kunnen eikels oorzaak van langdurig wisselende diarree zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abc

kunnen eikels oorzaak van langdurig wisselende diarree zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 11:06

Hallo

Onze shetlander heeft al een maand of 2 regelmatig diarree. In het begin dachten we dat het misschien lag aan het kuilhooi. Dan hebben we haar droog hooi gaan voeren en was het enkele dagen terug goed. Daarna terug regelmatig platte mest. Op een zondag had ze ook krampen en heb ik de DA erbij gehaald. Spijtig genoeg niet mijn eigen DA, want die was niet thuis. De DA van wacht dan maar. Hij zei dat ze krampen had van de dunne ontlasting, maar dat wist ik zelf natuurlijk ook ! Enfin, hij raadde aan om eiwitarm grofstengelig hooi te halen. Zo gezegd zo gedaan. En het hielp, maar maar voor een 4-tal dagen had ze echt goede mest. Daarna terug platter totdat het weer diarree werd. Toen was ik het beu en heb ik onze eigen DA gebeld. Hij heeft een mestonderzoek gedaan op parasieten en dat was negatief. Hij heeft ook een bloedonderzoek gedaan en toen bleek dat de waarde die de mogelijkheid op bloedwormen aangeeft, lichtjes verhoogd was. Dus ik haar vorige week vrijdag laten behandelen tegen bloedwormen. Maar het is nog steeds niet beter en als het aan de bloedwormen zou liggen had het volgens de DA na een week toch weg moeten zijn. De DA had ook gezegd dat de waarde maar heel lichtjes verhoogd was, dus ik had er al niet veel hoop op dat dat de oorzaak zou zijn. Sommige dagen geeft ze enkele hopen goede mest en daarna weer helemaal plat. Nu weet ik ook niet meer waar het aan ligt, alhoewel : ik vroeg mij af of het aan eikels kan liggen. In haar uitloop staan 3 eiken en de eikels die eraf vallen eten ze op. Ik heb dat ook aan mijn DA gevraagd en die zei dat eikels eten geen kwaad kan, tenzij ze er echt heel veel van eten. Ik heb woensdag het stuk met de eiken afgezet zodat ze er niet meer bij kan, maar tot vandaag is het nog niet beter, maar dat is misschien ook wat vlug. Het zou misschien wel verklaren waarom ze soms betere mest heeft. Misschien is dat dan omdat er minder eikels gevallen zijn. Stel dat het aan de eikels ligt, hoe lang zou het dan duren voordat ze terug normale mest geeft ? Heeft iemand van u al een paard/pony gehad die ook diarree kreeg van eikels ?
Voor de rest heeft ze wel wat minder energie, wat mij logisch lijkt als je regelmatig diarree hebt. Maar ze is zeker niet vermagerd of zo. De andere bloedwaarden waren ook allemaal goed en in mei is de tandarts nog langs geweest.

Kitty1

Re: kunnen eikels oorzaak van langdurig wisselende diarree z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:03

Mijn paard at vorig jaar in het begin van het seizoen de nog groene eikels op. Binnen enkele dagen had ze een eikelvergiftiging, ze had hele dikke benen en zakte hier ook steeds doorheen! Maar dit waren dus groene eikels, de oude bruine eikels schijnen minder kwaad te kunnen. Maar in grote hoeveelheden zijn misschien toch nog giftig. Waarom laat je de mest niet op kweek zetten? Misschien komt daar nog wat uit. Ik wens je succes met je paardje.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:25

mijn verzorgpony heeft ook veel last van diaree, de eigenaresse dacht inderdaad dat het door de eikels kwam. maar ze staan er al een aantal jaar en het gaat telkens vanzelf weer over. ik weet natuurlijk niet of dat hetzelfde is bij jou paard.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:14

Misschien heb je hier iets aan:

In eikels, blad en schors van de eik zit een looizuur.
De giftigheid is gering. Alleen grote hoeveelheden eikels, blad of schors zijn schadelijk voor paarden.
Eerste verschijnselen van vergiftiging is het weigeren van voedsel en water. Last van darmverstoppingen kan het gevolg zijn. In een later stadium wordt de pols zwak en kost het ademhalen moeite. De slijmvliezen worden bleek en er kan een waterige afscheiding uit de neus, de mond en de ogen komen. De paarden gaan veel urineren. De urine is donker gekleurd.

