Alternatieven voor afspuiten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Alternatieven voor afspuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 12:35

Zoals jullie vast wel weten heeft mijn vzpaard een peesblessure(peesverekking en een bloeduitstorting)
De DA heeft 2x ontstekingsremmers en 2x pijnstillers gegeven.
We zijn al een maand verder en hij stapt niet kreupel,wel zie je in de galop dat hij een blessure heeft(op de paddock bedoel ik),verder loopt hij al een maand op bandages voor...
De DA had ons aangeraden elke dag af te spuiten,hij zei dat bandages niet hielpen,echter de staleigenaar zei van wel en op zijn advies zijn we ingegaan
Het afspuiten is gewoon een complete ramp,en nu begrijp ik dat het komt door te weinig vertrouwen,respect en de discomfort.Bij de eigenaar doet hij dit minder omdat de eigenaar er heel weinig met hem ingaat en hem dus ook heel weinig afspuit en ik doet het bijna altijd...+ ik geef hem sneller een tik voor zijn gedrag...Nu vroeg ik me af of er een alternatief is hiervoor?Voor het afspuiten?En wat hetzelfde effect kan hebben...We doen het zo:
Eerst afspoelen,dan bandages en onderlappen erop en er nog eens ingaan met de slang,dit wordt door mij/eigenaar 1x per dag gedaan en de staleigenaar spuit er nog eens extra in 1x per dag.
De zwelling is niet vermindert maar het is verergert en natuurlijk ben ik de enige die het ziet Afijn,ik vroeg me af wat ik kan doen als alternatief?(en later volgens Parelli gaan 'trainen' op het in de douche gaan)
Ik dacht aan een kwartier cooling gel erop met bandage(en een onderlap tegen verbranden),dan in de paddock laten lopen met bandage(zonder cooling gel )en dan in de emmer zetten(en terwijl verzorgen dus gemakkelijk een kwartier in de emmer) en zo de benen nat maken,bandage erop en water in de bandage scheppen

Is dat een goed idee?Zou dit hetzelfde effect hebben?Ik zoek zoveel mogelijk oplossingen om de zwelling tegen te gaan/verminderen.
Als iemand het nodig vind wil ik wel foto's maken?

Margreet

Re: Alternatieven voor afspuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:07

Coolpack uit de vriezer erop. Het gaat niet om het natmaken, maar om het koeleffect, in een emmer zetten heeft weinig nut, dat water is zo lauw.
Harry's Horse heeft zelfs kant en klare beschermers waar je coolpacks zo in kunt schuiven, maar met een bandage gaat het ook best.

En niet meer in de paddock als hij daar gek doet, dat is echt funest voor peesblessures.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 13:17

Margreet schreef:
Coolpack uit de vriezer erop. Het gaat niet om het natmaken, maar om het koeleffect, in een emmer zetten heeft weinig nut, dat water is zo lauw.
Harry's Horse heeft zelfs kant en klare beschermers waar je coolpacks zo in kunt schuiven, maar met een bandage gaat het ook best.

En niet meer in de paddock als hij daar gek doet, dat is echt funest voor peesblessures.

Ok,begrepen!
En die coolingpack,hoelang doe ik dat het best erop?En zou ik bandage eroplaten in stal?Hij heeft er veel steun eraan,zonder is hij een beetje kreupel.Dus best is in een emmer en natmaken niet veel nut?Maar gewoon bandages en onderbandages kan wel nuttig zijn?(steun)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:23

Een paardenlijf van 6 a 700 kilo ondersteun je niet met een lapje, ik vind dat persoonlijk echt onzin. Bovendien wordt het daaronder alleen maar warm en broeierig met al dat water dat jullie gebruiken, krijg je mok en andere ellende van. Ik zou er niks omheen doen.
Als hij z'n blessure een beetje voelt, dan houdt hij misschien ook weer meer z'n gemak.

