mijn tinker heeft zijn hoefbeen gebroken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia64

mijn tinker heeft zijn hoefbeen gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 12:52

Hallo, ik heb een tinker die in februari zijn hoefbeen gebroken heeft...na erg veel onderzoekingen en misverstanden zijn we er nu pas achter gekomen dat het om een hoefbeen breuk gaat.
De breuk is nu genezen maar verkeerd genezen met als resultaat dat er allemaal verkalkingen om de breuk zitten.
Hij loopt nog steeds kreupel,de ene dag meer als de andere dag.
Maar er mag niet meer op worden gereden,wel mag hij in de wei staan met zijn vriendjes(gelukkig)
Nou is mijn vraag of er hier mensen zijn die wat ervaringen hebben met deze blessure..ik weet dat het nooit meer goed komt..maar misschien zijn er hier wat tips wat ik wat aan heb!
alvast bedankt
groetjes lydia en boy

roosa

Re: mijn tinker heeft zijn hoefbeen gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:24

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:34

Balen zeg dat jouw paardje dit heeft!
Ik ken iemand en haar paard heeft het ook gehad!
Ze heeft speciaal beslag eronder gehad en ze kan er nu weer op rijden.
Het is natuurlijk wel nadelig dat het bot alweer geheeld is, en het verschilt natuurljk per paard.
Maar ze wil je er vast wel meer over vertellen!
Maar dan moet je haar ff mailen. Mail me anders dan stuur ik je haar email adres!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:38

Ik heb hier gelukkig geen ervaring in. Wil je er wel sterkte mee wensen want dat is absoluut niet leuk wat jullie overkomen is.
Balen dat het zo'n tijd heeft geduurd voor jullie er achter zijn gekomen
Heb je ook een idee wanneer dit gekomen is of hoe het ontstaan is?

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:11

Het ongeluk is in februari gebeurd doordat hij in zijn stal ruzie had met z,n buurman..hij is gaan stijgeren waardoor zijn rechter been over het tussenhek is blijven hangen. Zijn hoef er achter blijven hangen,zeg maar.
Het hek is half hoog,zodat ze wel aan elkaar kunnen snuffelen.
Het heeft zolang geduurd tot dat we een diagnose hebben omdat er steeds maar foto,s gemaakt werden van zijn pezen,dus niet laag genoeg.
We hebben maanden gelopen met hem op de verharde weg wat dus helemaal niet goed is geweest achteraf.
lydia en boy

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:12

roosa..bedankt voor die site!!!!!!!!!!

gr lydia en boy

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:21

Jeetje Lydia. wat k*t voor je en voor je mannetje.
Ik hoop voor je dat er toch een oplossing is voor hem.
Sterkte

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 17:17

Dank je Mariel.....t,is inderdaad k*t
Heb het gisteren pas gehoord dus moet nog het even laten bezinken.
gr lydia

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:21

jeetje wat erg
hopelijk komt het weer goed
sterkte voor je kanjer

groetjes petroes

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:35

wat een ramp zeg en knap balen dat ze niet gelijk goede foto's gemaakt hebben, wel top dat hij lekker bij je blijft en je gewoon van hem blijft genieten.
kan je helaas niets over de aandoening vertellen omdat ik er (gelukkig) geen ervaring mee heb.

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:14

Helaas ken ik de diagnoze.
Het paard van mijn vriendin was met zijn voorhoef tussen de spijlen van zijn stal gekomen,de dierenarts kon in eerste instantie niets vinden.
Na twee dagen ook foto's van de hoef gemaakt en die was dus gebroken.
Zij heeft er voor gekozen om haar paardje in te laten slapen.
Hij kon met een hele kleine kans weer zo goed worden dat hij zonder pijn in de wei kon lopen maar zou ook nooit meer bereden kunnen worden.
Het is dus zo'n beetje hetzelfde verhaal als van jou.

