Zand in de mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Zand in de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 22:22

Heeft iemand ooit meegemaakt dat na het geven van een wormkuur er enorm veel zand in de mest meekomt ...

Afbeelding

Zo zagen een aantal mesthopen er vandaag uit ... dus vol met zand (al die blinkende korreltjes die je ziet na openbreken mest).

Ik geef de pony regelmatig (eens per maand) een kuurtje zandweg en om de 2 dagen lijnzaadpap. Maar nu na de wormkuur leek er extra veel zand uit te komen ...

(Ter info: ze staat op het zand, eet geen zand, maar krijgt het binnen met ophappen blaadjes en geknoeid hooi, ligt met de neus in het zand te slapen ook ... ze heeft liksteen en knabbeltakken, volop stro en hooi en 12 uur per dag weidegang).

Groeten, Ingrid

ellepel

Re: Zand in de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:03

dat het eruit komt lijkt me juist de bedoeling toch?
en weet je heel zeker dat het zand is en geen eitjes van wormen?

wel heel apart dat er idd zo veel inzit...

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:27

Vaak zie je bij paarden een combinatie van zand, wormen en salmonella, hetgeen niet hoeft te zeggen dat ze er ook zichtbaar last van hebben. Als je 1 van de drie oplost, los je dus ook een deel van de andere problemen op. Ik heb dit wel vaker gezien. Ik zou over een paar dagen een kuurtje sandclear geven, je weet nu dat er zand in zit, misschien krijg je er zo nog meer uit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:32

Als je paard heel veel zand in zijn darmen heeft, kan hij er koliek van krijgen en er uiteindelijk aan doodgaan.

Kuurtje Sandclear is iig op zijn plaats, en als je lijnzaad kookt en voert, helpt dat ook met het schoonmaken van de darmen.
Op advies van de dierenkliniek in Utrecht, krijgt het paard van een stalgenootje van mij, dagelijks 50 gr ongekookte lijnzaad door het voer. Normaal is het geven van ongekookte lijnzaad giftig, maar met kleine hoeveelheden, en met lijnzaad dat geen dagen in de voerbak blijft liggen, kon het volgens de arts geen kwaad.

Lijnzaadolie is normaal wel goed voor de darmen en voor de vacht, maar ik betwijfel of je er grote hoeveelheden zand mee wegkrijgt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 09:47

Ze heeft al ooit (half 2004) koliek gehad door al het zand. Maar achteraf gezien kwam dat juist doordat er lange tijd GEEN zand mee kwam.
Sinds die tijd geef ik haar dus om de 2 dagen lijnzaadpap en eens per maand zandweg (vergelijkbaar met sandclear).

Maar inderdaad, ik denk dat ik er nu nog maar even een kuurtje bij doe.

Is het misschien een idee om zandweg een keer af te wisselen met sandclear? (zoals je wormkuren beter een keertje van bestanddeel kunt afwisselen ivm resistentie)

En het is echt zand dat erin zit ... geen eitjes.
Ik zie altijd wel wat zand in haar mest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:07

wat voer je verder?
hooi of kuil?

normaal komt namelijk met het eten van lang en wat groffer hooi het zand ook heel makkelijk mee uit de darmen, bij kuil is dit iets minder en bij kort slap hooi ook.
ligt natuurlijk ook aan hoe het paard kauwt, maar af en toe een plak goed grof hoi bij gaan voeren is zeer zeker ook goed...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:49

Ik geef eigenlijk alleen maar grof stengelig hooi en verder heeft ze continu beschikking over wat stro in haar loopstal.

Ze staat nog wat te knauwen op de wei, maar daar komt nauwelijks iets vanaf, maar er staat nog dermate wat op dat ze dus geen zand aan het eten is (met grasworteltjes).

Ze krijgt verwaarloosbaar wat krachtvoer ... alleen handje natuur-voer van Duitsfabrikaat (hestamix light energie).