Isbn 9062553583, Groene Reeks.

Frederic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 07:47

Eikelvergiftiging komt redelijk vaak voor. Eikels en eikebladeren zijn inderdaad giftig voor paarden, en dan vooral als ze nog onrijp zijn. Als je 4 dagen lang een kwart emmer eikels aan een paard zou voeren, zul je symptomen zien.
Eikels bevatten de stof tannine, die voor een aantasting van het spijsverteringsstelsel zorgt (niet meer eten, vermageren, obstipatie en later zelfs bloederige diarree) en die rode bloedcellen in het bloed kapot maakt.
Je moet er dus vooral voor zorgen dat je paard zo weinig mogelijk eikels kan opeten, en dat er genoeg ander eten voorhanden is (gras, hooi, graskuil...). Door de irritatie van het spijsverteringsstelsel kan het zijn dat je paard minder goed gaat eten.
Alle eikels dus verwijderen, op een goede weide zetten, hooi bijgeven en misschien eens extra ontwormen.
Het kan wel een tijdje duren eer je paard van z'n diarree af is, aangezien het spijsverteringsstelsel weer tijd moet krijgen om weer 'gezond' te worden. Na een maand zou het toch wel over moeten zijn!

diddi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:50

hoi het kan heel goed aan de eikels liggen ik had vorig jaar twee paarden ernstig ziek door de eikels ook door bruine eikels,ze aten weinig waren heel erg sloom en hadden ook diarree,mijn dierenarts zei dat hij elk jaar wel een paard onder behandeling had die dit niet overleefde,dus het kan wel zeer gevaarlijk zijn als ze er te veel van eten,ik heb mijn paarden nu ergens anders staan en als de eikels van de bomen zijn komen ze weer lekker terug

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:39

Ik weet uit ervaring dat er iedere dag erg veel van een boom kan vallen! In mijn geval waren het geen eikels die van de boom vielen, maar pruimen. Mijn pony at zich helemaal vol met pruimen en liet daardoor ook haar eten staan. Volgens mijn dierenarts kunnen paarden in ieder geval koliekerig worden als ze ineens iets heel anders eten dan hun normale dieet en dan ook nog in een behoorlijke hoeveelheid. De eerste dag dat ik mijn wei heb afgezet kon ik al 2,5 emmer met pruimen rapen en in totaal is er voor 3 volle kruiwagens van de bomen gevallen. Ik denk dat een flinke eik ook erg veel eikels verliest. De hoeveelheid samen met de giftige stoffen kunnen denk ik wel voor diarree zorgen. Dus afzetten en rapen maar!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 07:01

Dank u voor jullie reacties. Blijkbaar krijgen toch meer paarden diarree van eikels te eten. Onze andere pony eet ze ook, maar die heeft er blijkbaar geen last van. Nu had ik woensdag het stuk met de eiken afgezet, zodat ze er niet meer bij kunnen. Zaterdag was haar mest beter, dus ik hoopte dat dat kwam doordat ze geen eikels meer kan eten. Maar gisteren was haar mest weer terug heel plat. Ik begrijp er niks meer van. Ze krijgt elke dag hetzelfde voer en toch is haar mest de ene dag beter dan de andere. Of ze te veel drinkt, dat kan ik eigenlijk niet controleren. Ze heeft een automatische drinkenbak, maar als ik die zou afsluiten kan ze nog altijd buiten uit de plassen gaan drinken. Trouwens, we hebben haar nu van eind februari en tot eind augustus heeft ze nooit problemen gehad. Er zou dan toch een reden moeten zijn ? Ik word er onderhand gek van. Ik kan natuurlijk weer de DA erbij halen, maar hij zei vorige keer al dat hij buiten dat beetje bloedwormen niks afwijkends vond. Zou het kunnen dat ze nu nog steeds last heeft van die eikels terwijl ze er al sinds vorige week woensdag geen meer kan eten ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:21

je kunt proberen om een tijdje wat karnemelk door het voer te doen.
elke dag een bekertje vol er overheen, bevat namelijk goede bacterien voor de maag.
misschien helpt het...