Vind het wel heel knap van je dat je hem wel een kans geeft en het eerst gaat proberen.Hoelang of dat hij nog kan genieten van zijn paard zijn is een vraag maar als hij te veel pijn krijgt zal je dat vanzelf zien.
Hij zal het vast wel laten merken.
Als hij al een half jaar met deze pijn heeft gelopen is het een echte bikkel die nog lang geen zin heeft om er mee op te houden.

Geniet nog van hem en ik hoop dat je iets vind om het makkelijker te maken.

Groetjes van Gerda

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:03

welkom hier! eerst wil ik ff zeggen dat ik boy een ontzettende leuke tinker vindt!!
wel ontzettend balen dat het beentje gebroken is. ik vraag me ook af of speciaal beslag de groei van verkalking kan stopzetten etc.
maar gelukkig heb je hem nog en het had dus ook anders kunnen lopen zie ik.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:20

Bedankt voor je uitleg over hoe het gekomen is. Echt een akelige gebeurtenis. Wel super dat hij bij je mag blijven

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:13

Jee wat erg zeg! Sterkte er mee! Hopelijk is er nog wat voor hem te doen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:49

beste

ik heb dit voorgehad met mijn haflinger.

Hij heeft zijn been meerdere malen tegen de muur van zijn stal geschopt en is uiteindelijk gebroken geweest. Dit is nu acht maanden geleden en het resultaat is heel gunstig. Hij is bijna volledig herstelt daarmee wil ik zeggen dat ik er terug rekreatief mee kan gaan rijden, zowel aangespannen als lange afstanden op aardewegen. Op verharde wegen bouw ik het heel langszaam op en zeker in de koets omdat het zijn linkerachterbeen is en in de koets zijn achterhand optimaal gebruikt zijn de slagen enorm belastend dus daar wacht ik mee. Maar ik wil maar zeggen dat wanneer uw paard de juiste behandeling krijgt het zeker wel goed komt als het gewricht niet werd geraakt wat in jouw geval wel zo is. Artroze is niet te genezen je kan er alleen wat voorlopig aan doen en op rijden met pijn stillers en cortisone en verder als grasmachine op de weide.
Ik ben heel erg blij dat het bij mij is goed gekomen, maar aan zware dressuur hoef ik nu niet te denken maar mss later nog wel. Hij is nog steeds gevoelig op dit been dit weet ik als ik dressuur rij hij springt regelmatig aan in verkeerde galop of zit soms in kruisgalop en dit had hij vroeger nooit. Afwachten hoe dit afloopt.
Hadden ze mij ooit verteld op de dierenkliniek dat hij artroze zou krijgen op het gewricht dan zou ik met hem niet meer kunnen rijden maar ik zou hem ook nooit weg doen. Hij is mijn vriend en ik vind niet dat als je een paard hebt die jaren dienst heeft bewezen en een band hebt dat je deze kunt beeidigen als ge zelf geen plezier meer kunt hebben.
Hij blijft eeuwig bij mij. Punt.
Wij hebben ons tijdens de revalidatie toen ik niet met hem mocht rijden hebben wij aan vrijheids dressuur gedaan allerlei truukjes geleerd en die komen nu van pas nu we terug aan de slag kunnen. Uw tijd en de tijd van uw paard verdrijf je zo al die maanden die je zogezegd niets kunt doen kan je met dit vullen en is nog plezant ook.

Verder sterkte ik hoop dat je nog iets kan doen met je pâardje.

mvg elsie

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 18:33

dank je elise voor je reactie...ik ga me nu eerst inderdaad verdiepen in vrijheids dresuur mits hij dit aankan.
Zijn breuk zit in zijn rechter voorbeen en is op 3 plaatsen gebroken dus ook nog een gecompliseerde breuk die verkeerd is genezen.
groetjes lydia en boy

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:29

Ik verplaats je topic even van TI naar Medisch, dit probleem is niet rastypisch en waarschijnlijk krijg je bij Medisch meer reacties van mensen die deze blessure kennen

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 16:37

oke, fijn bedankt..hoop inderdaad dat ik dan meer reacties krijg!
gr lydia en boy

