rijden met een hoefijzer minder (verloren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

rijden met een hoefijzer minder (verloren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 11:21

Hoi,

Ik heb zaterdag wedstrijd en mijn paard heeft vandaag zijn ijzer verloren. Hij heeft nu nog 1 ijzer (voor). De smid kan volgende week pas komen.

Kan ik nu nog gewoon rijden? Wat doen jullie? Kan dit kwaad en is het erg voor een wedstrijd?

Bedankt alvast!

Marjolein

BleikjA

Re: rijden met een hoefijzer minder (verloren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:39

Ik zou het niet doen. Ik weet niet of het slecht is maar ik denk dat je paard niet lekker loopt, want als hij 1 ijzer mist loopt hij scheef. Ik denk dat jij het ook niet fijn zal finden om met 1 schoen te lopen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:52

Als je op zand rijdt in de bak en hij loopt net zo goed als anders dan maakt het niets uit. Anders zou je al die tijd niks kunnen.
Misschien kun je zelf de brokkeltjes iets afvijlen..
Voor mij zou het geen optie zijn...mijne is meteen kreupel als hij een ijzer kwijt is....

Met een wedstrijd zou ik niet meedoen, ziet er nl erg slordig en onverzorgd uit dan. Beetje om je naam denken...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:59

Ligt eraan hoe de stand van het paard is. Voor zou ik weloppassen met achter is het geen probleem.

Kijk even hoe het paard reageerd erop en neem dan een beslissing.

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:05

ik zou het niet doen, mijn paard heeft 1 keer ijzers gehad, ook een verloren en DA en hoefsmid raden het af om te rijden

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:05

Ik was ooit tijdens een buitenrit ook mijn ijzer verloren en er gewoon mee doorgereden maar hij werd wel stok kreupel.
Ik raad het dus af! maar goed mijn paard heeft ook probleem hoeven misschien verschild dat erg maar toch ik zal het niet doen

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:09

Volgens mij kan het geen kwaad. Ik rijd altijd door als mijn pony een ijzer kwijt is, en ze krijgt er nooit wat van. Ze loopt dan gewoon als ze normaal ook loopt

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:11

het andere voorijzer de zowiso ook afhalen.. opzich kan het bij de meeste paarden geen kwaat om zonder ijzers te rijden.. maar dan dus wel de andere kant er ook af halen.. ziet er dan meteen ook wat netter uit..

heb met baron ook wel eens wedstrijd gereden met alleen achterijzers, alleen oppassen met het rijden op de harde wegen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:40

Mijn paard tikt met enige regelmaat de ijzers eraf. Ik rij altijd gewoon in de bak, niet op straat ivm afslijten/ brokkelen wat het moeilijker maakt het ijzer er weer netjes terug onder te slaan. Soms heb je geen keus. Bijvoorbeeld als het gebeurt tijdens een buitenrit. Bij mijn paard merk ik geen enkel verschil.
Op wedstrijd zou ik persoonlijk ook niet doen. Staat inderdaad niet zo netjes. Aan de andere kant ben je misschien wel voor niets je inschrijf geld kwijt als je paard gewoon lekker loopt.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:07

Ik heb dit ook wel eens aan de hand gehad. Ik heb gelijk het andere voorijzer er ook af gehaald. Als je op zand rijdt kan je er prima mee rijden. Ik heb er toen een goede Z2 proef mee gereden. Waarom niet? Een paard kan prima een paar dagen zonder ijzers lopen, je goede naam hoeft er niet aan te gaan dan. Ik zou niet met 1 ijzer eraf rijden, dan heb je toch een balansprobleem

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:18

Als je gewoon op zand rijd niets aan de hand. Kans is zelfs groot dat hij zijn benen nu nog beter van de balken houd omdat hij niet gewend is dat zijn benen wat lichter zijn. Als die andere ook bijna los zit zou ik die eraf halen. En natuurlijk moet je paard wel regelmatig lopen. Heb je de smid ook gezegd dat je wedstrijd hebt? Misschien kan je bij hem thuis afspreken dat hij niet naar je toe hoeft, scheeld voor hem weer tijd. En anders vraag je hem of hij een collega weet die je kan helpen. Misschien voeld ie de druk en kan ie opeens wel komen.