diepe snijwond...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maflingergek

diepe snijwond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 18:52

mijn haf heef vorige week donderdag zich langs een stuk draad verwond.

het was een diepe snee, en ongeveer een 6 cm lang.
niet zo groot dus maar ik wilde toch de dierenarts erbij halen om het eventueel te laten hechten (achteraf denk ik had ik het maar gedaan ) maar de boer waarbij ik gestald sta, zei dat dat echt niet nodgi was en dat het allemaal wel mee viel.

Een dag later schrok ik me dood, het was dik, Shakira liep er kreupel op en de wond was helemaal ontstoken.

Toch maar even de dierenarts gebeld en die heeft me telefoonisch te woord gestaan, de eerste 2 dagen afspoelen met sunil, en klei erop. Voor de rest niks aan doen alleen maar blijven kleien en kleien.

Zie hier het resultaat na een week, ik ben er echt niet gerust op.
Afbeelding

Afbeelding

maar weer klei erop gedaan, mevrouw eet rustig verder!
Afbeelding

Mijn vraag is nu, gaat dit echt vanzelf zo over, en wat zijn jullie adviezen over de verzorging van de wond, is het goed om alleen te blijven kleien (2 keer per dag)

groetjes elianne

ps; bedankt voor allen adviezen alvast, ik hoop op serieuze reacties.

Mariekje

Re: diepe snijwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:06

Hey meis,

Die tweede foto ziet er niet zo lekker uit; is de wond nog steeds open? Zolang het niet gaat ontsteken en ze er geen last van heeft, zou ik die klei er gewoon op blijven smeren; desnoods laat je er even een veearts naar kijken, die kan je toch de meeste zekerheid geven. Sterkte!

Liefs,
Marieke

Ps: meer dan je al doet kun je niet doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:05

Hai Elianne,

Wij hebben een Fries op stal gehad met een wond precies op dezelfde plek. Een DA was hierbij wel degelijk nodig, dus wat die boer zegt klopt niet helemaal.. De wond is eerst verbonden geweest, maar het is zo'n rotplek daarvoor dat we de wond gewoon goed schoon moesten houden (schrobben met borsteltje en wondspray derop) uiteindelijk is het dichtgeniet, en na een flink aantal weken mochten de nietjes er eindelijk uit. Heel wat anders dus dan wat jouw DA zegt! Zo te zien geneest de wond wel, alleen het is gewoon een nare plek en het genezen duurt lang, zo ook bij onze Fries. Blijven volhouden, wees consequent met schoonmaken en smeren, als het écht niet lukt gewoon weer contact opnemen met de DA, maar die zal wel hetzelfde zeggen..

Sterkte ermee

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:08

Mijn paard had een paar weken terug ook een flinke diepe wond aan de binnenkant van zijn voorbeen, in zijn oksel zeg maar. De manegeeigenaar zei ook dat een da niet nodig was, maar toen het na een paar dagen wat dikker werd en er nog steeds wondvocht uitkwam toch maar de da gebeld en die zei dat het eigenlijk gehecht had moeten worden en heeft de randjes weggeknipt zodat het beter kan helen en een antibioticaspuit gegeven en een antibioticakuur voorgeschreven. Verder moest ik het een keer per dag inspuiten met betadinespray en er verder helemaal niks aan doen,en al helemaal geen zalf ofzo opsmeren want dan kan het niet luchten. Hoe meer je er aan doet, hoe minder goed het geneest zei hij. Het heeft een paar weken geduurt maar is uiteindelijk mooi genezen. K zou er voor de zekerheid toch een da naar laten kijken en als het dik of warm wordt zeker meteen een da bellen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:15

dubbelpost