wat is...schiffel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunneloe

wat is...schiffel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 08:50

Heeeey...

Ik ben nu op vakantie en ze hebben van thuis gemaild dat mijn paardjuh een schiffel heeft!

Nu weet ik wel dat ze een soort van bult had op haar been, maar kan iemand mij vertellen wat een schiffel precies is? HOe ze daar aan komt? En hoe ze daar weer af zou moeten komen? (als dat kan)

Als ik 'm ga google kan k nl. nx vinde...

Alvast bedankt!

oosterhoff

Re: wat is...schiffel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:08

Dat komt omdat je het anders schrijft: Schiefel is juist. Nu zul je wel meer info kunnen vinden.

Inleidende anatomie

Botten zijn, behalve ter hoogte van de gewrichten, omgeven door botvlies. Botvlies zorgt voor de voeding van de meest oppervlakkige laag van dat bot. Als botvlies geïrriteerd wordt, gaat het zwellen. Deze zwelling kan later verkalken.

Afbeelding

Wat is het?

De meest voorkomende benige verandering we zien is de schiefel.

Dit is een plaatselijke reactie van het botvlies van een griffelbeen en/of de pijp.

Het is te herkennen als een pijnlijke zwelling.

Dit kan ontstaan als gevolg van strijken van het andere voorbeen (dit zit dan meestal aan de binnenkant) of bijvoorbeeld door een klap van een ander paard (dat zit meestal aan de buitenkant van het been). Het belang hiervan is niet alleen de directe kreupelheid, maar het gevaar dat de woekering steeds groter wordt en dan tegen de pezen kan gaan drukken. Hierdoor kan voortdurende irritatie van de pees ontstaan met kreupelheid tot gevolg.

Diagnose
Op een rontgenfoto is na 2 ½ - 3 weken de eerste verkalking te zien. Het is vooral van belang om te weten of de bovengenoemde pijnlijke zwelling niet wordt veroorzaakt door een breuk van het griffelbeen. Als er sprake is van een breuk met verplaatsing van botdelen van het griffelbeen, moet die zo snel mogelijk operatief verwijderd worden. Als er wel een breuklijn is maar geen verplaatsing van botdelen, dan moet de zwelling niet ingespoten worden, omdat dit de genezing juist zou vertragen.

Afbeelding

Behandeling
In de beginfase is door behandeling met medicijnen en plaatselijke injecties de botnieuwvorming af te remmen, zodat de peesirritatie verminderd of voorkomen kan worden. Als hiermee te laat wordt begonnen kan de woekering al zo groot zijn dat een operatieve verwijdering van de schiefel of zelfs een groot deel van een griffelbeen noodzakelijk is. Dit is nogal ingrijpend en kostbaar.

Preventie

Met name bij jonge paarden zouden tekorten aan kalk, fosfor, vitamine A en D ook een rol spelen, dus goede voeding is ook om deze reden van belang bij het jonge paard. Ook het niet te jong beginnen met te zware trainingen kan schiefelvorming voorkomen.

In dit geval is het de tractie van de bindweefselverbinding tussen de pijp en het griffelbeen waardoor de schiefel ontstaat. Bij paarden die scheppen, dat wil zeggen tijdens de bewegingsfase het been naar binnen zwaaien en zo het staande been aantikken, kunnen een juiste manier van bekappen en een goed beslag schiefels voorkomen. Ook het rijden met peesbeschermers kan hard aantikken van de griffelbenen en/of de pijp voorkomen of verminderen

Het hoeft helemaalniets ernstigs te zijn. Mijn paard heeft er ook een en die heeft er helemaal nooit geen last van gehad. Het is bij haar een schoonheidsfoutje.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:14

sunneloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 09:27

Heel erg bedankt! Hier heb ik egt wat aan.

Ik hoop dan maar dat het niet heel ernstig is. Het bultje was nog niet zo groot en zat aan de buitenkant van het been. Als ik het goed begrijp is het daar niet heel erg gevaarlijk.

Ze liep wel een beetje kreupel, daarom hebben we haar laten onderzoeken. Beter gaat dat snel over...

Nogmaals bedankt!!