oudere merrie aan de diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

oudere merrie aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:05

ik vraag t toch hier even:

waar mijn pony staat hebben de eigenaren zelf een merrie van bijna 30, een nog lekker fit en alert dier, maar wel met de ziekte van cushing die overigens niet behandeld word.( is ook niet nodig, dat gaat verder namelijk heel goed)

maar nu is ze toch al zo'n week nu aan de diarree, niet heel dun, het ziet eruit als koeienvlaai, en heel donker van kleur.

op het moment ( ook sind een week ongeveer)is het gras op, en krijgen ze beiden hooi bijgevoerd,
lang hooi, wel wat fijn vind ik zelf, maar t ruikt verder heel goed

de mest van mijn pony is mooi bruin van kleur, precies een hooi kleurtje, de merrie daarentegen heeft dus hele donkergroene poep.

ze loopt ontieglijk veel te winden, en daarbij komt dan ook een hoeveelheid hele waterige mest mee naar buiten.
gevolg dus dat haar hele kont en benen en staart eronder zitten.

geen idee hoe het komt, ze heeft in de winter wel vaker dunne mest, zomers vrijwel nooit, dus ik zoek een verband met het hooi of niet meer krijgen van gras.

eigenaren zijn typetjes die er niet echt naar omkijken ( en er eigenlijk geen verstand van hebben)dus is het een beetje mijn verzorg-oma geworden,

maar nu vraag ik me af, ze is verder superhappy,eet goed, geen hoge temperatuur of wat ook, alleen die dunne mest dus.

extra wormenkuur is onderweg, deze week gaat die er nog in, maar denk niet dat het wormen zijn, word altijd keurig bijge houden met een prima merk, en we halen elke dag de mest uit de weide, zand zou kunnen,maar krijgen ze daar ook diarree van?
( en mijn pony heeft nergens last van)

maar ik zat er aan te denken om haar wat zemelen te gaan geven om de mest wat vaster te maken, maar hoeveel moet ene paard daarvan hebben?

alle tips zijn welkom!

ellepel

Re: oudere merrie aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 13:42

niemand?

fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:09

Sommige (vooral oudere) paarden kunnen niet goed tegen kuil omdat het te zuur is. Hier krijgen ze dan diarree van. Wat de juiste oorzaak hiervan is weet ik zo net niet. Weet ook niet als ze het ook van hooi kunnen hebben. Probeer anders eens met een andere soort hooi (misschien ligt er nog wat van vorig jaar of zo).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:37

Sommige (en echt niet alleen oudere) paarden hebben problemen met hun spijsvertering. Als het paard niet ziek is, het daar lijkt het wel op (geen koorts, vrolijk en altijd op tijd ontwormt, kan het zijn dat haar darmflora (door de verandering van voer) verstoord is waardoor ze het voer niet goed opneemt en dat veroorzaakt diarree.
Misschien kun je een voedingssupplement geven (bijvoorbeeld probiotica).
Ik zou wel navraag doen bij een DA, om zeker te zijn.
Eventueel kun je ook je vraag stellen bij de paardendrogist (www.paardendrogist.nl).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 19:23

ze is heel vrolijk , en oogt absoluut niet ziek.
maar ik heb het vermoeden dat het inderdaad met het hooi te maken heeft, ze eet het ook niet echt graag, mijn eigen pony is er ook niet zo weg van, terwijl het wel goed ruikt. het is vrij licht van kleur en erg lang hooi..

ik vind zelf die kleur van haar poep erg vreemd, donkergroen, terwijl van hooi juist de ontlasting bruin zou moeten zijn, ik zat zelf ook te denken aan iets van of een virus,maar dat duurt dacht ik niet zo lang( nu al anderhalve week) of inderdaad iets met het niet goed verteren van het hooi..

ik geef in elk geval al elke dag een schepje zeewier door haar voer nu, en ik geef haar wat muesli erbij ( normaal krijgt ze brok)

probiotica zou een idee zijn, mijn eigen dierenarts adviseerd altijd bij maagproblemen om elke dag een bekertje karnemlek door t voer te gooien...valt altijd te proberen...

ik ga zeker even op de site van de paardendrogist kijken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:29

Ze is niet toevallig in contact gekomen met kippenmest?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:32

Is wel heel erg toevallig dat het samenvalt met de overgang naar het hooi. Misschien is het hooi van de eerste snede en wat te 'rijk' voor haar? Probeer het eens met een baaltje van de laatste snede?

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:06

Laat anders een mestonderzoek doen. Het kan heel goed een parasiet zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 18:15

ik heb haar wat stro er bij gegeven en toen was de mest ineens wel goed.

ander hooi is er niet, en denk ook niet dat die mensen dat gaan halen.
zo lang het goed gaat met een plak stro erbij zal t wel loslopen denk ik..

( tja t is niet mijn paard, dus kan er niet zoveel voor doen...)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:57

Het zou maar zo kunnen dat er teveel suikers in dat hooi zitten en dat de oude merrie haar maag/darmen daar niet meer tegen kunnen. Als stro bijvoeren helpt is dat mooi, anders zou grasbrok bijvoeren ook een optie zijn.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 02:14

hoe ziet haar gebit eruit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 11:04

tandarts vinden die mensen onzin, ze kauwt wel goed, ik zie haar nooit knoeien, wortels gaan er ook nog met gemak in...

ik zou zelf dus wel een tandarts laten komen, maar goed t is hun paard, duurt het te lang gaan ze wel een veearts bellen hoor, en als die de tanden dan ook nakijkt en vind dat ze gedaan moeten worden dan laten ze dat wel doen....

maar ja, nog even wachten dus, ze blijft alert en happy, ik houd d'r goed in de gaten

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:58

Plakje stro erbij is toch een prima oplossing dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 06:36

inderdaad, maar of t op de lange duur ook nog werkt?

nou ja, voor nu in ieder geval wel, t is wel mooi stro, en ze lusten t allebei wel graag.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:26

Waarschijnlijk wel, het voegt meer vezels toe en stimuleert daardoor de darmwerking. Mooie natural oplossing!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 14:35

en goedkoop