Veel gapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Veel gapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:13

Mijn shetlandmerrie, 3,5 jaar oud, 1.01m hoog, gaapt ontzettend veel te laatste tijd. Ze doet niks qua werk, alleen wat wandelen en staat voor de rest de hele dag buiten. S'avonds gaat ze op stal. Ze krijgt pavo liga bijgevoerd ivm vitamine en als haar vacht beter is krijgt ze weer haar gewone subli ponybrok.
Waar kan het aanliggen dat ze zoveel gaapt? Zou het gewoon vermoeidheid zijn ,ontspanning, spanning? of wat anders?

Pardoesje

Re: Veel gapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:19

Gaapt ze op stal en in de wei, of als je iets met haar doet? Ik denk dat het gewoon ontspanning is. Als ze gaapt terwijl je met haar bezig bent, kan het ook zijn dat er een kwartje valt en dat ze een oefening/iets ineens begrijpt. Maar ik denk voornamelijk ontspanning.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:22

of luiheid? als ik een zondag thuis rondhang ben ik ook altijd moe en veel gapen, terwijl als ik de hele dag drukdruk ben juist niet

Pardoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:31

Haha, maar paarden zijn wel iets anders dan mensen... of gaap jij ook als je iets begrijpt hihi

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:41

neej, ze gaapt niet bij een bepaald iets. Ze gaapt bij verschillende dingen. Wel vaker als we gaan voeren en ze staat voor het hek te wachten.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:39

mijn paard gaapt ook wel eens, vaak doet hij dat na het rijden als hij zijn bit uit heeft dan begint ie echt te gapen, en niet zo klein beetje ook.
trouwens de laatste week heeft ie t niet zo vaak meer gedaan

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:49

veel gapen wijst meestal op maagproblemen. Probeer eens een tijdje ander voer, of alleen hooi.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:09

Heb ook gehoord dat het idd vaak met maagproblemen te maken heeft. Je zou evt. eens iets homeopatisch bij kunnen geven: maagcomposituum van de groene os bijv. Daar heb ik goede ervaring mee.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:25

Kyona, nu jij dit zegt bedenk ik me dat ze het pas is gaan doen toen ik haar op Pavo Liga zette ipv de ponybrok die ze altijd kreeg..
Zou dus kunnen dat ze hier helemaal niet fijn op reageerd?

Ik ga eens proberen met alleen een beetje muesli en hooi, kijken of het dan minder word.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:25

Jaah inderdaad zoals hierboven al genoemd wordt kan het wijzen op maagproblemen.
Anijszaad zou je ook eens kunnen voeren erbij.

En misschien een andere soort brok aanschaffen...

Krijgt ze wel genoeg ruwvoer?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 21:26

ja, ruwvoer krijgt ze genoeg. ik denk dat het aan de brok ligt, dat heb ik laatst veranderd.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:27

Ik moet sochtends in de bus wel 1000x gapen echt irritant.
Gewoon verveling isset by my

Frederic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:07

Gapen bij een paard heeft niets te maken met verveling of ontspanning!
Zoals Heleenxx al zei heeft je paard hoogstwaarschijnlijk maagproblemen. Dit kan ofwel een zure maaginhoud zijn, of maagzweren, ofwel een infectie met horzels. Horzels zijn vliegen die eitjes leggen op de onderbenen van paarden, die likken de eitjes dan op en zo komen ze in de maag van het paard terecht. Daar komen ze uit en de larven gaan zich dan vastbijten in het slijmvlies van de maag. Bij een autopsie van een paard zien we heel regelmatig grote trossen larven zitten op de binnenkant van de maag.
Hetgeen je tegen die larven kan doen is ten eerste je paard eens extra ontwormen en ten tweede zorgen dat er geen eitjes aan z'n onderbenen kleven. Die eitjes kan je met het blote oog heel goed zien: het zijn echt witte bolletjes.
Heeft je paard maagzweren dan kan je de diagnose enkel stellen dmv een endoscopie van de maag. Er bestaat heel goede medicatie tegen.

Begin eerst al eens met je paard gewoon hooi te geven (even geen krachtvoer of ander snoep meer, want dat zorgt voor een zure maaginhoud) en normaal zal je het verschil wel snel merken.

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:48

ik heb nog een hele leuke aanvulling:

paarden gapen namelijk vaak op tijdstippen als er iets gebeurt waarvan ze het gevolg niet weten, het is dan een uitdrukking van de emotie: "ik zie je,maar weet niet wat we gaan doen"

bijvoorbeeld als je paard je ziet lopen met het zadel, of tijdens het voeren.

zo werkte ik op een stal en tegen de tijd dat ik ging voeren stonden er zo'n 6 paarden tegelijk te gapen...
of als er vreemde mensen kwamen op een stal met handelspaarden, stond zo'n beetje alles te gapen..

waarom?
ze zagen die mensen, maar wisten niet wat er gebeuren ging, zouden ze rijden? poetsen ,wat anders?..

maagproblemen kan, maar kun je vrij snel oplossen met het geven wat voldoende hooi, met het kauwen van hooi maakt een paard speeksel ana, en dat speeksle neutraliseerd het maagzuur....

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:43

Hmm, Klaartje gaapt tijdens het poesten altijd. Terwijl ze toch echt weet dat we gaan rijden ofzo. Hoeft er dus niet meteen mee te maken.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:52

'k Heb eens ergens gelezen dat jonge paarden een 'gaapperiode' hebben. Weet niet of het waar is. Misschien kan je de veearts eens raadplegen. Maar kan je buiten wandelen geen grondwerk doen? Of schriktrainingen? Misschien vind ze het maar saai, heel de dag in de weide, staat ze bij andere paarden?

x

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:00

ik heb wellis gehoord dat een paard gaapt als hij/zij gestrest is maar ik zou niet weten of het waar is

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:24

het is nu een stuk minder maar vorig jaar liep na 1 uur rijden op de buitenrit, mijn appie echt met de mond wijd open gespert.
[en dit waren rustige ritjes]

en niet 1 x nee, wel 20 x.

en met poetsen,eigenlijk met alles.

wij denken dat het kwam van vermoeidheid, ze was drachtig en erg zwaar en het was een warme zomer.

de eerst paar weken na de bevalling gaapte ze ook nog ,maar nu eigenlijk sporadisch nog.

ze is nu weer helemaal fit,ze voelt zich weer super.
het voer is nog steeds hetzelfde ,dus dat zal het niet geweest zijn.

mensen om me heen hadden ook veel verklaringen,maar gelukkig doet ze het amper meer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:27

Citaat:
Maar kan je buiten wandelen geen grondwerk doen?

dan heb ik een leuke verrassing: dan gaat ie nog veel meer gapen!

Sinds een stalgenote en ik met level 1 Parelli begonnen zijn met onze paarden zijn ze ontzettend veel gaan gapen, volgens de theorie van Parelli vloeit de adrenaline eruit en worden de paarden ontspannen... volgens de theorie die ik hier gelezen heb, zouden onze paarden acuut maagklachten hebben gekregen van het grondwerk

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:01

Gapen is ook een teken van ontlading.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 12:54

ik ben erachter dat het hoogst waarschijnlijk aan haar voeding lag.
Ze krijgt nu andere brokjes en ik merk dat ze tot nu geen een keer heeft gegaapt zonder reden.

Laatst wel toen ze languit in haar stal had gelegen en het vlas tot achter haar oren zat