waar mijn pony staat hebben de eigenaren zelf een merrie van bijna 30, een nog lekker fit en alert dier, maar wel met de ziekte van cushing die overigens niet behandeld word.( is ook niet nodig, dat gaat verder namelijk heel goed)
maar nu is ze toch al zo'n week nu aan de diarree, niet heel dun, het ziet eruit als koeienvlaai, en heel donker van kleur.
op het moment ( ook sind een week ongeveer)is het gras op, en krijgen ze beiden hooi bijgevoerd,
lang hooi, wel wat fijn vind ik zelf, maar t ruikt verder heel goed
de mest van mijn pony is mooi bruin van kleur, precies een hooi kleurtje, de merrie daarentegen heeft dus hele donkergroene poep.
ze loopt ontieglijk veel te winden, en daarbij komt dan ook een hoeveelheid hele waterige mest mee naar buiten.
gevolg dus dat haar hele kont en benen en staart eronder zitten.
geen idee hoe het komt, ze heeft in de winter wel vaker dunne mest, zomers vrijwel nooit, dus ik zoek een verband met het hooi of niet meer krijgen van gras.
eigenaren zijn typetjes die er niet echt naar omkijken ( en er eigenlijk geen verstand van hebben)dus is het een beetje mijn verzorg-oma geworden,
maar nu vraag ik me af, ze is verder superhappy,eet goed, geen hoge temperatuur of wat ook, alleen die dunne mest dus.
extra wormenkuur is onderweg, deze week gaat die er nog in, maar denk niet dat het wormen zijn, word altijd keurig bijge houden met een prima merk, en we halen elke dag de mest uit de weide, zand zou kunnen,maar krijgen ze daar ook diarree van?
( en mijn pony heeft nergens last van)
maar ik zat er aan te denken om haar wat zemelen te gaan geven om de mest wat vaster te maken, maar hoeveel moet ene paard daarvan hebben?
alle tips zijn welkom!