Franse stand/toontredend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

andiamo97

Franse stand/toontredend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:15

Hallo allemaal,

Ik heb wat vraagjes over een paard dat toontredend staat, oftewel de 'franse stand'. Aan mijn paard kun je duidelijk zijn dat hij toontredend staat. Ik ben benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die een paard hebben die zo staat. Ik vind het heel moeilijk om wat zijn benen betreft goeie keuzes te maken. Ik heb al veel hoefsmeden gesproken en ze hebben allemaal een andere mening over hoe je dat op moet lossen. Ik ben op zoek naar mensen die hun goeie/slechte ervaringen met me willen delen. Alle informatie is welkom. Alvast bedankt!

Andiamo97

Vlimmen

Re: Franse stand/toontredend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:40

Tootredend en franse stand is niet hetzelfde, bij de franse stand staan de hoeven naar buiten gedraaid; als een paard toontrederig is staan de hoeven naar binnen gedraaid.......

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:42

franse stand en toontrederstand is niet hetzelfde hoor.Bij franse stand wijst het teengedeelte van de hoef naar buiten en bij toontrederig juist naar binnen.Als je paard 3 jaar is geweest zou ik er niks meer aaan doen.Vanaf de geboorte tot de leeftijd van 3 jaar bestaan de boten uit kraakbeen en dan kan je dan ook het been corrigeren,maar daarna niet meer,als je dan zijn stand nog veranderd zal hij last krijgen van zijn gewrichten.Mijn advies is dan ook ,is hij al 3 geweest blijf dan van de stand af.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:42

Vlimmen schreef:
Tootredend en franse stand is niet hetzelfde, bij de franse stand staan de hoeven naar buiten gedraaid; als een paard toontrederig is staan de hoeven naar binnen gedraaid.......

Je was mij 2 minuten voor

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:51

Nu niets meer aan doen. Idd, de kraakbeenderen zijn al te veel verhard.
Als het niet te extreem is en de gang niet te afwijkend zou ik me er maar geen zorgen overmaken.
Ik heb er ook zo een gehad.
Toen hij op 23 jarige leeftijd stierf aan een beroerte, waren zijn benen nog puntgaaf.
Struikelen en aanschoppen deed hij ook niet.
Toontredend heeft in elk geval een voordeel boven fransestand.
Ze glijden niet zo gauw uit .

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:55

Mijn paard is toontredig maar heeft er gelukkig helemaal geen last van. De hoefsmid komt 1 x per 8 weken en bekapt hem dan zo, dat hij weer redelijk normaal staat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:22

mijn appie is ook toontreder en vooral haar linker been.

ze kan ook niet zonder ijzers lopen .
nu staat ze op ijzers en die zijn nog erg dik op het stukje naast het lipje na dat is bijna door!

en omdat ze nu 5 jaar kasn de stand niet meer veranderd worden.
maar met lopen merk je daar niets van.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:10

Mijn twenter heeft een beetje franse stand, maar wordt er voor bekapt en tis al veel beter geworden.
Regelmatig bekappen scheelt een hoop en alstie 3 is zullen we t resultaat zien.
Hoorde wel dat veel jonge paarden frans staan

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:33

Die van mij staat lv licht toontredend. Verder niks aan het handje, loopt er lekker op! Als jou paard al volgroeid is zou ik het niet meer gaan coorigeren, daar krijg je alleen maar narigheid van!

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 17:43

Vlimmen schreef:

Owh dan heb ik me vergist. Maar dan staat hij iniedergeval toontredend. Hij is van zich zelf al een beetje lomp en kijkt soms niet zo goed waar hij loopt. Ik vind het moeilijk te zeggen of hij er last van heeft. Maar ik hoor van veel hoefsmeden verschillende meningen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:51

mijn bijna 7 jarige Noriker ruin is extreem toontredend, dat komt doordat hij 3 jaar in Oostenrijk op de alm gestaan heeft, veel Norikers hebben dat en het stamboek ziet het dan ook niet als een afwijking, hier in Nederland zien ze dat anders en er wordt altijd wat medelijdend gekeken als ze mijn pard zien dravenmet z'n maaiende voorbenen.

Ik heb hem 1 jaar op ijzers gehad dat was 1 grote ellende met aftrappen, scheef lopen en allerlei ellende, ik laat hem nu een jaar natuurlijk bekappen en ik houd het tussen 2 bekappingen zelf bij. De bekapper komt 1 keer per maand en het gaat prima, het scheef lopen is er helemaal uit, de hoeven zijn aan de binnen- en buitenkant even hoog en er is geen correctie meer nodig.

