hoofdschudden syndroom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

hoofdschudden syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 16:21

Mijn zusje heeft dus sinds een tijdje een nieuwe paard, toen ze gingen kijken en hij werd voorgereden schudde hij wel een klein beetje met zijn hoofd maar het was opzich niet heel storend en we dachten dat we dat er wel uit kregen. Maar de merrie begon steeds erger en nu kan er dus niemand meer op omdat het gewoon gevaarlijk word.
Eerst dachten wij dat het aan haar karakter lag enz. Maar om iets medisch uit te sluiten toch maar laten keuren bij de DA. Die is er dus bijna van overtuigd dat ze het headshaking syndroom heeft

Ik heb er wat info over gevonden op internet maar zijn hier ook mensen die hun paard hebben laten opereren ofzo?

Renza

Re: hoofdschudden syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:26

Hier is nog een topic over dit syndroom.
Ik rijd zelf ook een paard dat veel met haar hoofd schudt. Ik rijd haar nu al een tijdje met pollennetje en nu schudt ze vrijwel niet (maar dat kan ook komen omdat het gewoon rotweer aan het worden is..).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:40

je kunt zelf het een en ander uit gaan zoeken, doet het paard het in de winter namelijk niet of bij rijden in een binnenbak ,dan kun je er vanuit gaan dat het gaat om een pollen allergie..

paarden met een pollenallergie doen het ook als ze in de weide staan, korte heftige knikjes met het hoofd, proesten,briesen, jeuk aan de neus zijn daar dan wel symtomen van.

mijn pony is ook een headshaker, die heeft ook nog eens last van opgezette ogen( net als bij mensen met hooikoorts)
als hij erg fel reageerd op aanwezige pollen in de lucht.

ook reageerd hij op een bepaalde stand van de zon, vandaar dat de mijne dus ook in de winter soms heftig kan schudden op een onbewolkte dag....

ik ben zelf van mening dat als een paard het alleen doet tijdens het rijden en andere momenten niet,dat je absoluut geen dier hebt met pollenallergie, dus zal dat een andere oorzaak moeten hebben,zowel rijtechnisch als medisch....

de operatie heb ik al van gehoord,maar geen idee of t ook werkt...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 17:09

Ze schud in de wei niet met haar hoofd maar gaat welin een plas liggen rollen enz...

In de binnenbak gaat het wel veel beter,