naar laten kijken!

Die kreupelheid, dat kan echt van alles zijn. Het lijkt me niet heel handig om te rijden als je paard duidelijk kreupelt, ook al trekt het weer iets weg. Ik zou echt een dierenarts raadplegen want dit is lastig alleen uit te puzzelen. Trouwens, van een slecht liggend zadel kunnen ze ook gaan kreupelen, extra reden om daar echt achter aan te gaan!

succes!

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 14:26

Bedankt voor de reacties
Maar kijk over mijn houding, ik zit zelf wel rechtop maar ik kan alleen goed en recht in dat zadel zitten als ik een beetje achterin zit.

En hij kreupelt dus alleen als je hem net uit de stal haalt, als hij dus de hele nacht binnen heeft gestaan.
Maar kan ik niet beter de hoefsmid erbij halen in plaats van de dierenarts? Die heeft toch veel meer verstand van dit soort dingen dan een dierenarts? (tenminste die van ons wel )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:51

Ligt je zadel nu te veel naar achteren, of ligt het zadel achterover? Want als jij zover achterin je zadel zit, kan het zijn dat het ietwat achterover ligt. Dan moeten de kussens misschien bijgevuld worden. Het gevolg van achteroverliggend zadel is dat je je paard inderdaad hindert in de rug.

Als je paard kreupel is, nooit gelijk de dierenarts bij halen. Die weet namelijk en kan niets meer dan jij. Het enige wat hij zegt is dat je het nog een weekje moet aankijken en dan verder zien. Zo'n diagnose kun je zelf ook stellen en dat kost je geen geld. Dus een weekje aankijken en dan verbetering verwachten. Zo niet, DAn pas bellen.

kreupelen als hij op stal heeft gestaan is stijfheid. Als je echt wilt weten wat er aan de hand is, kun je eens Marielle Kamphorst bellen .Zij is fysiotherapeut en osteotherapeut. Ze heeft zelf ook een paard en rijdt zelf ook. Zij kan voelen of je paard inderdaad last heeft in de rug of ergens anders, en ze kan de ligging van je zadel ook goed beoordelen.

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:58

bedankt voor de reactie:)

Maar de kussens zijn dus voor al een keer opgevuld.....En nog steeds ligt het zadel niet goed, ik blijf eigenlijk een beetje aan het klungelen.
En met zijn kreupelheid, wij gaan eigenlijk ook niet zo super snel naar een DA. Maar dit duurt nu dus al anderhalve week en steeds komt hij stijf/kreupel uit de stal.
We hebben net al de fysiotherapeute opgebeld (die wij zelf dus hebben) en van haar mocht ik hem niet rijden. Ze heeft ons het telefoonnummer gegeven van een goede DA, waar we a.s vrijdag weer heen gaan!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:05

hij kan misschien zijn hoef hebben gekneust, maar ik denk tog dat je na zo'n tijd tog de dierenarts erbij moet halen, het kan namelijk zoveel zijn en een dier dat pijn heeft is ook niet fijn

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:49

Desiree schreef:
.

Als je paard kreupel is, nooit gelijk de dierenarts bij halen. Die weet namelijk en kan niets meer dan jij. Het enige wat hij zegt is dat je het nog een weekje moet aankijken en dan verder zien. Zo'n diagnose kun je zelf ook stellen en dat kost je geen geld. Dus een weekje aankijken en dan verbetering verwachten. Zo niet, DAn pas bellen.

kreupelen als hij op stal heeft gestaan is stijfheid. Als je echt wilt weten wat er aan de hand is, kun je eens Marielle Kamphorst bellen .Zij is fysiotherapeut en osteotherapeut. Ze heeft zelf ook een paard en rijdt zelf ook. Zij kan voelen of je paard inderdaad last heeft in de rug of ergens anders, en ze kan de ligging van je zadel ook goed beoordelen.