Coolpack een kwartiertje. En niet direct op de huid, even een theedoek ofzo ertussen, anders is het té koud en krijg je vriesblaren. Of je bandageert 1x omlaag om het been, dan het coolpack ertegen en weer omhoog bandageren om beide heen, dat blijft prima zitten.
Een zak diepvrieserwten werkt trouwens net zo goed

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 13:27

Margreet schreef:
Een paardenlijf van 6 a 700 kilo ondersteun je niet met een lapje, ik vind dat persoonlijk echt onzin. Bovendien wordt het daaronder alleen maar warm en broeierig met al dat water dat jullie gebruiken, krijg je mok en andere ellende van. Ik zou er niks omheen doen.
Als hij z'n blessure een beetje voelt, dan houdt hij misschien ook weer meer z'n gemak.

Coolpack een kwartiertje. En niet direct op de huid, even een theedoek ofzo ertussen, anders is het té koud en krijg je vriesblaren. Of je bandageert 1x omlaag om het been, dan het coolpack ertegen en weer omhoog bandageren om beide heen, dat blijft prima zitten.
Een zak diepvrieserwten werkt trouwens net zo goed

Hehe,die laatste reactie
Ok,heb het allemaal begrepen,dus cooling gel erop tijdens verzorgen en ik ga ook even stappen met hem terwijl...
Is het nodig aan beide benen?Of beter van niet?
Het goede been is ook opgezwollen vanwege de belasting

Is het trouwens normaal dat de zwelling verergert is?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:40

Gel is niet hetzelfde als zo'n koelelement hoor! Kwartiertje erom, ondertussen poetsen e.d. en daarna met blote benen stappen aan de hand.

Zo'n ding:
Afbeelding
Die bewaar je in de vriezer, na 2 uur zijn ze meestal al koud genoeg om te gebruiken, maar je kunt ze er gewoon in laten liggen. Hebben ze bij een drogist wel, 't is echt niks bijzonders, ook niet duur.

Als beide benen dik zijn, dan zou ik gewoon allebei doen, kwaad kan het niet. En nee, het is niet normaal als de zwelling erger wordt, lijkt me een reden voor overleg met de DA.

Maar als ik zo lees dat hij nog galoppeert in de paddock... Een peesblessure heeft RUST nodig om te herstellen en rustige, gedoseerde bewegingen, geen sprintjes en bochtenwerk in een paddock

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:47

Ik sluit me aan bij Margreet . Wat ik zou doen is twee keer per dag rustig aan de hand stappen en daarna een 15 minuten/20 minuten een coolpack er op .
Niet vergeten de coolpack er daarna weer af te halen, als deze te lang blijft zitten heb je weer kans dat je vrieswonden krijgt (uiteraard de coolpack alleen gebruiken in een beschermhoes en niet direct op de paardenhuid).

Paddock zou ik niet meer doen, bandages ook niet meer. Met natte bandages kun je ook nog het effect krijgen dat ze gaan 'krimpen' als ze droger worden. Verder wordt het al snel lauw ipv koud en kan gaan broeien (mok, irritaties etc. etc.).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:50

Toen Nes veel gekoeld moest worden deed ik eerst een kwartiertje een icepack erop, daarna aan de hand wandelen en dan weer koelen en dan op stal.
De tweede keer koelen deed ik wel met water, geen vriezer op stal en het van huis meegenemen element was inmiddels niet meer koud. Maar dat is zo'n dooie op de spuitplaats, gewoon peesbeschermertje om, slang erin steken en kraan opendraaien en 'm zo laten staan, ideaal

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 13:58

Margreet schreef:
Toen Nes veel gekoeld moest worden deed ik eerst een kwartiertje een icepack erop, daarna aan de hand wandelen en dan weer koelen en dan op stal.
De tweede keer koelen deed ik wel met water, geen vriezer op stal en het van huis meegenemen element was inmiddels niet meer koud. Maar dat is zo'n dooie op de spuitplaats, gewoon peesbeschermertje om, slang erin steken en kraan opendraaien en 'm zo laten staan, ideaal

