Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Vlimmen schreef:Tootredend en franse stand is niet hetzelfde, bij de franse stand staan de hoeven naar buiten gedraaid; als een paard toontrederig is staan de hoeven naar binnen gedraaid.......
.

Vlimmen schreef:Tootredend en franse stand is niet hetzelfde, bij de franse stand staan de hoeven naar buiten gedraaid; als een paard toontrederig is staan de hoeven naar binnen gedraaid.......
Owh dan heb ik me vergist. Maar dan staat hij iniedergeval toontredend. Hij is van zich zelf al een beetje lomp en kijkt soms niet zo goed waar hij loopt. Ik vind het moeilijk te zeggen of hij er last van heeft. Maar ik hoor van veel hoefsmeden verschillende meningen. 
Rytir schreef:Die van mij staat lv licht toontredend. Verder niks aan het handje, loopt er lekker op! Als jou paard al volgroeid is zou ik het niet meer gaan coorigeren, daar krijg je alleen maar narigheid van!
russel schreef:Als je wil kan je elk voetje recht krijgen op welke leeftijd dan ook,alleen hebben de gewrichten zich zo aan gepast aan de stand die ze hebben op het moment dat ze 3 werden.Ga je het daarna veranderen brengt dit op een gegeven moment problemen.Bij de 1 is dit meteen te merken bij de ander wat later.Gewoon vanaf blijven na de leeftijd van 3 jaar.Wat een smid wel moet doen bij het bekappen is iedere keer iets corrigeren ,omdat door de afwijkende stand zal er ook op een andere manier slijtage zijn van de hoef.Dit kan je echter wel iedere keer iets wijzigen zodat de afwijking niet erger wordRytir schreef:Die van mij staat lv licht toontredend. Verder niks aan het handje, loopt er lekker op! Als jou paard al volgroeid is zou ik het niet meer gaan coorigeren, daar krijg je alleen maar narigheid van!
Ik ken een hoefsmid die een paard van 8 gekocht had die toontredend was, goed te zien. Dit paard ging voor weinig geld weg, mits de eigenaar goed doordrongen was dat de voeten extra zorg nodig had. Aan de smid geen dovemans oren. Hij is een jaar bezig geweest met de hoef, steeds een stuk bijwerken. Ik heb het paard 3 jaar na dato gezien, prachtige hoeven, ik kon niet zien welk hoefje toontredend was. Paard liep super. Dus corrigeren kan wel, mits de smid weet wat hij doet.

:D:D