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:36

Oei, dit ziet er wel ernstig uit. Is het niet mogelijk om de pony van het zand af te halen? Wij hebben onze zandpaddock bedekt met een dikke laag houtsnippers omdat we vonden dat de ezels teveel zand binnenkregen. Met de houtsnippers is er geen zandkoreeltje meer te vinden in de mest. En we kunnen voeren in de paddock, ze kunnen ongehinderd blaadjes eten en lekker slapen met de neus op de grond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:58

Zandweg of Sandclear maakt waarschijnlijk verder helemaal niet uit, het zijn in beide gevallen waarschijnlijk psyllium zaadjes die in de darm uitzetten tot een brij en het zand meenemen. Afwisselen van merk lijkt me in dit geval niet nodig (is het bij wormenkuren overigens ook niet, als je een kuur neemt met een werkzame stof waar nog geen resistentie tegen is opgebouwd, en als je maar voldoende geeft (dus niet onderdoseert)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 13:04

Jasper schreef:
Wij hebben onze zandpaddock bedekt met een dikke laag houtsnippers omdat we vonden dat de ezels teveel zand binnenkregen.

viewtopic.php?f=1&t=480051&hilit=
is het topic van mij over "korte wei of zandpaddock", mede nav het zand in de mest

Dus dat van de houtsnippers wist ik al en hou ik in gedachte.

Ik kan dus gewoon zandweg blijven gebruiken.

Maar ik heb nogmaals liever dat ik al dit zand eruit zie komen dan dat het erin blijft zitten, want dat ze zand binnenkrijgt is zeker.

Het ging er mij in feite eigenlijk meer om of een wormkuur het zand kan verdrijven ...

Want zo ja dan is ze nu waarschijnlijk wel weer redelijk schoon. Maar zo nee, dan betekent dit dus dat er nu ineens zoveel zand uitkomt en dan zou ik me inderdaad wel zorgen moeten maken, want dat betekent dat er nog meer zand in zit ....

Overigens vorig jaar had ik eens tijdens het geven van een kuurtje zandweg, dat enkele mestballen alleen nog maar uit zand bestonden. Het spul werkt dus echt wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:32

Hmm, typisch.
Doe eens een paar mestballen in een emmer water, halfuur laten staan. Ligt er dan op de bodem van de emmer meer dan een theelepeltje zand is het verstandig om zo'n supplement zoals Zandweg van Excellent of iets van de Paardendrogist te gebruiken, in ieder geval iets met Psyllium. Kijk even hoellang die kuur is, aan het einde even kijken of je nog steeds zand aantreft, dan is er iets mis. Maar het lijkt me sterk na zo'n kuur dat het zand er nog is hoor, je paard heeft duidelijk geen tekort met wat je em allemaal geeft ! Hou het in de gaten! Sterkte,

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:14

Miirthe schreef:
Hmm, typisch.
Doe eens een paar mestballen in een emmer water, halfuur laten staan. Ligt er dan op de bodem van de emmer meer dan een theelepeltje zand is het verstandig om zo'n supplement zoals Zandweg van Excellent of iets van de Paardendrogist te gebruiken, in ieder geval iets met Psyllium.

Als ik de mestballen nu oplos in water ligt er een soeplepel vol op de bodem.
Zoals ik in het begin al schreef krijgt ze al eens per maand preventief zandweg. En als ik dat geef komt er dus zoveel zand mee in de mest. Maar nu kwam er zoveel zand mee na het geven van een wormkuur ... dus ik vroeg mij af of deze dermate de darmen activeert dat het zand verdreven wordt.

Overigens kreeg ik via privemail een reactie van een pony die een plastic zak op had staan eten (dat wisten ze bijna zeker), maar dagenlang mest gecontroleerd, niets gevonden. Een half jaar later krijgt het dier een wormkuur en wat komt er mee naar buiten ... juist die plastic zak (helemaal verdraaid door de mest). Kennelijk is zo'n wormkuur dus effectiever dan we denken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:06

Ik kan me toch echt niet voorstellen dat een wormenkuur er voor gaat zorgen dat er meer zand meekomt. Eigenlijk wel typisch dat het na een wormenkuur meer zand in de mest zit (en die plastic zak)
Ik zou beginnen met dagelijks 50 gr ongekookte lijnzaad door het voer te doen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:48

50 gram?
Tis een shetlander. Die krijgt maar 2 x ca. 80 gram krachtvoer per dag.

Maar ik zal eens een paar handen lijnzaad mengen door het krachtvoer (hestamix) dat ik geef. Ik heb daar nu ook al een paar handen droge zemelen doorheen gedaan en een paar handen brandnetel. Even mixen en ik heb een tonnetje voor ca. een week klaar