Vraag me af wat voor dierenarts jij hebt als die jou afscheept met ''kijk het nog maar een weekje aan''. Mijn dierenarts neemt dergelijke klachten altijd serieus en probeert te zoeken naar de juiste diagnose. Overigens heeft de TS haar paard kreupel uit de wei getroffen, dus mogelijk is daar iets gebeurd met het been.
Er zijn genoeg kundige mensen die kunnen uitzoeken wat er met je paard aan de hand is, goed dat je vrijdag naar dierenarts gaat!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:32

loutje schreef:
bedankt voor de reactie:)

Maar de kussens zijn dus voor al een keer opgevuld.....En nog steeds ligt het zadel niet goed, ik blijf eigenlijk een beetje aan het klungelen.

Ik bedoelde de kussens ACHTER. WAnt jij zit achter in je zadel dus ligt je zadel voor hoger dan achter.

marel schreef:
[
Vraag me af wat voor dierenarts jij hebt als die jou afscheept met ''kijk het nog maar een weekje aan''. Mijn dierenarts neemt dergelijke klachten altijd serieus en probeert te zoeken naar de juiste diagnose. Overigens heeft de TS haar paard kreupel uit de wei getroffen, dus mogelijk is daar iets gebeurd met het been.
Er zijn genoeg kundige mensen die kunnen uitzoeken wat er met je paard aan de hand is, goed dat je vrijdag naar dierenarts gaat!
[/quote]

Uitzoeken wat er aan de hand is, is heel moeilijk. uiteindelijk moeten er foto's worden gemaakt om echt uit te vinden wat er mis is.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:39

Een bandenletsel of pees/gewrichtsletsel valt wel te diagnostiseren, in ieder geval bij vermoeden daarvan kan de juiste therapie worden ingezet. Mocht er dán inderdaad geen verbetering optreden kan dmv röntgen of scan worden gezocht naar een oorzaak.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:55

Hoe oud is je paard eigenlijk?
Ik denk ook dat je zadel wat te veel achterover ligt, je zegt dat je graag achterop zit en dat het zadel klappert, beide feiten kunnen een pijnlijke rug geven met geblokkeerde wervels.
Ik zou zeker je zadel laten nakijken en een osteopaat erbij vragen, dan heb je alles ineen. Een dierenarts is natuurlijk een zeer goed begin om andere dingen ook uit te sluiten, je paard kan natuurlijk ook arthrose aan een gewricht hebben. Kom je daar niet verder mee zou ik een osteopaat vragen.
Succes!

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:38

Desiree schreef:
Als je paard kreupel is, nooit gelijk de dierenarts bij halen. Die weet namelijk en kan niets meer dan jij. Het enige wat hij zegt is dat je het nog een weekje moet aankijken en dan verder zien. Zo'n diagnose kun je zelf ook stellen en dat kost je geen geld.

Ik vind dit niet zo heel netjes tegenover je paard. Voor hetzelfde geld heeft hij wat ernstig wat na een week niet meer opgelost kan worden omdat jij denkt dat de DA niet meer weet dan jij.......

Waarom zouden die mensen toch 6 jaar studeren?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:21

Jij hebt gewoon geld te veel of je staat gewoon niet met 2 benen op de grond. Dierenartsen hebben geen rontgenogen. Ze kunnen een hoefonsteking lokaliseren of een peesblessure. MAar verder zouden ze bij god neit weten waarom een been dik zou zijn of het paard kreupel zou lopen want dat is vaak aan de buitenkant gewoon niet te zien. En om dan gelijk rontgenfoto's te maken, dat doen dierenartsen niet omdat ze hun klanten niet onnodig op kosten willen jagen. En dan zeggen ze "kijk het eerst nog eens een week aan". maar dat kun je natuurlijk zelf ook. Daarvoor hoeft geen dierenarts te komen. Als je daarna belt en zegt "hij staat nu al een week kreupel"' weet een dierenarts dat er meer aan de hand moet zijn. Dit is wat ervaren paardenhouders mij vertelden en ik was ook te eigenwijs om het aan te nemen. Maar mijn latere ervaringen wezen wel uit dat ze gelijk hadden en had ik dus onnodig leergeld betaald (aan de dierenarts).

