hallo heb pas gehoort dat mijn lieve haflinger een soort ataxie heeft.. hij kan daardoor minder goed lopen... als ik te veel met hem ga doen zoals bochten.. mag aleen maar rechtrijden .. geen voltes niks... wie kent dit.. geval en wat doe jij deed jij als het zover was dat die je niet meer mag rijden of trekken .... als maar door zijn benen zakt??
ik had een paard gekocht, wat later attactie bleek te hebben. We hebben dit paard gelukkig terug kunnen brengen naar de verkoper.. ( wel met veel gezeur van zijn kant, maar goed hij is terug) Attactie is een soort van zenuwbeknelling/zenuw beschadiging in een ruggen/lendewervel, wat nooit meer goedkomt. Het kan door verschillende redenen komen, meestal door een klap of val achterover o.i.d, en dat kan als veulen al gebeurd zijn, en het hoeft niet dat ze er meteen last van gaan hebben, dat kan pas jaren later de kop opsteken... Helaas kan ook ene paard met attactie gevaarlijk zi9jn, hij kan imemrs zo omvallen, door een zenuwstoring... met alle gevolgen van dien.. Ik wete niet of je paard een merrie is, maar je kan natuurlijk nog met haar fokken. Je kan haar nog gebruiken voor recreatie, bos/buitenritjes ofzo. Het is per paard verschillend in hoe erg de attactie is, en wat je er nog mee kunt doen qua rijden of mennen. maar jij praat over dat je paard door zn benen zakt, dan zou ik er niet zoveel van vragen, enkel wat recreatief ridjen aan een lang teugeltje zodat je paard zelf kan bepalen in welke houding hij graag wil lopen. Of mischien kan je eens ene keertje langsgaan bij een paardentherapeut, msichien kan die er nog iets aan doen dat je paard er minder last van heeft, maarw eggaan zal attactie nooit meer!! ik heb geen ervaring met fysio o.i.d maar mischien kan je eens informeren..?
Ataxie kan zowel door een ongeluk als door een virusinfectie komen. Goed rijden, en fysiotherapie kunnen verbetering brengen. Laat er een goede fysio of een osteopaat naar kijken. Pas als de oorzaak en dus de mogelijkheden voor verbetering duidelijk zijn kan je een goede beslissing nemen.
Ik zou trouwens niet gaan fokken met een paard met een probleem.
Wij hebben ook een paard met ataxie. Hij is gevallen als jaarling en heeft hier dus ataxie aan overgehouden. Hij was toen hij gevallen was volledig aan de achterhand verlamd en we hadden dan ook verwacht dat we hem moesten laten inslapen. Maar hij is inmiddels 3 1/2 en we hebben hem nu onder het zadel. Hij is erg opgeknapt en de ataxie is nu alleen nog zichtbaar in lichte vorm. Na vele behandelingen van Fysio, manueel therapeut en trainen is hij goed sterk geworden in de achterhand waardoor hij zich prima houdt en het een leuk rijpaard is geworden.
Denk dat zolang er geen gevaar is voor de omgeving en het paard zelf dat je er alles aan kunt proberen te doen. Feit blijft dat wanneer hij gevaarlijk wordt voor zichzelf en anderen(bv: vallen met ruiters etc), dan zou je eraan moeten denken om die ene moeilijke stap te nemen...
zou klote zijn natuurlijk.
Sommige kunnen echter nog met juiste training en ondersteuning (letterlijk met elke pas goed ondersteunen tijdens rijden en vertellen waar hij zijn benen neer moet zetten) nog jaren meelopen... Succes ermee
Mag ik vragen waarom je geen bochten mag rijden? wordt hij dan gevaarlijk in de zin dat hij zijn evenwicht verliest? Ik kan alleen over mijn eigen paardje spreken maar mij is door de kliniek en Fysio juist aangeraden veel voltes te rijden en juist te laten buigen. Ook balkjes lopen is mij geadviseerd om zo de achterhand goed te activeren. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het natuurlijk uitmaakt in welke mate je paard ataxie heeft. Sommige paarden vallen als het ware om bij bochten en bij balkjes lopen breken ze als het ware hun benen.
Ik heb een paard die op zijn 5de atactisch werd, en meteen ook in een kliniek afgeschreven werd een week later. Hij is nu 7 jaar, en toen mijn smid hier woensdag was hadden we het er nog over hoe goed Roy zich hersteld heeft. Als ik nu met hem stap tilt hij zijn benen weer van de grond, dat is heel anders geweest in 2003. Mijn smid zei ook dat Roy vroeger best breed liep, en dat hij nu smaller loopt. Als hij nu nog zo zou lopen als vroeger, zou het een "Bambi-effect" kunnen hebben, als hij de coordinatie kwijtraakt zou hij kunnen vallen. Doordat hij zichzelf aangeleerd heeft minder breed te lopen, loopt hij veel stabieler. Paarden met ataxie wennen aan wat ze hebben en gaan zichzelf corrigeren, ook doormiddel van hun zicht. Zolang je paard er nog gelukkig uitziet, niet veel pijn heeft (ataxie zelf doet geen pijn, eventuele beschadiging in de halswervels bij Wobbler soms weer wel) en niet omvalt (anders is hij een gevaar voor zichzelf en voor de mensen om hem heen), zou je gewoon eens kunnen afwachten hoe hij zich ontwikkeld. Consequente training is heel belangrijk om de achterhand sterk te maken en te houden, de spieren die hij opbouwt vervangen de uitvallende functies, waardoor hij beter zal kunnen gaan lopen, of mischien niet verslechterd. Daarnaast kun je mischien laten uitzoeken wat de oorzaak van zijn ataxie is, want er zijn verschillende soorten van ataxie met verschillende afloop. Er lopen namelijk zat springpaarden aan de top die atactisch zijn, en tweejarige paarden groeien regelmatig over hun ataxie heen als ze een jaar het land op gaan.
Je hebt verschillende vormen van ataxi's. De wobbler syndrome is er een van, hanetred ook. En inderdaad, verschillende oorzaken liggen er aan ten grondslag. Er zijn hier veel meer topics over ataxi. Kijk die maar eens na.
waarom hij geen bochten kan maken is.. vanwege dat hij zijn knie opslot zet... de arts zei dat hij al zijn spieren die hij heeft in zijn achter been ijn knie opslot zet.. dat doet die zoadat die zzijn everwicht niet verliest.. ena sl die kleine bochten maakt of bochten waardie veel met draaien kan zijn dat zijn knie ofzo uit elkaar kan schiete
Je moet zorgen dat de spieren rondom zijn knie sterk worden ter compensatie. Met name de broekspieren in de achterhand moeten sterker worden. Er zijn wel een paar manieren voor om dat te trainen. - overgangen naar voren rijden - korte tempiwisselingen (het gaat dan met name om het vertrekken) - cavaletti, beetje ver uit elkaar leggen en hem er zo langzaam mogelijk er over laten gaan. Hij moet zich dan flink van de grond heffen om het te halen. dat kost kracht. Maar daar zou ik nog maar even mee wachten. eerst dat andere.
wat wel nog was dat hij goede spieren.... bij zijn knie heeft zitten... en door het samen trekken van de spieren de knie op slot zet... zodat die zijn everwicht niet verliest...