Ik ben dus geweest en hij heeft inderdaad HKO3, maar niet met gaten e.d. in het straalbeen, maar een extra laagje op het straalbeen wat er niet hoort. De doorbloeding is ook nog goed. Hij heeft gelijk speciaal beslag gekregen en dan zou hij over een tijdje weer normaal moeten lopen en misschien zelfs weer zodanig dat ik er weer wedstrijden mee kan rijden, maar dat hangt af van hoe hij op de ijzers gaat reageren. Ook had hij lichte artrose in zijn kogel, maar dat is niet hinderlijk. Ik dacht echt toen hij HKO fase 3 zei, dat het einde paard of in ieder geval sport was, maar de smid, Van Nassau, vroeg zich af waar ik me druk om maakte. "Er is niets mis met jouw paard". "Ja, HKO fase 3, maar dat heeft niks te betekenen, als je zijn voeten maar goed bijhoudt". Dat vond ik wel apart. Hij staat nu op een balkijzer zonder lip aan de voorkant en met een schuine onderkant bij de teen, zodat hij beter kan afrollen en misschien mag hij volgende keer alweer op gewoon beslag. Mijn paard heeft aardige platvoeten en ik roep al 2,5 jaar dat die tenen korter moeten, maar mijn smeden zeiden dat dat niet kon. Van Nassau haalt gewoon in 1 keer 2 centimeter van de teen af en mijn paard heeft ineens normale hoeven! Ook hele goede vond Van Nassau. Alleen de achterkant moet wat rechter naar beneden gaan groeien, zodat de achterkant ook wat steiler wordt. Daarom is het balkje onder het ijzer gezet, zodat de achterkant van zijn straal e.d. rust krijgt om naar beneden te groeien ipv naar voren. Het is dus even afwachten, maar niet zo hopeloos als ik dacht!