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 07:50

Die van mij staat alleen voor op ijzers omdat wij geen ruiterpaden in de omgeving hebben. Alleen een park met fietspaden. In principe gaat het goed met ijzers. Geen problemen ofzo. Maar de ene hoefsmid wil hem van z'n ijzers af hebben en de andere juist niet. De één praat weer over een natural balance ijzer en de ander wil de hele stand van zijn hoeven veranderen. Nou dat laatste ben ik zoiezo op tegen. Ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is voor hem. Maar verder vind ik het zo moeilijk te zeggen. Je ziet het niet echt als hij loopt. Alleen als hij stil staat. Maar hij is wel al 2x kreupel/onregelmatig geweest rechtsvoor. Maar daar zou eventueel ook nog een andere oorzaak achter kunnen zitten. Maar het is heel moeilijk te herleiden of die kreupelheid door die toontredende stand komt of door zijn eigen onhandigheid. Door een slimme actie kreeg hij een snee in zijn linkerkootholte, dat been was opgezet en stijf later. De hoefsmid denkt dat hij hierdoor rechtsvoor overbelast heeft en daardoor nu kreupel loopt. Maar een hoefsmid is geen DA. Voorlopig stap ik gewoon elke dag met hem op het asfalt en spuit ik zijn been af en hoop dat het snel overgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:08

Rytir schreef:
Die van mij staat lv licht toontredend. Verder niks aan het handje, loopt er lekker op! Als jou paard al volgroeid is zou ik het niet meer gaan coorigeren, daar krijg je alleen maar narigheid van!

Ik ken een hoefsmid die een paard van 8 gekocht had die toontredend was, goed te zien. Dit paard ging voor weinig geld weg, mits de eigenaar goed doordrongen was dat de voeten extra zorg nodig had. Aan de smid geen dovemans oren. Hij is een jaar bezig geweest met de hoef, steeds een stuk bijwerken. Ik heb het paard 3 jaar na dato gezien, prachtige hoeven, ik kon niet zien welk hoefje toontredend was. Paard liep super. Dus corrigeren kan wel, mits de smid weet wat hij doet.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:43

russel schreef:
Rytir schreef:

Ik ken een hoefsmid die een paard van 8 gekocht had die toontredend was, goed te zien. Dit paard ging voor weinig geld weg, mits de eigenaar goed doordrongen was dat de voeten extra zorg nodig had. Aan de smid geen dovemans oren. Hij is een jaar bezig geweest met de hoef, steeds een stuk bijwerken. Ik heb het paard 3 jaar na dato gezien, prachtige hoeven, ik kon niet zien welk hoefje toontredend was. Paard liep super. Dus corrigeren kan wel, mits de smid weet wat hij doet.
Als je wil kan je elk voetje recht krijgen op welke leeftijd dan ook,alleen hebben de gewrichten zich zo aan gepast aan de stand die ze hebben op het moment dat ze 3 werden.Ga je het daarna veranderen brengt dit op een gegeven moment problemen.Bij de 1 is dit meteen te merken bij de ander wat later.Gewoon vanaf blijven na de leeftijd van 3 jaar.Wat een smid wel moet doen bij het bekappen is iedere keer iets corrigeren ,omdat door de afwijkende stand zal er ook op een andere manier slijtage zijn van de hoef.Dit kan je echter wel iedere keer iets wijzigen zodat de afwijking niet erger word

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 07:37

Ja dat hoor ik inderdaad vaker. Die gewrichten zijn gewend aan die stand en als je dan iets aan die stand veranderd ga je alles forceren in dat been. Nou mijn paardje loopt sinds gister gelukkig niet meer kreupel :D:D
Maar ik ben benieuwd of mijn paard zonder ijzers kan lopen. hij heeft ze nu alleen voor. Ik ga binnenkort misschien van stall veranderen en op die nieuwe plek heeft ie eigenlijk geen ijzers nodig. Maar daar ga ik wel weer fftjes over informeren..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:10

Mijn beide paarden staan licht toontredend voor, en mijn oudere merrie licht frans achter. Nog geen problemen gehad met schoppen of aantikken, ik rij echter wel met beenbeschermers voor, en ze zijn beide rondom beslagen. En aangezien ik western rijd en met de jongste slidings ga maken, moeten de slidingplates er achter scheef onder om recht te kunnen glijden, maar dat is ook het enige probleem wat ik zie....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:23

Mijn merrie is ook licht toontrederig voor. Je ziet het als je ervoor staat en met lopen maait ze ietswat, maar verder moet je het weten wil je het echt zien. Ze krijgt wel speciaal beslag, ijzers met 2 lipjes ipv 1.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:43

Mij is ook geleerd om de stand niet meer te willen corrigeren als ze uitgegroeid zijn vanwege de al eerder genoemde belasting op de gewrichten. Als ik zou moeten kiezen had ik liever een franse dan een toontreder want bij toontredend zie je vaak dat ze gaan uitzwaaien (maaien) met het toontredende been. Ik vind dat een erg lelijk gezicht. Een iets franse stand geeft vaak net een iets meer chique gang. Uiteraard is een recht been altijd beter.