moeilijk mesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Digibeet

moeilijk mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 19:49

Heb het topic over diarree gevolgd, maar ik heb juist een ander probleem met m'n paard. Ik heb een achtjarige merrie die slecht van haar mest afkan. Als ze moet mesten, heeft ze pijn, alsof ze het gewoon niet kwijt kan. Ze moet heel hard persen en wil dan haast niet lopen, soms mest ze wel drie of vier keer achter elkaar en als ze het maar eenmaal kwijt is dan gaat het een stuk beter. Haar humeur is afhankelijk van of ze haar mest kwijt kan of niet. Wat moet ik met haar? Uitgebreid onderzoek DA heeft niets opgeleverd!

Jadee

Re: moeilijk mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:18

RaaR zeg.. Als de dierenarts het niet weet kan ik het denk ik ooik niet weten.. Anders zou ik denken aan zemelen of lijnzaad dat is geloof ik goed voor de darmen enzo.

Digibeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:35

Hebben we al geprobeerd, maar daar werd de mest alleen maar dikker van, met gevolg dat ze nog harder moest persen om het eruit te krijgen. Is overigens een probleem waarmee ik haar vorig jaar gekocht heb!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:44

Een kennis van mij gaf zonnebloemolie en daar werd de mest gladder en dunner van. Er kwam echt zo'n olie filmlaag om de ontlasting.
Succes.
Niet te veel geven anders raken de darmen en maag van streek en gaan ze aan de diaree en krijgen buikpijn.
Gewoon een kleine hoeveelheid door het voer.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:48

Ja, manegepaarden bij ons die daar ook snel last van hebben krijgen 's ochtends ook altijd zonnebloemolie door het voer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:54

Krijgt ze wel voldoende water?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:57

Krijgt ze voldoende ruwvoer?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:00

Krijgt ze regelmatig ruwvoer? Staat ze op stro?

Digibeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 21:26

Ze krijgt kuilgras uit een natuurgbied, voldoende structuur, ze heeft een drinkbak in haar stal, dus ze kan drinken wanneer ze wil, toen ze pas kwam deed ze dat heel erg tijdens het eten; een hap en een slok, een hap en een slok, net alsof ze de mest zelf al dunner wilde maken, maar ook al is de mest dus, gaat het nog moeizaam. Soms denk ik wel eens dat ze bijvoorbeeld in haar laatste stukje darm een onsteking heeft gehad en dat dit is gaan verkleven zodat de mest moeilijker kan passeren. Opperde dit bij een Da maar hij keek me net aan alsof ik gek was!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:39

Een ontsteking had wel uit dat mestonderzoek moeten komen, lijkt mij. Zorg igg dat de drinkbak altijd goed schoon is en goed werkt. Voldoende en het liefst onbeperkt ruwvoer én voldoende beweging. Misschien ook zemelen idd en wat stro.

Digibeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 22:09

Ze staat op stro, maar de zemelen hadden bij haar een stoppende werking en doordat de mest dikker werd kon ze er moeilijker vanaf komen. Het is echt een superfijn paard, maar dit is gewoon vervelend omdat je bijvoorbeeld tijdens een proef kunt voelen dat ze moet en dan wil ze eigenlijk stil gaan staan en kan ik haar met moeite voorwaarts houden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:56

ik denk dat je paard te weinig speeksel aanmaakt

dat probleem heb ik namelijk zelf ook, tijdens mijn eten moet ik ook steeds erbij gaan drinken.
drink ik te weinig, of eet ik eten met een laag vochtgehalte dan heb ik ook geen succes op de wc

probeer eens tijdelijk haar hooi nat te maken en haar brok ook in water te wellen en kijk of dit verbetering geeft,
ook het geven van wortels, en appels( tot ongeveer 1 kilo per dag) kan verbetering geven vanwege het hoge vochtgehalte wat erin zit...
niet appels en wortels in 1x gaan geven,maar verspreid over de hele dag...

zet ook tijdelijk eens een emmer water neer zodat je kunt kijken of ze inderdaad wel genoeg drinkt...

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:44

Ik ga ook voor de olie en wat ellepel zegt klinkt ook goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:59

erg natte zemelen met een lepel olie erdoor? (droog werkt verstoppend, nat laxerend, misschien nog wat te droog geweest?)