Ik heb nu 12 jaar een eigen paard waar ik ervaring mee heb opgedaan. MAar ik heb ook altijd meegeprofiteerd van de ervaringen van mijn vele stalgenoten op verschillende pensionstallen. Want als de veearts bij hun paard kwam, stond ik er ook altijd bij te kijken en te luisteren.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:33

Zadel: een zadel dat klappert, of naar voren schuift, ligt niet goed. als je alleen maar achterin lekker kan zitten, kiept hij.
Een goed passend zadel leg je "vanzelf" op de goede plek. De achterkant van het zadel mag overigens nooit achter de achterste ribben uitsteken, dan is hij of te lang of hij ligt verkeerd. En dan drukt hij in de lendenen.
Conclusie: Zoek een andere, goeie zadelmaker!

Kreupelheid: ik heb mijn veearts gevraagd wanneer je nou moet bellen bij kreupelheid.
Hij zei: je mag het rustig een aantal dagen aankijken als het
- niet erger wordt
- het paard aan de hand in stap niet kreupel loopt.

Maar ik zou het paard zeker niet rijden en na een weekje toch gaan bellen!

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:28

Voor je zadel zou ik een second opinion vragen bij een andere zadelmaker, want die problemen zouden heel goed kreupelheid bij je paard kunnen veroorzaken, door verkeerde belasting van de rug.

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:23

Hallo,
Alsnog bedankt voor de reacties.
Maar iemand schrijft dat ik een andere zadelmaker moet nemen en dit hebben wij dus al een tijdje geleden gedaan.
En dit is er niet zo maar een!!!!! Heel bekend door Nederland en is laatst ook een keer bij anky geweest. Ook hebben wij deze man doorgekregen van onze fysiotherapeut.

En a.s vrijdag gaan we naar de dierenarts toe, speciaal voor paarden enz.
en dan moet ik er nog iets bij vermelden, toen we hem lieten keuren was in zijn voorbenen!!! zichtbaar dat als hij zwaar!!!! getraind zou blijven!!!! worden (zwaar Z werk enz.) dat hij dan last zou kunnen krijgen van artrose. In de voorbenen dus.

Witvenhester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:51

misschien kan een maseur helpen. mijn paard heeft het ook gehad en ik heb toen (mijn nichtje) die masseur is voor paarden erbij gehad en nu gaat alles weer prima. Proberen kun je altijd

sucses ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:20

Dat achterin het zadel zitten is gewoon iets waar je aan moet werken, wil je een onafhankelijke zit krijgen ( en dus je paard niet tegenzitten, waardoor hij rugproblemen krijgt) Zul je moeten leren voor in je zadel te zitten, dat je dat nu niet fijn vind, is gewoon een kwestie van een gewoonte doorbreken.

Kreupelheid is vaag, zal je de veearts voor moeten bellen. En dat zadel wat maar heen en weer schuift.......als deze te ver naar voren ligt gaat ie dat inderdaad doen.

Laat de zadelmaker, instructrice en veearts maar een keer met elkaar bellen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:10

Die kreupelheid heeft er waarschijnlijk al wat langer gezeten maar je paard heeft dat altijd zelf weten op te lossen door anders te gaan lopen. Daardoor zal hij zijn rug ook anders zijn gaan belasten en door een slecht passend zadel en wellicht een niet juiste houding van jou als ruiter daar nu echt last van hebben. Dus dierenarts erbij halen voor de kreupelheid.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:46

Zo te lezen is het zadel wat je hebt,niet goed.En wat betreft de kreupelheid:Waarom blijf je rijden op een paard dat niet goed loopt?En als het nu al anderhalf week duurt word het mi toch wel tijd dat de dierenarts er eens naar gaat kijken.Mijn pony kwam ook 3 dagen licht kreupel uit haar stal,en toen ik daarvoor de de Dierenarts belde,bleek wel dat ze zeer ernstig hoefbevangen was aan alle vier de benen.(Alle 4 gekantelt)En dat was/is zo erg dat ik waarschijnlijk nooit meer op haar kan rijden.Je moet de sympthomen die je paard vertoont ALTIJD serieus nemen!