Hallo
Onze shetlander heeft al een maand of 2 regelmatig diarree. In het begin dachten we dat het misschien lag aan het kuilhooi. Dan hebben we haar droog hooi gaan voeren en was het enkele dagen terug goed. Daarna terug regelmatig platte mest. Op een zondag had ze ook krampen en heb ik de DA erbij gehaald. Spijtig genoeg niet mijn eigen DA, want die was niet thuis. De DA van wacht dan maar. Hij zei dat ze krampen had van de dunne ontlasting, maar dat wist ik zelf natuurlijk ook ! Enfin, hij raadde aan om eiwitarm grofstengelig hooi te halen. Zo gezegd zo gedaan. En het hielp, maar maar voor een 4-tal dagen had ze echt goede mest. Daarna terug platter totdat het weer diarree werd. Toen was ik het beu en heb ik onze eigen DA gebeld. Hij heeft een mestonderzoek gedaan op parasieten en dat was negatief. Hij heeft ook een bloedonderzoek gedaan en toen bleek dat de waarde die de mogelijkheid op bloedwormen aangeeft, lichtjes verhoogd was. Dus ik haar vorige week vrijdag laten behandelen tegen bloedwormen. Maar het is nog steeds niet beter en als het aan de bloedwormen zou liggen had het volgens de DA na een week toch weg moeten zijn. De DA had ook gezegd dat de waarde maar heel lichtjes verhoogd was, dus ik had er al niet veel hoop op dat dat de oorzaak zou zijn. Sommige dagen geeft ze enkele hopen goede mest en daarna weer helemaal plat. Nu weet ik ook niet meer waar het aan ligt, alhoewel : ik vroeg mij af of het aan eikels kan liggen. In haar uitloop staan 3 eiken en de eikels die eraf vallen eten ze op. Ik heb dat ook aan mijn DA gevraagd en die zei dat eikels eten geen kwaad kan, tenzij ze er echt heel veel van eten. Ik heb woensdag het stuk met de eiken afgezet zodat ze er niet meer bij kan, maar tot vandaag is het nog niet beter, maar dat is misschien ook wat vlug. Het zou misschien wel verklaren waarom ze soms betere mest heeft. Misschien is dat dan omdat er minder eikels gevallen zijn. Stel dat het aan de eikels ligt, hoe lang zou het dan duren voordat ze terug normale mest geeft ? Heeft iemand van u al een paard/pony gehad die ook diarree kreeg van eikels ?
Voor de rest heeft ze wel wat minder energie, wat mij logisch lijkt als je regelmatig diarree hebt. Maar ze is zeker niet vermagerd of zo. De andere bloedwaarden waren ook allemaal goed en in mei is de tandarts nog langs geweest.