shetlander blijft aan de diarree ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abc

shetlander blijft aan de diarree ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:45

Onze shetlander heeft al een maand of 2 regelmatig diarree. In het begin dachten we dat het misschien lag aan het kuilhooi. Dan hebben we haar droog hooi gaan voeren en was het enkele dagen terug goed. Daarna terug regelmatig platte mest. Op een zondag had ze ook krampen en heb ik de DA erbij gehaald. Spijtig genoeg niet mijn eigen DA, want die was niet thuis. De DA van wacht dan maar. Hij zei dat ze krampen had van de dunne ontlasting, maar dat wist ik zelf natuurlijk ook ! Enfin, hij raadde aan om eiwitarm grofstengelig hooi te halen. Zo gezegd zo gedaan. En het hielp, maar maar voor een 4-tal dagen had ze echt goede mest. Daarna terug platter totdat het weer diarree werd. Toen was ik het beu en heb ik onze eigen DA gebeld. Hij heeft een mestonderzoek gedaan op parasieten en dat was negatief. Hij heeft ook een bloedonderzoek gedaan en toen bleek dat de waarde die de mogelijkheid op bloedwormen aangeeft, lichtjes verhoogd was. Dus ik haar vorige week vrijdag laten behandelen tegen bloedwormen. Maar het is nog steeds niet beter en als het aan de bloedwormen zou liggen had het volgens de DA na een week toch weg moeten zijn. De DA had ook gezegd dat de waarde maar heel lichtjes verhoogd was, dus ik had er al niet veel hoop op dat dat de oorzaak zou zijn. Sommige dagen geeft ze enkele hopen goede mest en daarna weer helemaal plat. Nu weet ik ook niet meer waar het aan ligt, alhoewel : ik vroeg mij af of het aan eikels kan liggen. In haar uitloop staan 3 eiken en de eikels die eraf vallen eten ze op. Ik heb dat ook aan mijn DA gevraagd en die zei dat eikels eten geen kwaad kan, tenzij ze er echt heel veel van eten. Ik heb woensdag het stuk met de eiken afgezet zodat ze er niet meer bij kan, maar tot vandaag is het nog niet beter, maar dat is misschien ook wat vlug. Het zou misschien wel verklaren waarom ze soms betere mest heeft. Misschien is dat dan omdat er minder eikels gevallen zijn. Stel dat het aan de eikels ligt, hoe lang zou het dan duren voordat ze terug normale mest geeft ? Heeft iemand van u al een paard/pony gehad die ook diarre kreeg van eikels ?
Voor de rest heeft ze wel wat minder energie, wat mij logisch lijkt als je regelmatig diarree hebt. Maar ze is zeker niet vermagerd of zo;

Jacimatho

Re: shetlander blijft aan de diarree ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:47

Hoe oud is ze?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:49

ze is ongeveer 12 jaar

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:52

nog eventjes toevoegen : de andere bloedwaarden waren allemaal goed en een half jaar geleden is de tandarts nog geweest. Ook heeft de DA haar tanden bekeken en naar haar hart enzo geluisterd. Niets op aan te merken ...

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:55

Eikels zijn wel degelijk giftig voor paarden doordat zij tannine bevatten dat in de darm omgezet wordt tot 2 giftige stoffen.

De symptomen zijn alleen meestal veel acuter: heftige koliek, bloederige diarree etc. Ik zou er dus zowieso voor zorgen dat ze geen eikels meer kan eten, maar of de eikels de reden zijn voor de diarree blijft gissen. Misschien zou je kunnen kijken of er zand in de mest zit (mest in een lange handschoen, water erbij, mengen, 5 min wachten) Zand kan nl ook voor (milde) diarree verschijnselen zorgen.......

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:09

Dit heb ik ook een keer meegemaakt. Een jonge ruin die maar aan de diarree bleef.
Ook van alles geprobeerd tot dat iemand het opviel dat hij veel water dronk.
Toen hebben we een steen onder de lepel van de drinkbak gelegd en hem vier maal daags uit een emmer laten drinken. Per keer niet meer dat één emmer. Dus hij dronk ongeveer 40 liter per dag.
Na een paar dagen was zijn diarree over.
Dit hebben we een aantal maanden volgehouden en toen geprobeerd om hem weer gewoom uit de drinkbak te laten drinken. Waarschijlijk was het toen een gewoonte geworden en was zijn lichaam er aan gewend, hij heeft er nooit meer last van gehad.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:12

Controleer ook eens of ze veel zand binnen heeft, dit is een van de oorzaken van diaree. Dit kun je door een stuk of 2 mestballen op te lossen in water en dan kijken hoeveel zand naar beneden zakt (bv. in kunststof handschoen).

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:49

Jolande schreef:
Controleer ook eens of ze veel zand binnen heeft, dit is een van de oorzaken van diaree. Dit kun je door een stuk of 2 mestballen op te lossen in water en dan kijken hoeveel zand naar beneden zakt (bv. in kunststof handschoen).
Ben ik het mee eens.ONze shet had dat ook.Het schijnt vooral bij schetten veel voor te komen.Er hoeft maar een half theelepeltje in te zitten en ze zijn aan de diarree.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:48

dat ga ik zeker eens proberen. Maar ik denk wel dat de DA bij het mestonderzoek daar ook al op gelet heeft ....