paard verplicht stalrust:hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marel

paard verplicht stalrust:hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 06:55

Mijn paard is afgelopen week geopereerd, een tumor met de omvang van een pingpongbal is verwijderd. Hij zit dus nu met zn been in het verband. Voor de operatie stond die nog dag en nacht buiten, en sinds zijn opname in de kliniek staat die dus op stal. Ik ''lucht'' hem wel iedere dag, maar echt veel lopen mag die eigenlijk niet omdat die wond (die niet kan worden gehecht) dan schuurt. Maar ja, zeg dat maar tegen een paard. Het wordt nu elke dag erger met zijn gedrag. Hij breekt uit als ik met schrikdraad de paddock of klein stukje grond afzet. Hij maakt al zijn knopen los als die vaststaat (de normale paardenknoop doe ik sowieso al niet meer) en klipje van de ketting kan die nu ook losfriemelen met zijn mond. Zo heb ik hem al 3 keer getroffen, vrolijk huppelend over het erf, en crossend in het land, dit terwijl het verband echt droog moet blijven
Nou vraag ik me af hoe jullie dat doen als paarden op boxrust moeten. Doen die ook zo vreemd? (die van mij neemt soms zelfs een poging om gewoon over de staldeur te springen ) En wat doen jullie dan? Heb zelf namelijk geen idee wat ik hier nou mee moet, ik haal hem al 2 keer per dag een uur eruit en dan wikkel ik zn been in plastic en kan die ff de paddock in. Maar hier heb ik ook niet eeuwig de tijd voor.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips!

ellepel

Re: paard verplicht stalrust:hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 06:57

eerst je voeding aanpassen, minimaal brok gaan geven, en het hooi verspreid over de dag gaan voeren.
teveel brok nu is teveel energie en verbruiken doet je paard het nu toch niet echt.

verder kun je wat takken geven om op te knabbelen, meerdere keren evn kort stappen denk ik, en verder...tja hopen dat hij zich rustig houd!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:00

Wat ellepel zegt, wilde ik ook toevoegen. Je zou ook een plak stro kunnen voeren tegen de verveling. Beterschap!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:12

mijn pony ging binnen schuren en onrustig rondlopen. hij bleef maar op en neer lopen en liep op stal dus eigenlijk meer dan hij normaal in de wei zou doen.
heb toen een weitjes van 4 bij 4 uitgezet en dat werkte bij haar goed.

als je 2 of 3 lagen stoomdraad uitzet breek ie dan ook uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:29

Hem voeren in de paddock, vraag anders de stalhouder of hij hem s,morgens in de paddock met zijn brok en hooi zet. Een uurtje later weer binnen zodat hij dan al vast is buiten geweest. Als jij komt nog even in de paddock met wat hooi.

Daarna aan de hand laten grazen, zijn ze heel rustig , want gras ik het lekkerts en loopt hij ook stapje voor stapje.

In zo,n geval kom ik nog een keer extra op de dag terug en uitgebreid poetsen en masseren, heeft hij weer extra aandacht en even uit de box.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:50

Heb het ook gehad, mijn paard had zijn kroonrand helemaal kapot doordat hij aan een metalen ruif had zitten trekken en was vastgeraakt. Hij moest 4 maanden stilstaan. Normaal is hij altijd buiten en speelt de hele dag. Hij mocht niet lopen. Mijn ervaring is dat een paard het na een aantal dagen opgeeft om eruit te willen, omdat dat toch niet gebeurt. Ik ging (hij staat bij ons huis) heel vaak even bij hem langs, even aandacht geven, hij heeft een buitenbox en binnen kan hij over de muren kijken naar de andere dieren die vrij in en uit kunnen. pony en 6 landgeiten. Ik heb zo'n speelbal (met lickit blok) in de stal gehangen en verder strooide ik stukken winterwortel door de stal (nu en dan). Daar is hij dol op dus hij was dan nogal wat tijd bezig met het zoeken ernaar.
Zoiets is een ellende, maar het kan niet anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:53

Als het echt alleen het verband is wat droog moet blijven kun je het been toch in plastic inpakken voor de periodes dat hij even los mag?

Anders moet je toch echt heel streng voor hem zijn, en als hij buiten niet te hanteren is, gewoon helemaal in zijn box laten staan (voer wel aanpassen natuurlijk)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:14

Ik ben het eens met Cassidy. Over het algemeen blijven paarden die 24/7 buiten staan ook rustiger. Heb het zelf ook meegemaakt. De keren dat hij mocht wandelen ging hij zo tekeer dat er volgens mij meer schade aan werd gericht dan wanneer hij 24/7 buiten had gestaan.

Het is natuurlijk ook sterk paardafhankelijk en het ligt eraan hoelang je paard stalrust heeft. Maar bij een paard dat er zo slecht op reageert zou ik waarschijnlijk toch voor het een of het ander kiezen.

Veel sterkte met je paard in elk geval!

marel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 10:44

Bedankt voor alle tips!
Ik wikkel zijn been dus ook in in plastic om het verband droog te houden als ik hem losgooi. Hij krijgt geen brok, alleen slobber, en een hele dosis aandacht. Ik kom er minstens 2 keer per dag en dan ben ik er 2/3 uur. En ik ga met hem grazen enz.
Misschien dat ik hem toch maar overdag buiten ga zetten en zn been goed verpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:36

Als slobber veel suikers bevat zoals melasse en zo, kan hij daar ook druk van worden.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 07:43

Hoi Marjorie,
Ik zag Flame laatst buiten staan, gaat het alweer beter met hem? Lees ik het nu goed... had hij een tumor in zijn been? Veel sterkte met hem, ik hoop dat hij snel weer de oude is!