Heheh
Helaas heb ik de mogelijkheid om maar 1x per dag te kunnen gaan naar stal
Ook hebben we geen vriezer op stal
Dus koelen en terwijl stappen en dan op stal,is dat voldoende dan?Of eerst koelen en dan stappen?
Paddock en bandages ga ik niet meer toelaten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:18

Even nadenken. Door stappen worden de pezen warm (dat voert ook weer afvalstoffen af). Voor doorbloeding en afvoer van afvalstoffen zou ik kiezen voor koelen na het stappen of tijdens het stappen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:28

Apple, denk ik ook eens aan "wisselbaden"

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 14:29

Apple schreef:
Even nadenken. Door stappen worden de pezen warm (dat voert ook weer afvalstoffen af). Voor doorbloeding en afvoer van afvalstoffen zou ik kiezen voor koelen na het stappen of tijdens het stappen.

Hm ja,je heb gelijk Had zover niet nagedacht

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:22

Mijn paard had aan haar achterbeen een blessure een poosje terug. Ik heb toen na het afstappen het been afgespoten en daarna coolgel erop gedaan (zonder bandage). Ik doe ook wel eens alleen coolgel erop na het stappen. Het gaat nu weer helemaal goed!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:36

waarom in godsnaam bandages op op stal ? lijkt me nogal onzinnig.......
gebruik gewoon coolpacks, daar zijn manon2 en ik nu ook druk mee in de weer bij maddox, werkt super !!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 17:55

IngridM schreef:
waarom in godsnaam bandages op op stal ? lijkt me nogal onzinnig.......
gebruik gewoon coolpacks, daar zijn manon2 en ik nu ook druk mee in de weer bij maddox, werkt super !!

Tja tja,de staleigenaar zei dat,eerst geloofde ik er zelf in maar na een aantal dagen ben ik gaan nadenken
Trouwens,bekijk eens vanuit het oogpunt van de eigenaar
Keus tussen:

1)Een 15jarige met 2,5 jaar ervaring
2)Een +45 jarige die met paarden opgegroeid is

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:02

En veel staleigenaren hebben ook nogal de neiging hun idee erg stellig te brengen

Je moet dan als eigenaar sterk in je schoenen staan om je eigen plan door te drijven.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 19:13

Apple schreef:
En veel staleigenaren hebben ook nogal de neiging hun idee erg stellig te brengen

Je moet dan als eigenaar sterk in je schoenen staan om je eigen plan door te drijven.

Tja,en als je een eigenaar hebt die alles maar aanneemt en gelooft

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:54

Bandageren heeft weinig nut, het enige dat het doet is de benen extra warm houden, dit kan juist een negatief effect te weeg brengen als drukplekken en vochtophoping.
Als je paard vervelend is met afspuiten, begin dan eens met afsponzen en bouw dit langzaam op naar afspuiten. Waarschijnlijk is het geluid vreemd voor je paard. Een tik verkopen heeft ook geen zin. Negeren is het beste.

Succes met het herstel van je paard.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:36

Of bandages nut hebben of niet daar zijn de meningen verschillend over, mijns inziens lost het niets op. Maar je moet ze ZEKER NIET NAT MAKEN......... Als ze namelijk opdrogen gaan ze strakken zitten waardoor je 1. de doorbloeding vermindert en 2. drukplekken kan veroorzaken. Wisselbaden is een goed idee, het verhoogt de doorbloeding en dus de afvoer van afvalstoffen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:41

Vlimmen schreef:
Of bandages nut hebben of niet daar zijn de meningen verschillend over, mijns inziens lost het niets op. Maar je moet ze ZEKER NIET NAT MAKEN......... Als ze namelijk opdrogen gaan ze strakken zitten waardoor je 1. de doorbloeding vermindert en 2. drukplekken kan veroorzaken. Wisselbaden is een goed idee, het verhoogt de doorbloeding en dus de afvoer van afvalstoffen.

Wisselbaden ken ik niet precies.
We zijn nu overgestapt op koelen en heel veel stappen.