Singelwond, al veel geprobeerd! :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Singelwond, al veel geprobeerd! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 13:49

Hallo Bokkers }:0 ,

Ik zit met een redelijk groot probleem. Mijn paard heeft sinds dat ik weer begonnen ben met haar te rijden (3 weken geleden) telkens na het rijden een singelwondje, achter haar linker voorbeen. Ik heb al veel geprobeerd, een singelbontje, een neopreensingel, leren singel&bontje, maar telkens gaat het weer open. Na het rijden maak ik het schoon en spuit ik er Aluspray op, en de dag erna rij ik telkens niet omdat ik anders bang ben dat ik het alleen nog maar erger maak. Heeft iemand misschien een oplossing, want telkens niet rijden is heel erg vervelend, en die wond natuurlijk ook!

ludiekje

Re: Singelwond, al veel geprobeerd! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:55

misschien een paar daagjes niet rijden om zo de wond de kans te geven wat te helen, en in plaats van rijden te gaan longeren? en als je dan weer gaat rijden even nadat je hebt gesingeld het been naar voren trekken om zo de huid glad te trekken zodat je geen plooitjes hebt die kunnen gaan schuren

hopelijk is het snel weer over

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:58

De wond een paar dagen laten helen, daarna langzaam aan opbouwen met singel om doen, hoeft geen 3 weken te duren hoor. Singelbondje om de singel heen, zo ging het toen bij mijn beestje over.
Je moet er trouwens geen troep opsmeren, wordt het alleen maar week van.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:00

Precies wat ludiekje ook zegt:ik zou idd ook niet rijden totdat het helemaal genezen is. Bij mijn paardje trek ik, voordat ik hem voor het laatst aansingel, zijn voorbenen even naar voren, anders krijgt hij het ook. Dat stretchen is nog goed ook, voor het werken!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 14:06

Hm.. dat ga ik dan maar eens proberen, met dat stretchen! Longeren zonder zadel vind ik doelloos, ze moet wel werken vind ik.. Als ik ga longeren zonder slof/bij te zetten werkt ze niet, en dat is opzich toch wel de bedoeling Ik ga het zowiezo wel laten helen, hopen dat het beetje opschiet want het ging allemaal net zo lekker

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:09

Tja, maar wat is belangrijker, rijden/werken of een wond laten helen?! Het zal wel vaker voorkomen dat je niet kunt rijden. Longeren zonder bijzet kan best hoor, raakt ze tenminste haar energie kwijt en blijft ze een beetje soepel, en als ze dan weer helemaal genezen is pak je de draad weer op! Sterkte!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:13

Je kunt wel rijden, maar dan zonder zadel. Idd eerst moet die plek goed genezen, eenmaal zwak, blijft zwak, dus erna heel voorzichtig ermee omgaan. Misschien ook een singelgaatje losser laten.

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:14

of misschien gewoon zonder zadel rijden??

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 14:18

Zonder zadel is niet echt een optie bij mijn paard.. En ik mag het ook niet van ons pap, ik krijg dan meteen de opmerking naar me hoofd: Tis geen pony, maar verdomme een wedstrijdpaard *kuch* Hij heeft ergens wel gelijk, maar beweging zal ze toch wel moeten hebben. T feit dat ik niet zonder zadel oid longeer, is dat ze anders soms neit houdbaar is, tis een erg pittig paardje. Maar zowiezo bedankt voor jullie tips !

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:18

Dat heb ik dus toendertijd gedaan, toen de wond moest helen.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:34

Een paar daagjes niet rijden kan ook helpen

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:35

Dit heb ik ook eens gehad.
Ik heb toen een "meegevormde" singel van neopreen gekocht.
Toen ging het goed.
Wel eerst even laten genezen natuurlijk.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:50

Idd die plek moet zo veel mogelijk ontzien worden, dus zo'n anatomisch gevormde singel is ook het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:03

Zadel er ff af, goed wond behandelen indien nodig. Altijd je zachte singels blijven gebruiken ..
Ga eens wat anders proberen, ook leuk wat afwisseling voor je paard. Maak een wandeling, speel wat af aan de longe, probeer eens vrij te springen, alles wat je bedenken kunt
Succes!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:54

Weet niet hoelang je niets gedaan hebt voordat je weer begon met haar. Als dit steeds gebeurt als je even niks gedaan hebt kun je er niets aan doen door het eerst te laten helen. Als het dicht zit heb je weer hetzelfde probleem zodra je begint.
Een vriendin van me heeft zo'n paard. Na elke zomerpauze in de wei gaat het stuk bij de singel als ze weer gaat rijden. Zij rijdt dan ook gewoon door en het heelt vanzelf (wel beetje opletten natuurlijk)

Als het echter een foutje of ongelukje is geweest met de singel dan werkt laten staan tot het genezen is wel goed. liever een tijdje stil dan een stuk paard. Ik smeer er niks op, gewoon een keer schoonmaken met scrub, dan korst op laten komen en afblijven

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:16

Als de het wondje genezen is kun je de huid dagelijks met koud water afspuiten, daar wordt de huid harder van (Heb ik laatst in een Bit gelezen)

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:52

Ik heb gemerkt dat singelwondjes sneller ontstaan bij paarden met een dikke vacht (zoals nu, nu ze weer winterhaar krijgen) en vooral als ze veel gezweten hebben tijdens het werk.
Een simpele koordsingel werkt ook erg goed. En evt. wat uierzalf smeren, voor je gaat rijden (ook ter preventie).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:56

Ik snap zowizo niet dat je een singel plaatst waar een paard openligt.

Wond is wond, en wond moet eerst genezen voordat je er druk op uit gaat oefenen........ ik denk dat jouw paard maar eens een week of twee vakantie moet krijgen zodat ze eerst kan helen

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:16

Ik kan me alleen maar bij KiWiko aansluiten. Laat het eerst eens goed genezen. En een paard kun je gewoon longeren zonder zadel hoor. Daar raken ze net zo goed hun energie van kwijt. En ben je bang dat ze er vandoor gaat doe je desnoods wel een hoofdstel met bit in.

Zolang je blijft rijden met singel zonder dat de wond goed genezen is zal het blijven opengaan.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:59

ik had ook precies hetzelfde probleem met mijn pony.
heb het laten genezen, en toen een dun singeltje gekocht en daar een lamswollen bontje omheen en hij heeft nu geen plekjes meer gehad gelukkig.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:30

mijn pony had eerst ook zingelwondjes ik heb toen een paar dagen zonder zadel gereden en het is nu helemaal weer over!!.. bij mijn pony kwam het ook aldoor terug wat ik ook probeerde..maar het hielp ook niet ik heb gewoon een tijd zonder zadel gereden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:53

LisetCharlot schreef:
Longeren zonder zadel vind ik doelloos, ze moet wel werken vind ik.. Als ik ga longeren zonder slof/bij te zetten werkt ze niet, en dat is opzich toch wel de bedoeling

Longeren met dubbele longe?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:17

Ik heb het ook gehad met het beleren van mijn jonge paardje. Wij hebben het eerst ook helemaal laten genezen en daarna met zo'n hele zachte kieffersingel weer begonnen. Nooit meer problemen ermee gehad!