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:19

Wat vervelend dat dit je overkomen is. Mijn merrie heeft ooit haar kootbeen verbrijzeld gehad. Maanden in het gips gestaan en ze heeft nu een leven als fokmerrie.
Maar aan een gebroken hoefbeen is niet veel te doen, aangezien de hoef al als een soort gips gewerkt heeft. Waarschijnlijk heeft jouw paard wel zijn (stal)rust misgelopen. Wat mischien een kleine oorzaak is van het verkeerd genezen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:01

Heey Lydia ik heb het gevonden..haha , even een antwoordje op het vorige berichtje...Boy kan niet op stal staan helaas, hij ramt continu met zijn (zere) voorbeen tegen de staldeur en donderjaagt in zijn stal...dit stond zowiezo ook zijn peesblessure in de weg, en dat wasde reden dat hij de wei op moest(klein stukje wei), daar was hij een stuk rustiger dan in zijn stal...hij heeft aleen 4 weken stalrust gehad omdat hij absoluut niet kon lopen, nadat dat weer opknapte begon hij alweer te donderen...en te slaan met zijn zere voorbeen tegen de deur...sommige paarden staan hun eigen genezing in de weg.. Maar ja...wat had er moeten gebeuren he...de voet fixeren in een 6 lippig hoefijzer en een half jaar stalrust..tja natuurlijk het proberen waard geweest...maar de breuk was zo gecompliceerd he Lyd...hij had ook al zijn pees en spieraanhechtingen kapot getrokken...in een woord verschrikkelijk allemaal...dat is allemaal als een rommeltje om de breuk genezen..helemaal verhard en litteken/bindweefsel gewoorden..maar al die maanden onzekerheid...dat is zo erg...iedere keer weer die hoop..dat het beter lijkt te worden..soms zie je bijna niets meer aan hem en dan ineens staat hij weer kreupel te zijn....gelukkig staat hij nu weer bij zijn vriendejes in de wei...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:26

Een kennis van mij heeft het ook gehad met haar paard.
Hij steigerde, kwam weer op de grond en ging gelijk op 3 benen staan.
Een paar uur erna foto's laten maken, bleek het hoefbeen zodanig gecompliceerd gebroken dat ze op advies van de dierenkliniek het paard heeft laten inslapen.

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:52

in laten slapen is nu niet aan de order!
hij heeft zo,n 8 maanden alleen gestaan omdat wij dachten dat dat voor z,n eigen best wil was...maar je zag hem daar weg pieteren,hij miste echt zijn vrienden..het is n.l een vreselijk sociaal paard wat behoefte heeft aan mensen en andere paarden.
nu we weten dat zijn hoefbeen gebroken is geweest en wel genezen is maar verkeerd genezen,mag hij weer bij zijn vrienden.
ik hoop dat hij dit aankan,dat hij zelf voelt hoever hij kan gaan met donderjagen.
dit is wat we hem kunnen geven en waar hij behoefte aan heeft!
toch ga ik wel verder met hem,maar dan in een andere richting..b.v clickertraining of iets met vrijheidsdressuur.
boy is een paardje wat erg graag voor je werken wil en erg leergierig.
dus dat gaan we dan maar proberen!!
als er hier mensen zijn die daarin nog wat tips hebben hou ik me graag aanbevolen...dus kom maar op met alle tips!!!
want dit is weer nieuw voor mij!
groetjes lydia en boy

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 12:52

welkom hier! eerst wil ik ff zeggen dat ik boy een ontzettende leuke tinker vindt!!

dank je pelle...vind ik zelf ook.
die van jou mag er ook wel wezen...ook een driekleur...gaat mijn voorkeur ook naar uit.
gr lydia en boy

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:11

Kijk voor vrijheidsdressuur eens in oude amazones, er heeft nu 2 keer een artikel over in gestaan. Ik geloof dat het 1e artikel in de 1e of 2e uitgave staat.

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:09

dank je voor de tip,angela! ga ik zeker doen!

gr lydia en boy