straalkanker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

issabel

straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 15:43

wij hebben een tinker van drie jaar met straalkanker.
wie heeft ervaring met deze ziekte de kosten en genezing hier van tevens wil ik graag weten of er ergens prednisolon tabletten van 150 mg te koop zijn voor een redelijke prijs ons paard heeft er nu 4 per dag nodig en dit is via de dierenarts een kostbare geschiedenis groetjes

Xox

Re: straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:29

Probeer eens bij de apotheek. Is vaak veel goedkoper. Genezing is eigenlijk alleen nodig als alle aangetaste hoorn chirurgisch wordet verwijderd en dan wordt na behandelt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:23

Stuur libke een PB, die is ervaringsexpert. Voor de rest: veel biotine en geen extra vit.E/Selenium voeren.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 01:01

Toevallig had ik het over straalkanker met mijn hoefsmid deze week.
Hij zei dat het wel maanden duurt voordat dat genezen is.
Als ik het me goed herinner, zei hij dat het weggesneden wordt door de smid, vervolgens doe je er verband in dat doordrenkt is met jodium.
En dat moet dan weer heel vaak verwisseld worden.
Vaak zijn die paarden niet kreupel ofzo.
Heb je een goede smid en paardenarts?
Die kunnen je er vast alles over vertellen.

Mijn smid zei ook dat ze die hoeven in Utrecht soms helemaal leeg snijden, maar daar was hij niet zo gek van kon ik merken aan zijn reactie.

Dit staat erover in het boek van Evert Offereins:

Straalkanker is veel ernstiger dan rotstraal.
Even als rotstraal komt het ook vaker voor aan de achterhoeven.
De oorzaak is prikkeling van de lederhuid.
Het kan ontstaan uit een diepe, verwaarloosde rotstraal, maar er moeten andere oorzaken zijn.
Gedacht wordt aan overgevoeligheid voor deze ziekte, of het gemis aan weerstand tegen deze ziekte.
Het komt namelijk ook voor aan alle vier de benen zonder een voorgeschiedenis van rotstraal.
Straalkanker en ook hoefkanker gaan uit van de straal- en zoollederhuid en soms van de wandlederhuid. De levende lederhuidproduceert normaal de gezonde hoorn. Bij straalkanker is de lederhuid overactief en produceert een overtollige, onsamenhangende hoorn van inferieure kwaliteit.
Hoorn die week en zacht is en snel tot rotting overgaat.
Het kenmerkendste symptoon van straalkanker is dan ook, naast de overtollige hoorngroei, stank; smerige infiltrante stank.
Dat alleen al moet de eigenaar alarmeren.
De therapie is langdurig en kostbaar. Herhaaldelijk verwijderen van hoorn van inferieure kwaliteit tot op de levende lederhuid, intensieve behandeling onder verband met gebruikmaking van etsende en/ of ontstekingsremmende middelen, een zeer schone en droge stal en eindeloos geduld kunnen de kwaal doen genezen.
Niet zelden moet de therapie gestaakt worden omdat het geduld van de eigenaar opraakt, mede als het gevolg van de kosten die gepaard gaan met de intensieve, landurige behandeling.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:09

Kijk anders even op www.hoofcare.nl Hier staat een heel stuk over straalkanker geschreven. Je kan ze ook een mailtje sturen.